radzenie sobie ze stresem

  O funkcji używek i innych czynności destrukcyjnych, które służą regulacji emocji. Zestaw kart pracy dla uczniów z klas VI–VIII i szkół ponadpodstawowych

O funkcji używek i innych czynności destrukcyjnych, które służą regulacji emocji. Zestaw kart pracy

Okres dorastania to moment w rozwoju, w którym pojawia się pierwszy kontakt z używkami. Młodzi ludzie, z natury labilni emocjonalnie i podatni na różnego rodzaju stresory, często nieświadomie szukają ukojenia w różnego rodzaju używkach i czynnościach destrukcyjnych. Stres w życiu nastolatka pojawia się wszędzie – w szkole, w relacjach rówieśniczych, które często ulegają dynamicznym przemianom, w domu. Umiejętność regulowania stresu i świadomość własnych strategii radzenia sobie z nim chroni młodzież przed sięganiem po destrukcyjne sposoby łagodzenia napięcia.  Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Self-Reg – jak pomóc dzieciom w samoregulacji?

Self-Reg – jak pomóc dzieciom w samoregulacji?

Niech rzuci kamieniem nauczyciel, który w swojej klasie nie miał nigdy „niegrzecznego dziecka”. W każdej szkole i klasie wcześniej czy później znajdą się dzieci, które swoim zachowaniem będą sprawiały problemy wychowawcze, będą silnie wpływały (zwykle negatywnie) na proces grupowy czy wręcz uniemożliwiały przeprowadzenie lekcji. Większość nauczycieli ma swoje sprawdzone metody na takie sytuacje, ale coraz częściej zdarza się, że i one zawodzą, a na „współczesne” dzieci po prostu nie będą działać. Self-Reg to metoda zarządzania stresem, którą stworzył kanadyjski psycholog Stuart Shanker. Dlaczego nawiązuję do stresu mówiąc o „niegrzecznych” dzieciach? Bo każde „niegrzeczne” dziecko, które spotkacie na swojej drodze jest w istocie rzeczy dzieckiem zestresowanym, przebodźcowanym, nieradzącym sobie ze swoimi problemami.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest metoda Self-Reg i kto jest jej twórcą?
  • Dlaczego „niegrzeczne” zachowania dzieci można interpretować jako objawy stresu?
  • W jaki sposób dorosły może wspierać dziecko w procesie samoregulacji?
  • Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie stosować metodę Self-Reg w praktyce?
  • Jakie są konkretne strategie radzenia sobie ze stresorami według Self-Reg?
  • Dlaczego ważne jest, aby nauczyciel pracę nad samoregulacją zaczął od siebie?
  • W jaki sposób można zidentyfikować i zredukować stresory w środowisku edukacyjnym?
  • Jakie korzyści niesie za sobą stosowanie Self-Reg w pracy z dziećmi i młodzieżą?

Mindfulnes i relaksacja w okresie napięcia. Scenariusz zajęć rozwijających umiejętności radzenia sobie ze stresem dla uczniów szkół średnich

Określenie mindfulness wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful – uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Jest to stan umysłu, w którym osiąga się pozycję neutralnego obserwatora doznań, które płyną z zewnątrz i z wewnątrz ciała i umysłu. Często określa się go mianem uważności. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych jest to umiejętność często niedostępna. Szybkie tempo życia, wiele wyzwań rówieśniczych i edukacyjnych to stresory, które często powodują przeciążenie układu nerwowego nastolatków. Scenariusz zajęć ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzeniu napięcia oraz zmniejszeniu kosztów psychicznych, jakie niosą ze sobą trudy życia codziennego.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne
  • trening uważności i relaksacji
  • nauka radzenia sobie ze stresem
  • poprawa regulacji emocji
Cele szczegółowe
  • obniżenie poziomu odczuwanego napięcia i stresu
  • rozwój umiejętności samoobserwacji emocji
  • pozytywny rozwój adekwatnej samooceny
  • wyposażenie uczniów w narzędzia do samodzielnej pracy z emocjami
Potrzebne materiały
  • koce, karimaty lub materace gimnastyczne,
  • olejki eteryczne i kominek do rozpylania zapachu,
  • karty narracyjne (ilustracje, obrazy, zdjęcia),
  • odtwarzacz muzyki, relaksacyjna ścieżka dźwiękowa np. odgłosy lasu, wodospadu, muzyka instrumentalna
Czas trwania 45–60 minut
Liczba uczestników zespół klasowy: 20–30 osób

Skorzystaj również z innych materiałów:

Sprawdź inne serwisy