techniki relaksacyjne

Relaks w szkole – scenariusz zajęć relaksacyjnych dla uczniów klas VIII

Jak wspierać uczniów w redukowaniu stresu po intensywnym czasie egzaminacyjnym? Proponowany scenariusz zajęć relaksacyjnych dla klas VIII to odpowiedź na potrzebę wyciszenia, spowolnienia i zatroszczenia się o dobrostan psychiczny młodzieży pod koniec roku szkolnego. Zajęcia bazują na prostych technikach oddechowych, ćwiczeniach rozluźniających, wizualizacji i elementach mindfulness – dostosowanych do wieku uczniów. Zajęcia nie wymagają specjalistycznego przygotowania – wystarczy spokojna przestrzeń, maty lub koce oraz otwartość na nowe formy pracy z emocjami. To idealna propozycja na ostatnie tygodnie roku szkolnego – jako forma regeneracji po egzaminach, wzmocnienia samoświadomości i pozytywnego zakończenia etapu edukacji w szkole podstawowej.

Grupa docelowa:

Uczniowie klas VIII szkoły podstawowej

Cel główny:

 

Redukcja napięcia i stresu po egzaminach ósmoklasisty poprzez wykorzystanie prostych technik relaksacyjnych i elementów mindfulness dostosowanych do wieku uczniów.

Cele szczegółowe:

 

Uczeń:

  • doświadcza spokoju poprzez ćwiczenia oddechowe i rozluźniające,
  • poznaje techniki relaksacyjne możliwe do zastosowania samodzielnie,
  • rozwija świadomość własnego ciała i emocji,
  • ma możliwość wyciszenia się w bezpiecznym, neutralnym środowisku szkolnym.

Potrzebne materiały:

 

  • maty, koce lub karimaty (dla każdego ucznia, jeśli możliwe),
  • nagranie z muzyką relaksacyjną (delikatne dźwięki natury, spokojne instrumenty),
  • głośnik,
  • dzwoneczek lub misa tybetańska (do sygnalizowania początku i końca ćwiczeń),
  • Załącznik nr 1. Instrukcje wizualizacji (dla nauczyciela),
  • Załącznik nr 2. Afirmacje na małych kartkach (np. włożone do pudełka lub miski).

Czas trwania:

45 minut

Mindfulnes i relaksacja w okresie napięcia. Scenariusz zajęć rozwijających umiejętności radzenia sobie ze stresem dla uczniów szkół średnich

Określenie mindfulness wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful – uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Jest to stan umysłu, w którym osiąga się pozycję neutralnego obserwatora doznań, które płyną z zewnątrz i z wewnątrz ciała i umysłu. Często określa się go mianem uważności. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych jest to umiejętność często niedostępna. Szybkie tempo życia, wiele wyzwań rówieśniczych i edukacyjnych to stresory, które często powodują przeciążenie układu nerwowego nastolatków. Scenariusz zajęć ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzeniu napięcia oraz zmniejszeniu kosztów psychicznych, jakie niosą ze sobą trudy życia codziennego.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne
  • trening uważności i relaksacji
  • nauka radzenia sobie ze stresem
  • poprawa regulacji emocji
Cele szczegółowe
  • obniżenie poziomu odczuwanego napięcia i stresu
  • rozwój umiejętności samoobserwacji emocji
  • pozytywny rozwój adekwatnej samooceny
  • wyposażenie uczniów w narzędzia do samodzielnej pracy z emocjami
Potrzebne materiały
  • koce, karimaty lub materace gimnastyczne,
  • olejki eteryczne i kominek do rozpylania zapachu,
  • karty narracyjne (ilustracje, obrazy, zdjęcia),
  • odtwarzacz muzyki, relaksacyjna ścieżka dźwiękowa np. odgłosy lasu, wodospadu, muzyka instrumentalna
Czas trwania 45–60 minut
Liczba uczestników zespół klasowy: 20–30 osób

Skorzystaj również z innych materiałów:

  Relaksacja dla dzieci i młodzieży. Ćwiczenia na wprowadzenie ciała i umysłu w stan odprężenia

Relaksacja dla dzieci i młodzieży. Ćwiczenia na wprowadzenie ciała i umysłu w stan odprężenia

Sprawdź inne serwisy