Wydawałoby się, że stan relaksu powinien być dla dzieci bardziej dostępny, niż dla dorosłych. Przecież więcej czasu spędzają na zabawie, nie ciąży na nich odpowiedzialność za szereg spraw. Nic bardziej mylnego. Uczniowie skarżą się na ciągłe poczucie presji, natłok myśli, paraliżujący ich stres. By mogli korzystać z czasu wolnego i odpoczywać, warto wzmocnić ich umiejętności związane z samoregulacją emocji i napięcia.
Uczestnicy | Uczniowie klas IV – VI szkół podstawowych |
Cele ogólne |
|
Cele szczegółowe |
|
Czas trwania | 30 – 45 minut |
Potrzebne materiały |
|
Liczba uczestników | zespół klasowy: 20 – 30 osób |
Określenie mindfulness wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful – uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Jest to stan umysłu, w którym osiąga się pozycję neutralnego obserwatora doznań, które płyną z zewnątrz i z wewnątrz ciała i umysłu. Często określa się go mianem uważności. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych jest to umiejętność często niedostępna. Szybkie tempo życia, wiele wyzwań rówieśniczych i edukacyjnych to stresory, które często powodują przeciążenie układu nerwowego nastolatków. Scenariusz zajęć ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzeniu napięcia oraz zmniejszeniu kosztów psychicznych, jakie niosą ze sobą trudy życia codziennego.
Uczestnicy | Uczniowie szkół ponadpodstawowych |
Cele ogólne |
|
Cele szczegółowe |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 45–60 minut |
Liczba uczestników | zespół klasowy: 20–30 osób |
Zadbaj o uważność w pracy z młodzieżą!
Dołącz do szkolenia „Mindfulness w pracy z młodzieżą – od teorii do praktyki” i poznaj skuteczne techniki wspierające rozwój emocjonalny uczniów. |
Skorzystaj również z innych materiałów:
Powszechnie wiadomo, że uczniowie potrzebują działań, które ich zaangażują i umożliwią podejmowanie ciekawych zajęć. Wiele pisze się na temat aktywnych form spędzania wolnego czasu. Natomiast ważne są również działania mające na celu odprężenie organizmu i rozładowanie codziennych napięć. Prawie całkowicie ignoruje się przy tym stres dzieci i młodzieży. Tymczasem stres ma ogromny wpływ na zdrowie już od najmłodszych lat. Dlatego cenna jest relaksacja dzieci i młodzieży. W artykule została opisana istota oraz ważne elementy oddziaływań relaksacyjnych. Możesz również pobrać przykładowy tekst relaksacyjny do wykorzystania jako ćwiczenia relaksacyjne dla uczniów. Pod tekstem znajdziesz linki do zestawu ćwiczeń relaksacyjnych dla dzieci i młodzieży.
Zadbaj o uważność w pracy z młodzieżą!
Dołącz do szkolenia „Mindfulness w pracy z młodzieżą – od teorii do praktyki” i poznaj skuteczne techniki wspierające rozwój emocjonalny uczniów. |
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również: