Studium przypadku jako skuteczna metoda dydaktyczna. Karty pracy case study

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 12 czerwca 2024
  Studium przypadku jako skuteczna metoda dydaktyczna. Karty pracy case study

Na portalu epedagogika.pl znajdziesz karty pracy opierające sie na pracy z case study. Sprawdź, jakie możliwości i korzyści daje ta forma pracy dydaktycznej. Studium przypadku to nie tylko metoda pracy dla dorosłych specjalistów. To również świetna forma psychoedukacji, z której korzystać mogą uczniowie w różnym wieku.

Na czym polega wykorzystanie case study w edukacji?

Case study polega na opracowaniu opisu sytuacji, która mogłaby się zdarzyć. To przygotowana pod kątem wybranego zjawiska historia, która zawiera informacje pomocne do zrozumienia danego kłopotu. Może być punktem wyjścia nie tylko do analizy problemu, ale i dyskusji, burzy mózgów, kreowania rozwiązań czy pogłębiania tematu i gromadzenia potrzebnych informacji. 

Jak wykorzystać case study w szkole?

W obliczu aktualnego kryzysu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży niezwykle ważnym obszarem pracy z nimi jest psychoedukacja. Im bardziej uczniowie są świadomi swoich potrzeb, potrafią wyrażać i nazywać emocje, tym lepiej radzą sobie z trudnymi sytuacjami. Ważne jest również to, by młodzież potrafiła uchwycić u siebie i swoich rówieśników pierwszy symptomy rozwijających się trudności. Dzięki temu otoczenie może adekwatnie i szybko zareagować i tym samym zmniejszyć ryzyko dalszych konsekwencji kryzysu.

Case study to świetne narzędzi rozwijające nie tylko wiedzę z zakresu zdrowia psychicznego, ale również:

  • kompetencje interpersonalne,
  • uważność,
  • umiejętność analizy trudności z różnych trudności,
  • umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia,
  • empatię,
  • kreatywność,
  • umiejętność poszukiwania rozwiązań.

 

Case study daje możliwość wprowadzenia w przystępnej dla ucznia formie wielu informacji. Umiejętnie napisana historia rówieśnika, którego dotyka określony problem może być dla uczniów źródłem wiedzy między innymi o:

  • funkcjonowaniu w przebiegu różnych zaburzeń psychicznych (np. depresja, zaburzenia lękowe, zespół stresu pourazowego etc.),
  • charakterze różnych procesów psychologicznych, jak np. kryzys psychiczny, żałoba, adaptacja do nowej sytuacji, wyzwania okresu dojrzewania),
  • różnorodnych zjawiskach społecznych (np. mechanizmy wykluczenia i dyskryminacji, presja grupy rówieśniczej),
  • zagrożeniach (przemoc rówieśnicza i domowa, nadużycia seksualne, uzależnienia i nadużywanie substancji psychoaktywnych, samookaleczenia).

Case study to narzędzie, które pozwala uczniom zrozumieć wybrane zjawisko przez pryzmat historii rówieśnika. Dzięki temu młodzież może utożsamić się z opisanymi bohaterami i poznać świat z ich perspektywy. To naturalna, lubiana przez uczniów forma pracy, która stawia ich w roli partnera w rozwiązywaniu trudności i poszukiwaniu informacji.

Natalia Perek
Dodano: 12 czerwca 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy