Wszystkie szkoły i placówki oświatowe w Polsce otrzymają rekomendacje od MEN dotyczące rozmów z uczniami o sytuacjach kryzysowych. Dokument zawiera wskazówki jak – bez wzbudzania lęku – rozmawiać z uczniami na trudne tematy, takie jak naruszenie granic powietrznych przez obce drony. Na co więc dorośli powinni zwrócić uwagę w rozmowach z dziećmi i młodzieżą?
Przed nami Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej (29 września – 3 października 2025 r.). Szczególnie w tym czasie warto skorzystać z bezpłatnych materiałów edukacyjnych przygotowanych razem z MEN. Pakiet materiałów dotyczących przeciwdziałania przemocy zawiera scenariusze zajęć, pomoce dydaktyczne i propozycje działań profilaktycznych.
Na stronie IBE PIB są już dostępne projekty podstaw programowych dla przedszkoli i większości przedmiotów w szkołach podstawowych. Tym samym eksperci IBE zakończyli kolejny etap prac nad podstawami programowymi. Następne odbędą się w ramach rządowego procesu legislacyjnego.
Rada ds. monitorowania reformy oświaty przyjęła stanowisko w sprawie zmian w systemie egzaminowania oraz kierunków budowy narzędzi monitoringu. W centrum uwagi znalazły się jakość egzaminów, cyfryzacja, bezpieczeństwo oraz przygotowanie nauczycieli do nadchodzących zmian programowych.
Zapraszam do przeglądu nowości z ostatniego tygodnia.
Na portalu ePedagogika pojawiła się nowa zakładka „Interaktywne karty pracy”, w której można znaleźć gotowe materiały do wykorzystania podczas zajęć edukacyjnych, specjalistycznych i terapeutycznych. To zestawy zadań online, gier edukacyjnych i multimedialnych ćwiczeń, które odpowiadają na potrzeby współczesnych uczniów. Nauczyciele i specjaliści zyskują praktyczne narzędzia, które uatrakcyjniają lekcje i wspierają rozwój dzieci w sposób zgodny z ich cyfrowymi doświadczeniami. W artykule wyjaśniamy, jakie korzyści daje wykorzystanie takich rozwiązań w procesie nauki – od aktywizacji uczniów po rozwój ich umiejętności poznawczych. Pokazujemy też, jak każdy zestaw kart interaktywnych może wspierać pracę nauczyciela i stanowić skuteczne uzupełnienie tradycyjnych metod.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Od 1 września 2025 r. uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczęszczający do szkół podstawowych i zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, nie są zobowiązani do uczestnictwa w zajęciach techniki. Zmiana ta wynika z nowelizacji załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania. Pozwala ona na dostosowanie programu nauczania do realnych potrzeb uczniów oraz wyeliminowanie problemów organizacyjnych i edukacyjnych związanych z dotychczasowym rozwiązaniem.
Do ministra edukacji skierowano interpelację w sprawie nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna – obowiązującego od 1 września 2025 r. Wątpliwości i pytania dotyczą zgodności treści nauczania przedmiotu z Konstytucją RP oraz dobrowolności uczestnictwa w zajęciach. MEN odpowiada.
Rusza cykl całodniowych bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli i dyrektorów szkół w ramach projektu Cyberlekcje 3.0. Celem projektu jest wspieranie nauczania o bezpiecznym korzystaniu z internetu poprzez dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć. Przedstawiamy harmonogram szkoleń na pierwsze półrocze roku szkolnego 2025/2026.
Na stronie internetowej MEN opublikowano – ważny dla uczniów i nauczycieli – komunikat w sprawie egzaminów. W roku szkolnym 2025/2026 odbędą się próbne egzaminy przygotowujące uczniów do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego w Formule 2023.
W Systemie Informacji Oświatowej wprowadzono zmiany dotyczące rejestracji danych uczniów, nauczycieli i oddziałów. Od nowego roku szkolnego pojawiają się nowe obowiązki i funkcjonalności m.in. w zakresie edukacji zdrowotnej, profilu mundurowego, a także rejestracji danych cudzoziemców czy miejsc prowadzenia indywidualnego nauczania. Sprawdź, jakie modyfikacje w SIO będą obowiązywać od 1 września 2025 r.
3 września 2025 r. ogłoszono rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 29 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych. Zmiany dotyczą legitymacji szkolnych i wejdą w życie 17 września 2025 r.
Do MEN skierowano interpelację poselską w sprawie kontrowersji związanych z listą lektur szkolnych. Zapytano w niej o okoliczności, budzącego kontrowersje, ograniczenia liczby obowiązkowych lektur. W odpowiedzi MEN rozwiewa wątpliwości dotyczące kanonu i zmian w podstawie programowej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.