Minister Edukacji wprowadził do rozporządzenia z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nowy § 37a. Przepis ten reguluje sytuację osób, które rozpoczęły studia drugiego stopnia przygotowujące do zawodu nauczyciela w okresie od 3 sierpnia 2019 r. do 3 października 2023 r. Sprawdź szczegóły.
W Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji z 8 sierpnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Zmiany dotyczą m.in. nauczycieli edukacji zdrowotnej, muzyki i plastyki, wychowania przedszkolnego, przedmiotów zawodowych i języków obcych. Sprawdź, co zmieniło się w przepisach.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedmiotu edukacja zdrowotne określają przepisy rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2025 r.). Sprawdź, kto będzie mógł prowadzić zajęcia edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli przewidziano istotną zmianę dotyczącą kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego. Nowe brzmienie § 28 ust. 1 nie tylko porządkuje dotychczasowe przepisy, ale przede wszystkim likwiduje terminowość części kwalifikacji, która obecnie obowiązuje do dnia 31 sierpnia 2026 r.
Ogłoszone w Dzienniku Ustaw zmiany w przepisach dotyczących kwalifikacji wymaganych od nauczycieli rozszerzają katalog nauczycieli uprawnionych do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego kształcenie. Od 1 września 2025 r. stanowisko nauczyciela wspomagającego będzie można powierzyć nauczycielowi teoretycznych przedmiotów, bibliotekarzowi i nauczycielowi języka obcego. Sprawdź szczegóły.
Posłowie zapytali MEN, dlaczego w przetargu na zakup komputerów dla szkół wymagane jest posiadanie przez sprzęt dwóch certyfikatów, mimo że rozporządzenie MEN wymaga tylko jednego z nich. W interpelacji wskazano, że taki zapis w specyfikacji warunków zamówienia eliminuje polskich producentów i może naruszać zasadę równej konkurencji. Sprawdź, jak MEN o odpowiada m.in. na pytania: na jakiej podstawie prawnej wprowadzono ten warunek oraz dlaczego nie dotyczy on tabletów.
Instytut Badań Edukacyjnych PIB prowadzi cykl otwartych webinarów poświęconych nowym projektom podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej. Przed przekazaniem jesienią projektów do MEN, IBE chce zebrać opinie i sugestie od nauczycieli, dyrektorów oraz innych osób zainteresowanych zmianami w edukacji. Sprawdź harmonogram webinarów o zmianach w podstawach programowych.
Zgodnie z Kartą Nauczyciela, stanowisko nauczyciela w przedszkolu aktualnie wymaga odpowiedniego wykształcenia i przygotowania pedagogicznego. MEN planuje jednak umożliwić zatrudnianie osób bez pełnych kwalifikacji – za zgodą kuratora oświaty. Zdaniem krytyków takie zmiany niosą ryzyko obniżenia jakości edukacji przedszkolnej i prestiżu zawodu nauczyciela.
Do MEN skierowano interpelację w sprawie przywrócenia zniesionych obowiązkowych prac domowych w szkołach podstawowych. Czy resort rozważa wycofanie się z tej decyzji? Czy sytuacja jest na bieżąco monitorowana i analizowana? Sprawdź, jak odpowiedziało MEN.
Świadome czytanie i większy wpływ uczniów na wybór lektur – to założenia nowej podstawy programowej z języka polskiego w szkołach podstawowych. Nowością będzie dział „Praktyki lekturowe”, czyli nauka planowania czytania i dzielenia się wrażeniami z tekstu. Uczniowie w klasach 4–8 będą czytać co najmniej cztery dłuższe utwory rocznie. Finalny projekt ma trafić do MEN jesienią.
Ministerstwo Edukacji otrzymało interpelację w sprawie wprowadzenia do programu nauczania szkół średnich edukacji na temat szczepień profilaktycznych w ramach zajęć z "edukacji zdrowotnej". Zdaniem autorów interpelacji jest to szczególnie ważne w związku ze wzrostem liczby osób odmawiających szczepień. Poznaj stanowisko MEN w tej sprawie.
Jakie działania podejmuje MEN w celu odbudowy prestiżu zawodu nauczyciela i poprawy warunków pracy w oświacie? Nad poprawą dobrostanu nauczycieli na bieżąco pracuje Zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli. Szereg zmian zaplanowano w nowelizacji Karty Nauczyciela – większość ma zacząć obowiązywać od 1 września 2025 r., część z nich od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację poselska w sprawie działań na rzecz poprawy sytuacji materialnej i zawodowej nauczycieli.
Do Ministra Edukacji wpłynęła interpelacja dotycząca możliwości wprowadzenia superwizji zawodowej dla nauczycieli. W piśmie podkreślono, że nauczyciele mierzą się nie tylko z realizacją podstawy programowej, lecz także z licznymi problemami emocjonalnymi i społecznymi uczniów, często bez odpowiedniego wsparcia psychologicznego i organizacyjnego. Superwizja, będąca standardem w wielu organizacjach pracujących z dziećmi i młodzieżą, mogłaby, zdaniem środowiska edukacyjnego, poprawić kondycję zawodową nauczycieli, a tym samym jakość procesu edukacyjnego.
Ministerstwo Edukacji przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli. Jeśli zmiany wejdą w życie, wówczas od 1 września 2025 r. za każde kryterium nauczyciel będzie otrzymywał od 0 do 3 punktów (bez liczb ułamkowych). Ponadto przestaną obowiązywać dodatkowe kryteria oceny, a nauczyciele zostaną włączeni w proces odwoławczy. Sprawdź, na jakie jeszcze zmiany się przygotować.
W Dzienniku Ustaw RP ogłoszono rozporządzenia zmieniające rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Oznacza to, że wszystkie zapowiadane i ogłaszane wcześniej zmiany są już pewne i w większości będą obowiązywały od 1 września 2025 r.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.