IBE PIB prezentuje Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowe

Dodano: 21 listopada 2025
IBE PIB prezentuje Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowe

Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej to kolejny etap aktualnej reformy edukacji. Opracowano go na podstawie Profilu absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej i przedszkola. Dokument ten wskazuje kluczowe wartości, kompetencje i obszary wiedzy potrzebne w życiu, pracy i dalszej edukacji.

Profil absolwenta i absolwentki:

  • to drogowskaz wskazujący kierunek zmiany systemu edukacji w Polsce;
  • to nowoczesne narzędzie wspierające rozwój kompetencji oraz przygotowanie młodych osób do rynku pracy i dalszej edukacji;
  • przedstawia na jakich wartościach, kompetencjach i wiedzy powinno się koncentrować kształcenie na tym etapie edukacji, aby jak najlepiej przygotować uczniów i uczennice do życia i wspierać ich rozwój.

Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej – dokument powstał po obszernych konsultacjach

Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej to kolejny etap prac po Profilu absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej i przedszkola. Te dwa profile razem tworzą spójny obraz efektów kształcenia od najmłodszych lat aż po zakończenie edukacji szkolnej. 

Nowy dokument opracowano na podstawie:

  • Profilu absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej i przedszkola oraz
  • informacji zwrotnych zebranych w procesie konsultacji prowadzonych od marca do czerwca 2025 roku.

Publikacja Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej składa się z dwóch części:

1)       teoretyczna – prezentuje miejsce Profilu we współczesnych paradygmatach dydaktycznych, analiza kompetencji rozwijanych w szkołach, prognozy przyszłego zapotrzebowania na kompetencje;

2)       merytoryczna – prezentuje elementy Profilu takie jak: wartości, kompetencje, sprawczość oraz obszary wiedzy, które powinny kształtować pracę szkół ponadpodstawowych.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy