MEN: Ruszyły konsultacje nowych podstaw programowych w ramach reformy 2026 Kompas Jutra

Dodano: 20 listopada 2025
MEN Ruszyły konsultacje nowych podstaw programowych w ramach reformy 2026 Kompas Jutra

Konsultacje publiczne nowych podstaw programowych właśnie się rozpoczęły i potrwają do 18 grudnia 2025 r.  To kolejny etap prac prowadzonych przez MEN we współpracy z IBE w ramach Reformy26.Kompas Jutra.

Konsultacje publiczne nowych podstaw programowych MEN potrwają do 18 grudnia 2025 r.

Do konsultacji publicznych skierowano projekty rozporządzeń Ministra Edukacji (opracowane w Instytucie Badań Edukacyjnych) w sprawie:

1) podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

2) ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej.

Konsultacje publiczne nowych podstaw programowych potrwają do 18 grudnia 2025 r. Opinie i uwagi można wysyłać za pomocą formularza kontaktowego na stronie MEN.

Na stronie MEN są również dostępne projekty nowych podstaw programowych.

Nowe podstawy programowe obejmują wychowanie przedszkolne, wszystkie klasy kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością

Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym obejmuje podstawę programową:

1) wychowania przedszkolnego;

2) kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej:

  • I etap edukacyjny: klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna,
  • II etap edukacyjny: klasy IV–VI i klasy VII i VIII;

3) kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. 

Jakie są nowe podstawy programowe i ich cele edukacyjne? Co przyniesie reforma Kompas Jutra

Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej to:

  • precyzyjnie określone cele kształcenia i oczekiwane efekty uczenia się;
  • wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych wzmacniających sprawczość;
  • wskazane efekty uczenia się, skupiające się wokół określonego zagadnienia lub zjawiska o interdyscyplinarnym i wielowymiarowym charakterze (moduły tematyczne);
  • fakultatywne efekty uczenia się (do wyboru przez nauczyciela);
  • uwzględnienie autonomii nauczyciela w realizacji procesu nauczania według własnego pomysłu i w sposób uwzględniający zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów;
  • spójność wewnętrzna i między przedmiotami;
  • realne oczekiwane efekty uczenia się są adekwatne do potrzeb uczniów oraz możliwe do zrealizowania/osiągnięcia w szkole;
  • koncentracja na budowaniu kompetencji uczniów, a nie tylko zapamiętywaniu informacji;
  • orientacja na głębokie uczenie się, tak aby stwarzać uczniom okazje do stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w rozwiązywaniu realnych problemów, także poza szkołą;
  • traktowanie rozwoju kompetencji przekrojowych oraz sprawczości jako najbardziej niedocenianych elementów dotychczasowych doświadczeń szkolnych;
  • język efektów uczenia i wymagań egzaminacyjnych.

Dostosowanie ramowych planów nauczania, nowe przedmioty w projektach rozporządzeń

Nowy ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej jest dostosowany do nowej podstawy programowej dla szkoły podstawowej. Oznacza to, że zmienią się:

1) tygodniowy wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach szkoły podstawowej, tj. przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki, edukacji obywatelskiej, zajęć praktyczno-technicznych;

2) wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły;

3) obowiązkowa tematyka dotycząca rozwijania u uczniów wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń – podczas zajęć z wychowawcą w klasach IV–VIII w każdym miesiącu w roku szkolnym;

4) minimalny wymiar godzin zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w każdym roku szkolnym;

5) warunki i sposób realizacji tygodnia projektowego w każdym roku szkolnym w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, z wyłączeniem szkoły podstawowej dla dorosłych;

6) ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy