
Konsultacje publiczne nowych podstaw programowych właśnie się rozpoczęły i potrwają do 18 grudnia 2025 r. To kolejny etap prac prowadzonych przez MEN we współpracy z IBE w ramach Reformy26.Kompas Jutra.
Do konsultacji publicznych skierowano projekty rozporządzeń Ministra Edukacji (opracowane w Instytucie Badań Edukacyjnych) w sprawie:
1) podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
2) ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej.
Konsultacje publiczne nowych podstaw programowych potrwają do 18 grudnia 2025 r. Opinie i uwagi można wysyłać za pomocą formularza kontaktowego na stronie MEN.
Na stronie MEN są również dostępne projekty nowych podstaw programowych.
Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym obejmuje podstawę programową:
1) wychowania przedszkolnego;
2) kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej:
3) kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej to:
Nowy ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej jest dostosowany do nowej podstawy programowej dla szkoły podstawowej. Oznacza to, że zmienią się:
1) tygodniowy wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach szkoły podstawowej, tj. przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki, edukacji obywatelskiej, zajęć praktyczno-technicznych;
2) wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły;
3) obowiązkowa tematyka dotycząca rozwijania u uczniów wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń – podczas zajęć z wychowawcą w klasach IV–VIII w każdym miesiącu w roku szkolnym;
4) minimalny wymiar godzin zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w każdym roku szkolnym;
5) warunki i sposób realizacji tygodnia projektowego w każdym roku szkolnym w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, z wyłączeniem szkoły podstawowej dla dorosłych;
6) ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.