Reforma edukacji „Kompas Jutra” od 1 września 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji prawa oświatowego

Dodano: 9 października 2025
„Kompas Jutra” od 1 września 2026 r. Rząd przyjął rewolucyjne zmiany dla szkół i przedszkoli

W środę 8 października 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Daje to podstawy prawne do wdrożenia nowoczesnego systemu nauczania i nowych podstaw programowych. „To bardzo dobry dzień dla oświaty. Dzisiejsza decyzja pozwala nam realnie wdrożyć reformę „Kompas Jutra”, czyli najważniejszą zmianę w edukacji od lat” – podsumowała ministra edukacji. 

Reforma edukacji „Kompas jutra” (Reforma26) – rząd przyjął projekt nowelizacji prawa oświatowego 

Rząd przyjął zmiany w prawie oświatowym, dzięki którym możliwe będzie przeprowadzenie reformy „Kompas Jutra”. Zmiany te mają wejść w życie:

  • od 1 września 2026 r.  –  dla wychowanków nauczania przedszkolnego oraz uczniów klas I i IV szkoły podstawowej;
  • od 1 września 2027 r. – dla licealistów.

Cele i założenia reformy „Kompas jutra”:

1)       Szkoła ma nie tylko uczyć, ale także zachęcać uczniów do samodzielnego, krytycznego myślenia.

2)       Uczniowie będą efektywnie korzystać ze zdobytej wiedzy oraz rozwijać umiejętności potrzebnych w codziennym życiu.

3)       Odbywać się będą tzw. tygodnie projektowe, których celem jest wspólna realizacja projektów przez uczniów z różnych klas.

Reforma programowa ma być wdrażana sukcesywnie od roku szkolnego 2026/2027

Proponowane zmiany służą wdrażaniu w szkołach kompleksowej reformy programowej w zakresie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, opartej na dokumencie pt. „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji.” Zmiany te mają być wdrażane sukcesywnie począwszy od roku szkolnego 2026/2027.

Aby przeprowadzić zapowiadaną reformę oświatową (priorytet MEN) konieczne jest właściwe przełożenie profilu absolwenta i absolwentki na kluczowe dokumenty, które determinują cele i organizację kształcenia ogólnego w szkołach, czyli:

  • podstawa programowa wychowania przedszkolnego i podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz
  • ramowe plany nauczania dla publicznych szkół.

Wymaga to zmian przede wszystkim w:

1)       ustawie z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;

2)       ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Dzięki tym zmianom MEN chce stworzyć szkołę przyjazną i wymagającą, dzięki której każdy uczeń zdobędzie:

  • wiedzę (rozumienie świata),
  • kompetencje (zdolność działania),
  • sprawczość (siłę i motywację do działania).

Nowa podstawa programowa, kształcenie, egzaminy ósmoklasisty - założenia projektu ustawy będą wdrażane etapami

Zmiany proponowane w projekcie ustawy zostały przygotowane przy założeniu, że nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół będzie wdrażana sukcesywnie:

  • od 1 września 2026 r. w przypadku wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej (klasy I, IV), 
  • od 1 września 2027 r. w szkołach ponadpodstawowych (klasie I liceum ogólnokształcącego i technikum, klasie I branżowej szkoły I stopnia i szkole policealnej), 
  • od 1 września 2030 r. w branżowej szkole II stopnia. 
W pozostałych klasach poszczególnych typów szkół – do zakończenia cyklu kształcenia – będą obowiązywać obecne podstawy programowe kształcenia ogólnego oraz dotychczasowe ramowe plany nauczania dla publicznych szkół. 

Ministerstwo edukacji narodowej: Konieczne są nowe definicje dla podstaw programowych

Przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewiduje zmiany w zakresie:

  • definicji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy kształcenia ogólnego,
  • definicji programów nauczania z zakresie kształcenia ogólnego,
  • definicji egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego,
  • definicji ramowego planu nauczania.

Zmiany te pociągają za sobą również liczne modyfikacje w przepisach ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o systemie oświaty w regulacjach odwołujących się do podstawy programowej. Dotyczą one w szczególności zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, a także przeprowadzania egzaminów.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy