W środę 8 października 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Daje to podstawy prawne do wdrożenia nowoczesnego systemu nauczania i nowych podstaw programowych. „To bardzo dobry dzień dla oświaty. Dzisiejsza decyzja pozwala nam realnie wdrożyć reformę „Kompas Jutra”, czyli najważniejszą zmianę w edukacji od lat” – podsumowała ministra edukacji.
Rząd przyjął zmiany w prawie oświatowym, dzięki którym możliwe będzie przeprowadzenie reformy „Kompas Jutra”. Zmiany te mają wejść w życie:
Cele i założenia reformy „Kompas jutra”:
1) Szkoła ma nie tylko uczyć, ale także zachęcać uczniów do samodzielnego, krytycznego myślenia.
2) Uczniowie będą efektywnie korzystać ze zdobytej wiedzy oraz rozwijać umiejętności potrzebnych w codziennym życiu.
3) Odbywać się będą tzw. tygodnie projektowe, których celem jest wspólna realizacja projektów przez uczniów z różnych klas.
Proponowane zmiany służą wdrażaniu w szkołach kompleksowej reformy programowej w zakresie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, opartej na dokumencie pt. „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji.” Zmiany te mają być wdrażane sukcesywnie począwszy od roku szkolnego 2026/2027.
Aby przeprowadzić zapowiadaną reformę oświatową (priorytet MEN) konieczne jest właściwe przełożenie profilu absolwenta i absolwentki na kluczowe dokumenty, które determinują cele i organizację kształcenia ogólnego w szkołach, czyli:
Wymaga to zmian przede wszystkim w:
1) ustawie z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
2) ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Dzięki tym zmianom MEN chce stworzyć szkołę przyjazną i wymagającą, dzięki której każdy uczeń zdobędzie:
Zmiany proponowane w projekcie ustawy zostały przygotowane przy założeniu, że nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół będzie wdrażana sukcesywnie:
Przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw przewiduje zmiany w zakresie:
Zmiany te pociągają za sobą również liczne modyfikacje w przepisach ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o systemie oświaty w regulacjach odwołujących się do podstawy programowej. Dotyczą one w szczególności zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, a także przeprowadzania egzaminów.