Planowana nowelizacja ustawy o systemie oświaty to kolejny krok w dostosowywaniu przepisów edukacyjnych do nowoczesnych rozwiązań programowych i organizacyjnych. Projekt z 27 czerwca 2025 r. zakłada zmiany m.in. w zakresie egzaminów, podręczników, programów nauczania i przetwarzania danych osobowych uczniów. Zmodyfikowane przepisy mają uporządkować system prawa, dostosować go do definicji podstawy programowej opartej na efektach uczenia się oraz zapewnić większą przejrzystość i bezpieczeństwo procedur oświatowych. W artykule omawiamy planowane zmiany w ustawie o systemie oświaty oraz ich praktyczne konsekwencje dla szkół, nauczycieli, uczniów.
W artykule omawiamy:
W związku z nową definicją podstawy programowej zawartą w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe, zaktualizowane zostaną również definicje programu wychowania przedszkolnego i programu nauczania w ustawie o systemie oświaty. Programy te mają uwzględniać oczekiwane efekty uczenia się, doświadczenia edukacyjne oraz korelacje międzyprzedmiotowe.
W projekcie nowelizacji ustawy o systemie oświaty uporządkowano również zapisy dotyczące egzaminu maturalnego, eliminując wątpliwości związane z możliwością jego zdawania przez osoby, które zdobyły wykształcenie średnie branżowe drogą eksternistyczną.
Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty precyzuje, że przepis o zwolnieniu z pracy z zachowaniem wynagrodzenia dotyczy wyłącznie egzaminatorów obserwujących i oceniających część praktyczną egzaminu zawodowego, której efektem jest fizyczny wyrób lub usługa. Nie obejmuje to egzaminatorów oceniających dokumentację. Zmiana eliminuje wątpliwości interpretacyjne i porządkuje zakres zwolnień z pracy dla osób zaangażowanych w egzamin zawodowy.
Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty przewiduje dostosowanie art. 22a do nowej definicji podstawy programowej oraz programów nauczania i wychowania przedszkolnego. Zmiany mają charakter porządkujący i zapewniają spójność przepisów dotyczących warunków dopuszczania programów do użytku w przedszkolach, szkołach i innych formach wychowania przedszkolnego.
Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zakłada dostosowanie warunków dopuszczania podręczników do nowej definicji podstawy programowej. Jednocześnie zmodyfikowane zostaną przepisy dotyczące wysokości opłaty za złożenie wniosku – będzie ona określana procentowo względem minimalnego wynagrodzenia, a nie w stałej kwocie. Przewiduje się także znaczące podwyższenie maksymalnej wysokości opłaty oraz zwiększenie liczby wymaganych opinii rzeczoznawców z 3 do 4. Zmiany mają na celu dostosowanie systemu opiniowania podręczników do aktualnych realiów i zapewnienie godziwego wynagrodzenia dla ekspertów.
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty dostosowuje przepisy dotyczące egzaminów eksternistycznych do nowej definicji podstawy programowej opartej na efektach uczenia się. Od teraz egzaminy te będą weryfikować stopień opanowania oczekiwanych efektów, a nie tylko realizację określonych treści. Dodatkowo doprecyzowano warunki uzyskania dyplomu zawodowego przez osoby dorosłe – wymaga się posiadania wszystkich kwalifikacji w zawodzie oraz zdania egzaminów eksternistycznych zgodnych z odpowiednimi podstawami programowymi dla szkół branżowych I i II stopnia.
Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące oceniania i klasyfikacji uczniów, dostosowując je do nowej podstawy programowej opartej na efektach uczenia się. W szczególności:
Zmiany mają na celu zwiększenie spójności przepisów i dostosowanie systemu oceniania do nowoczesnych rozwiązań programowych.
Projekt ustawy przewiduje dostosowanie zasad przeprowadzania egzaminów do nowej podstawy programowej opartej na efektach uczenia się. W przypadku egzaminu ósmoklasisty zmiany obejmują:
W odniesieniu do egzaminu maturalnego projekt zakłada:
W egzaminie zawodowym zmodyfikowano przepisy dotyczące oceny dokumentacji będącej wynikiem części praktycznej – zamiast przyznawania punktów, egzaminatorzy sprawdzają zgodność z kryteriami. W razie rozbieżności rozstrzygnięcie należy do przewodniczącego zespołu egzaminatorów.
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty zakłada rozszerzenie funkcjonalności systemów teleinformatycznych SIOEO (egzaminy ogólnokształcące) i SIOEZ (egzaminy zawodowe i eksternistyczne). Najważniejsze zmiany to:
Zmiany te mają na celu uproszczenie, ucyfrowienie i zwiększenie przejrzystości procesu egzaminacyjnego.
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty przewiduje doprecyzowanie przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych uczniów w procesie przyznawania stypendiów motywacyjnych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego. Dotychczasowe regulacje opierały się wyłącznie na zapisach regulaminów tworzonych przez fundatorów, co budziło wątpliwości interpretacyjne i mogło prowadzić do nadmiernej swobody w zakresie pozyskiwania i przetwarzania danych uczniów.
Zgodnie z projektowaną zmianą, do ustawy zostanie dodany przepis wskazujący, jakie dane mogą być przetwarzane (m.in. imię i nazwisko, PESEL, adresy, dane kontaktowe rodziców, wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe) oraz zobowiązujący fundatorów do przestrzegania zasad ochrony danych osobowych. Celem jest ujednolicenie procedur, większe bezpieczeństwo uczniów i klarowne określenie roli szkół w tym procesie.
Projekt ustawy zakłada rozszerzenie możliwości zlecania Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania. Obecnie fundacja może działać jedynie w ramach programów Unii Europejskiej dotyczących kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu. Po zmianach minister edukacji będzie mógł zlecać jej również inne zadania w obszarze oświaty, finansowane z dotacji celowej pochodzącej z budżetu państwa. Celem zmiany jest zwiększenie elastyczności i zakresu działań realizowanych przez FRSE na rzecz systemu edukacji.
W projekcie ustawy zaproponowano uchylenie art. 95 ustawy o systemie oświaty, który upoważniał ministra edukacji do wydania rozporządzenia określającego zasady zatrudniania nauczycieli niebędących obywatelami polskimi. Rozporządzenie to, wydane w 1992 r., jest obecnie niezgodne z przepisami unijnymi oraz krajowymi dotyczącymi uznawania kwalifikacji zawodowych.
Zatrudnianie cudzoziemców na stanowiskach nauczycieli reguluje dziś szereg innych aktów prawnych, m.in. ustawa – Karta Nauczyciela, ustawa – Prawo oświatowe, rozporządzenie w sprawie kwalifikacji nauczycieli oraz unijna dyrektywa 2005/36/WE. Przepisy te zapewniają odpowiednie mechanizmy weryfikacji kwalifikacji oraz możliwość zatrudniania nauczycieli nieposiadających obywatelstwa polskiego – zarówno obywateli UE, jak i osób spoza UE – w przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły.
Uchylenie przestarzałego przepisu ma na celu uporządkowanie systemu prawa oraz wyeliminowanie niespójności z regulacjami unijnymi i krajowymi.