Opłata reprograficzna przeszkodą w cyfryzacji edukacji? MEN odpowiada na zarzuty

Dodano: 10 października 2025
Opłata reprograficzna przeszkodą w cyfryzacji edukacji MEN odpowiada na zarzuty

Do MEN trafiła poselska interpelacja w sprawie opłaty reprograficznej, która – zgodnie z zapowiedziami – ma zostać wprowadzona z dniem 1 stycznia 2026 roku. Jest ona wynikiem licznych obaw związanych z planami objęcia tzw. opłatą reprograficzną urządzeń niezbędnych do nauki i rozwoju kompetencji cyfrowych. Poznaj odpowiedź ministra edukacji w tej sprawie.

W interpelacji poselskiej skierowanej ministra nauki i szkolnictwa wyższego, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, ministra cyfryzacji oraz ministra edukacjiwyrażono sprzeciw wobec planów objęcia tzw. opłatą reprograficzną urządzeń niezbędnych do nauki i rozwoju kompetencji cyfrowych.

Opłata reprograficzna – koszty finansowe, społeczne i edukacyjne

Według wstępnych szacunków opłata reprograficzna w Polsce może wynosić około 3%. Wzrost kosztów zakupu podstawowego zestawu edukacyjnego może więc wynieść nawet kilkaset złotych. Dla wielu rodzin, uczniów i studentów może to realnie ograniczyć dostęp do narzędzi niezbędnych do nauki, zdalnej edukacji, programowania czy rozwijania kompetencji technologicznych.

Według autorów interpelacji planowana opłata może stać się de facto „podatkiem od edukacji i rozwoju technologicznego”. W dobie cyfryzacji edukacji oznaczałoby to dodatkowy finansowy ciężar zamiast wspierania nowoczesnych form kształcenia.

W związku z powyższym w interpelacji zadano następujące pytania:

  1. Czy w ministerstwie przeprowadzono ocenę wpływu opłaty reprograficznej na ceny sprzętu wykorzystywanego przez uczniów, studentów i nauczycieli?
  2. Czy planowane są wyłączenia lub zwolnienia z tej opłaty dla sprzętu kupowanego w ramach programów edukacyjnych, socjalnych lub przez instytucje oświatowe?
  3. Czy analizowano ryzyko ograniczenia dostępności technologii edukacyjnych dla dzieci z ubogich rodzin?
  4. Czy ministerstwa konsultowały projekt między sobą?
  5. Czy w obliczu powszechnej cyfryzacji nauki nie należałoby raczej zrezygnować z tej opłaty lub ograniczyć ją wyłącznie do urządzeń stricte multimedialnych (np. odtwarzaczy muzyki, konsol)?

MEN: Opłata reprograficzna już istnieje

W odpowiedzi MEN czytamy, że opłata reprograficzna w Polsce już funkcjonuje. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do uiszczania opłat zobowiązani są producenci oraz importerzy określonych w ustawie urządzeń na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, działających na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców, określonych przez ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Zdaniem MEN zasadne jest dostosowanie tych zapisów do zmian będących wynikiem postępu technologicznego.

Analizę skutków opłaty reprograficznej przeprowadzono w 2022 roku

Ocena skutków wprowadzenia opłaty reprograficznej została dokonana np. przez Ośrodek Analiz Cegielskiego, który w raporcie z 2022 r. pt. „Prawne i ekonomiczne uwarunkowania opłaty reprograficznej“ stwierdza, że „wprowadzenie opłaty reprograficznej wpływa w ograniczonym stopniu na cenę finalną produktu objętego opłatą”.

MEN wspiera organy prowadzące w wyposażaniu szkół w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie

Dalej w odpowiedzi czytamy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera organy prowadzące w:

  • wyposażeniu szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania,
  • doposażaniu w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie wspierające proces kształcenia, w ramach którego rozwijane są umiejętności cyfrowe uczniów.

W pierwszej kolejności wsparcie kierowane jest do organów prowadzących szkoły lub placówki znajdujące się na obszarach defaworyzowanych. W odpowiedzi MEN przedstawiono zestawienie wspomnianych działań:

Nazwa działania

Skrócony opis

Szacowany budżet/źródło finansowania

Internet
infrastruktura sieciowa w szkołach

Wsparcie w zakresie podnoszenia jakości wewnątrzszkolnych sieci LAN dla 30 000 sal lekcyjnych.

KPO – ok. 430 mln zł

Sprzęt dla szkół (w tym komputery przenośne dla uczniów) i wsparcie dla nauczycieli

1. Co najmniej 553 336 bonów dla nauczycieli na zakup komputera przenośnego i co najmniej 735 000 szt. laptopów, laptopów przeglądarkowych i tabletów dla szkół do dyspozycji uczniów.
2. Wyposażenie sal lekcyjnych w 100 000 zestawów do prowadzenia nauczania w sposób zdalny oraz doposażanie szkół podstawowych i ponadpodstawowych w pracownie STEM i AI – łącznie 16 000 pracowni.

KPO – ok. 4,6 mld zł

Rozwój cyfrowych umiejętności nauczycieli

Szkolenia dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych na poziomie zaawansowanym, w tym szkolenia dla koordynatorów cyfrowych i szkolenia z AI (łącznie ponad 86 tys. przeszkolonych nauczycieli).

Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (dalej – FERS) – ok. 91 mln zł

Bezpłatne cyfrowe materiały edukacyjne

Rozwijanie oferty bezpłatnych cyfrowych materiałów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli, udostępnianych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (www.zpe.gov.pl).

FERS – ok. 350 mln zł

E-narzędzia, platformy edukacyjne

Rozwijanie oferty bezpłatnych platform i narzędzi edukacyjnych do użytku przez szkoły/uczniów/nauczycieli, w tym: Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, platformy wspierającej prowadzenie oceny funkcjonalnej w systemie oświaty oraz wsparcie edukacyjno-specjalistyczne, portalu doradztwa zawodowego, narzędzi informatycznych wspierających cyfryzację procesów edukacyjnych, egzaminów zewnętrznych, dostęp do danych oświatowych.

FERS – ok. 150 mln zł

mLegitymacje dla ucznia i nauczyciela

Udostępnienie dla uczniów i dla nauczycieli usługi umożliwiającej korzystanie w aplikacji mObywatel z cyfrowych wersji legitymacji szkolnych i nauczycielskich.

Budżet państwa

AI w edukacji

Projekt zeszyt.online realizowany przez MEN we współpracy z Politechniką Warszawską – wspieranie nauczania matematyki z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI.

Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB) – wspieranie nauczania przedmiotów ścisłych z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI.

Projekt zeszyt online – koszt 6 mln zł – budżet państwa.
Projekt IBE-PIB – koszt 34 mln zł – FERS

Program rządowy „Cyfrowy uczeń“

Kompleksowy program, w ramach którego organa prowadzące szkoły i placówki będą mogły otrzymać wsparcie nie tylko na zakup sprzętu i oprogramowania, ale również zaplanowano wsparcie metodyczne dla skutecznego wykorzystywania sprzętu przez nauczycieli na zajęciach edukacyjnych.

Budżet państwa – 260 mln zł

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy