Do MEN trafiła poselska interpelacja w sprawie opłaty reprograficznej, która – zgodnie z zapowiedziami – ma zostać wprowadzona z dniem 1 stycznia 2026 roku. Jest ona wynikiem licznych obaw związanych z planami objęcia tzw. opłatą reprograficzną urządzeń niezbędnych do nauki i rozwoju kompetencji cyfrowych. Poznaj odpowiedź ministra edukacji w tej sprawie.
W interpelacji poselskiej skierowanej ministra nauki i szkolnictwa wyższego, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, ministra cyfryzacji oraz ministra edukacjiwyrażono sprzeciw wobec planów objęcia tzw. opłatą reprograficzną urządzeń niezbędnych do nauki i rozwoju kompetencji cyfrowych.
Według wstępnych szacunków opłata reprograficzna w Polsce może wynosić około 3%. Wzrost kosztów zakupu podstawowego zestawu edukacyjnego może więc wynieść nawet kilkaset złotych. Dla wielu rodzin, uczniów i studentów może to realnie ograniczyć dostęp do narzędzi niezbędnych do nauki, zdalnej edukacji, programowania czy rozwijania kompetencji technologicznych.
Według autorów interpelacji planowana opłata może stać się de facto „podatkiem od edukacji i rozwoju technologicznego”. W dobie cyfryzacji edukacji oznaczałoby to dodatkowy finansowy ciężar zamiast wspierania nowoczesnych form kształcenia.
W związku z powyższym w interpelacji zadano następujące pytania:
W odpowiedzi MEN czytamy, że opłata reprograficzna w Polsce już funkcjonuje. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do uiszczania opłat zobowiązani są producenci oraz importerzy określonych w ustawie urządzeń na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, działających na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców, określonych przez ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Zdaniem MEN zasadne jest dostosowanie tych zapisów do zmian będących wynikiem postępu technologicznego.
Ocena skutków wprowadzenia opłaty reprograficznej została dokonana np. przez Ośrodek Analiz Cegielskiego, który w raporcie z 2022 r. pt. „Prawne i ekonomiczne uwarunkowania opłaty reprograficznej“ stwierdza, że „wprowadzenie opłaty reprograficznej wpływa w ograniczonym stopniu na cenę finalną produktu objętego opłatą”.
Dalej w odpowiedzi czytamy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej wspiera organy prowadzące w:
W pierwszej kolejności wsparcie kierowane jest do organów prowadzących szkoły lub placówki znajdujące się na obszarach defaworyzowanych. W odpowiedzi MEN przedstawiono zestawienie wspomnianych działań:
Nazwa działania |
Skrócony opis |
Szacowany budżet/źródło finansowania |
Internet |
Wsparcie w zakresie podnoszenia jakości wewnątrzszkolnych sieci LAN dla 30 000 sal lekcyjnych. |
KPO – ok. 430 mln zł |
Sprzęt dla szkół (w tym komputery przenośne dla uczniów) i wsparcie dla nauczycieli |
1. Co najmniej 553 336 bonów dla nauczycieli na zakup komputera przenośnego i co najmniej 735 000 szt. laptopów, laptopów przeglądarkowych i tabletów dla szkół do dyspozycji uczniów. |
KPO – ok. 4,6 mld zł |
Rozwój cyfrowych umiejętności nauczycieli |
Szkolenia dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych na poziomie zaawansowanym, w tym szkolenia dla koordynatorów cyfrowych i szkolenia z AI (łącznie ponad 86 tys. przeszkolonych nauczycieli). |
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (dalej – FERS) – ok. 91 mln zł |
Bezpłatne cyfrowe materiały edukacyjne |
Rozwijanie oferty bezpłatnych cyfrowych materiałów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli, udostępnianych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (www.zpe.gov.pl). |
FERS – ok. 350 mln zł |
E-narzędzia, platformy edukacyjne |
Rozwijanie oferty bezpłatnych platform i narzędzi edukacyjnych do użytku przez szkoły/uczniów/nauczycieli, w tym: Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, platformy wspierającej prowadzenie oceny funkcjonalnej w systemie oświaty oraz wsparcie edukacyjno-specjalistyczne, portalu doradztwa zawodowego, narzędzi informatycznych wspierających cyfryzację procesów edukacyjnych, egzaminów zewnętrznych, dostęp do danych oświatowych. |
FERS – ok. 150 mln zł |
mLegitymacje dla ucznia i nauczyciela |
Udostępnienie dla uczniów i dla nauczycieli usługi umożliwiającej korzystanie w aplikacji mObywatel z cyfrowych wersji legitymacji szkolnych i nauczycielskich. |
Budżet państwa |
AI w edukacji |
Projekt zeszyt.online realizowany przez MEN we współpracy z Politechniką Warszawską – wspieranie nauczania matematyki z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI. Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy (IBE-PIB) – wspieranie nauczania przedmiotów ścisłych z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI. |
Projekt zeszyt online – koszt 6 mln zł – budżet państwa. |
Program rządowy „Cyfrowy uczeń“ |
Kompleksowy program, w ramach którego organa prowadzące szkoły i placówki będą mogły otrzymać wsparcie nie tylko na zakup sprzętu i oprogramowania, ale również zaplanowano wsparcie metodyczne dla skutecznego wykorzystywania sprzętu przez nauczycieli na zajęciach edukacyjnych. |
Budżet państwa – 260 mln zł |