Zmiany w systemie egzaminowania – stanowisko rady ds. monitorowania reformy oświaty

Dodano: 15 września 2025
Zmiany w systemie egzaminowania – stanowisko Rady ds. monitorowania reformy oświaty

Rada ds. monitorowania reformy oświaty przyjęła stanowisko w sprawie zmian w systemie egzaminowania oraz kierunków budowy narzędzi monitoringu. W centrum uwagi znalazły się jakość egzaminów, cyfryzacja, bezpieczeństwo oraz przygotowanie nauczycieli do nadchodzących zmian programowych.

Kierunki zmian w systemie egzaminowania

W przyjętym stanowisku wskazano sześć kluczowych założeń reformy egzaminacyjnej:

  1. Poprawa jakości arkuszy egzaminacyjnych – dostosowanie do współczesnych standardów dydaktycznych.
  2. Wzmocnienie roli egzaminatorów – podniesienie poziomu merytorycznego i warunków pracy.
  3. Cyfryzacja egzaminów – rozwój narzędzi umożliwiających automatyczne ocenianie.
  4. Bezpieczeństwo egzaminów – wdrożenie rozwiązań ograniczających nieuczciwe praktyki, z uwzględnieniem narzędzi sztucznej inteligencji.
  5. Redukcja stresu uczniów – wprowadzenie organizacyjnych rozwiązań minimalizujących stres i zakłócenia pracy szkół.
  6. Standaryzacja egzaminów w czasie – rozważenie możliwości ujednolicenia terminów.

Za przyjęciem stanowiska opowiedziała się większość członków Rady, a dwie osoby wstrzymały się od głosu.

Kolejny etap monitorowania reformy oświatowej – stanowisko w sprawie podstaw programowych

Jeśli chodzi o stan prac nad projektami nowych podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej – omówiono pierwsze opinie nauczycieli zebrane podczas webinarów IBE. Wyróżniono następujące elementy projektów:

  • uwzględnienie kompetencji cyfrowych,
  • obecność treści dotyczących kompetencji finansowych,
  • propozycja tematycznych modułów,
  • przygotowanie kadry nauczycielskiej do realizacji nowych podstaw,
  • rola dyrektorów szkół i wydawców podręczników.

Stanowisko Rady w sprawie podstaw programowych ma zostać opublikowane po kolejnym posiedzeniu w październiku.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy