Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 – znamy priorytety MEN dla szkół

Dodano: 22 maja 2025
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 20252026

W środę 21 marca Minister Edukacji Barbara Nowacka przedstawiła główne kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Wśród kluczowych zagadnień znalazły się m.in. edukacja obywatelska, profilaktyka zdrowia psychicznego oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w dydaktyce. Zmiany w systemie oświaty bezpośrednio wpłyną na organizację pracy dyrektorów, nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w placówkach oświatowych.

Główne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026

Wśród ośmiu najważniejszych obszarów działań znalazły się (kierunki opublikowane przez MEN w oryginalnym brzmieniu):

  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
  4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
  5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
  7. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
  8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Priorytety MEN na rok szkolny 2025/2026 – na co zwrócić uwagę

W komunikacie z 21 marca 2025 roku Minister Edukacji Barbara Nowacka przedstawiła oficjalne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Zapowiedziane przez ministerstwo edukacji i nauki priorytety skupiają się na rozwijaniu kompetencji przyszłości, przeciwdziałaniu wykluczeniom oraz podnoszeniu jakości kształcenia i bezpieczeństwa uczniów. Na co zwróć uwagę? Czego spodziewać się w nowym roku szkolnym?

Lp.

Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026

Na co zwrócić uwagę

1.

Kształtowanie myślenia analitycznego

Interdyscyplinarne podejście do przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz wzmacnianie umiejętności matematycznych mają być fundamentem nowoczesnej edukacji. To klucz do przygotowania młodzieży do ról zawodowych w gospodarkach opartych na wiedzy i innowacjach.

2.

Edukacja obywatelska

Szkoły mają aktywnie wspierać rozwój postaw obywatelskich i społecznych, ucząc odpowiedzialności za wspólnotę lokalną i krajową. Ten priorytet MEN wpisuje się w potrzebę kształtowania młodego pokolenia świadomych obywateli.

3.

Promocja zdrowego stylu życia

Programy edukacyjne mają wspierać zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów, a także zachęcać do regularnej aktywności fizycznej jako elementu codziennej rutyny szkolnej.

4.

Profilaktyka zdrowia psychicznego i przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej

Szkoły zostaną wzmocnione w zakresie wsparcia psychologicznego, działań interwencyjnych oraz zapobiegania uzależnieniom. Ministerstwo podkreśla rolę działań systemowych i lokalnych programów wsparcia.

5.

Higiena cyfrowa i bezpieczeństwo w sieci

MEN promuje krytyczne podejście do informacji w Internecie, bezpieczeństwo cyfrowe oraz odpowiedzialne wykorzystywanie nowych technologii przez nauczycieli i uczniów, w tym narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE).

6.

Rozwój doradztwa zawodowego i promocja kształcenia branżowego

Szkoły podstawowe mają pełnić aktywniejszą rolę w orientacji zawodowej uczniów, także we współpracy z lokalnymi pracodawcami.

7.

Wspieranie Polonii

Kontynuowana będzie nauka języka polskiego i promocja kultury narodowej w środowiskach polonijnych, w celu utrzymania więzi z krajem.

8.

Aktywizujące metody nauczania i ocenianie kształtujące

MEN kładzie nacisk na rozwój poczucia sprawczości ucznia, wspierając pedagogikę partnerską i indywidualizację procesu edukacyjnego

Czas pracy nauczycieli – zmiany i kierunki polityki 2025/2026

Jednym z kluczowych tematów poruszonych przez minister edukacji i nauki podczas prezentacji kierunków polityki oświatowej 2025/2026 były planowane zmiany w zakresie czasu pracy nauczycieli. W związku z uchwałą Sądu Najwyższego, Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało zwołanie zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, który podejmie prace nad nowym modelem rozliczania godzin pracy w oświacie.

Minister podkreśliła, że celem tych działań jest „godne, staranne i właściwe wynagradzanie nauczycieli za realnie przepracowane godziny”, a także ograniczenie napięć wynikających z obecnego sposobu ich liczenia. Propozycje zmian mają dotyczyć nie tylko podstawowego czasu pracy, ale również godzin ponadwymiarowych, dyżurów, konsultacji oraz pracy administracyjnej związanej z przygotowaniem zajęć i dokumentacją.

Te zmiany w oświacie 2025 mają na celu ustabilizowanie zawodu nauczyciela i jego atrakcyjności. Jak zaznaczyła minister edukacji, projekt nowego modelu czasu pracy powstanie w ścisłej współpracy ze związkami zawodowymi, samorządami oraz ekspertami z zakresu prawa pracy i finansów publicznych. Efektem prac ma być bardziej przejrzysty system wynagrodzeń i lepsze zarządzanie zasobami kadrowymi w szkołach.

Likwidacja godziny czarnkowej – zmiany w szkolnictwie 2025

W ramach zapowiedzianych przez MEN zmian w systemie oświaty, w tym w obowiązkach nauczycieli, Minister Barbara Nowacka ogłosiła formalne zakończenie obowiązywania tzw. godziny czarnkowej. Była to dodatkowa, niepłatna godzina dostępności nauczyciela dla uczniów i rodziców, wprowadzona w poprzednich latach jako rozwiązanie administracyjne, bez jednoznacznego umocowania w pragmatyce zawodowej.

Minister edukacji zapowiedziała zlecenie prac legislacyjnych, których celem jest całkowite wykreślenie tego obowiązku z przepisów prawa oświatowego.

Ministerstwo edukacji zmienia zadania kuratorów oświaty w zakresie nadzoru pedagogicznego

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało również nowe zadania dla kuratorów oświaty w zakresie nadzoru pedagogicznego. Zmiany te mają zostać wdrożone od roku szkolnego 2025/2026. Wpisują się one w szerszy plan reformy oświaty i mają na celu podniesienie jakości kształcenia oraz zapewnienie lepszych warunków funkcjonowania szkół i placówek edukacyjnych.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli – dwa obszary:

Branżowe szkoły I stopnia i technika

Głównym przedmiotem kontroli będzie zgodność realizowanych programów nauczania z podstawami programowymi, szczególnie w zawodach, w których kształcenie obejmuje przygotowanie do uzyskania prawa jazdy kat. B, C, C+E oraz kwalifikacji wstępnej.

Szkoły podstawowe

Kuratorzy będą monitorować m.in. zapewnienie uczniom jednego gorącego posiłku dziennie oraz możliwości jego spożycia w trakcie pobytu w szkole.

Istotnym elementem nadzoru będzie też organizacja zajęć wychowania fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem codziennej aktywności fizycznej uczniów.

Podczas konferencji podkreślono, że kluczowe dla MEN jest doskonalenie zawodowe nauczycieli.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy