MEN zapowiada systemowe zmiany w zakresie zajęć WF w szkołach

Dodano: 16 stycznia 2025
MEN zapowiada systemowe zmiany w zakresie zajęć WF w szkołach

Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację poselską w sprawie wprowadzenia pełnowymiarowych lekcji wychowania fizycznego w klasach I-III szkół podstawowych. Czy MEN rozważa taką zmianę? Czy nie zabraknie nauczycieli przygotowanych do prowadzenia zajęć WF-u z uczniami klas I–III szkół podstawowych?

Potrzebne są systemowe działania w zakresie zajęć WF w klasach I-III szkół podstawowych

W interpelacji wysłanej do MEN podkreślono szczególnie istotną wagę wychowania fizycznego dla uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych. W tym wieku kształtują się nawyki na całe życie. W piśmie zauważono, że zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej, lekcje WF-u są traktowane niewystarczająco poważnie (w tym przez rodziców uczniów). W związku z potrzebą rozważenia działań systemowych zadano MEN następujące pytania:

  1. Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie pełnowymiarowych lekcji wychowania fizycznego w klasach I–III szkół podstawowych?

  2. Jeśli nie, to jakie inne działania ministerstwo zamierza podjąć na rzecz poprawy kondycji najmłodszych uczniów szkół podstawowych?

  3. Czy mamy wystarczającą liczbę nauczycieli, którzy są przygotowani do prowadzenia zajęć WF-u z uczniami klas I–III szkół podstawowych?

MEN potwierdza: Zmiany są potrzebne

W odpowiedzi czytamy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej dostrzega potrzebę wprowadzenia

istotnych zmian m.in. w podstawie programowej wychowania fizycznego oraz organizacji zajęć

wychowania fizycznego w szkołach podstawowych (ze szczególnym uwzględnieniem klas I-III).

Aktualnie obowiązujące przepisy stanowią, że:

  • nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w klasach I‐III szkoły podstawowej;

  • obowiązkowy tygodniowy wymiar zajęć wychowania fizycznego w klasach I‐III szkoły podstawowej wynosi 3 godziny;

  • przepisy umożliwiają powierzenie prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w klasach I‐III nauczycielowi specjaliście (innemu, niż nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej). Decyzję w tym zakresie podejmuje organ prowadzący szkołę w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

Dyrektor szkoły sprawuje nadzór pedagogiczny nad sposobem realizacji programu nauczania w klasach I‐III szkoły podstawowej m.in. w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego.

MEN przypomina o zmianach od roku szkolnego 2025/2026

Obecnie prowadzone są prace nad:

  • wdrożeniem od roku szkolnego 2025/2026 nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna;

  • zmianami w obecnie obowiązującej podstawie programowej wychowania fizycznego.

W związku z tym powołano zespół ds. podstawy programowej przedmiotu wychowanie fizyczne w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zespół ekspertów ma opracować podstawę programową wychowania fizycznego oraz rekomendacje dotyczące organizacji pracy szkół w zakresie rozwoju kultury fizycznej i poprawy stanu aktywności fizycznej uczniów.

Nowa podstawa programowa zajęć WF od 1 września 2025 r.

Zmieniona podstawa programowa wychowania fizycznego będzie obowiązywała od 1 września 2025 r. we wszystkich klasach szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Program „Sportowe talenty” będzie kontynuowany w roku szkolnym 2025/2026

Resort edukacji we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki planuje kontynuację programu „Sportowe talenty” pod nową nazwą – „Badanie kompetencji ruchowych młodzieży

szkolnej”.

W ramach kontynuacji programu w roku szkolnym 2025/2026 zaplanowano:

  • rozszerzenie badań kompetencji ruchowych na uczniów klas I‐III szkół podstawowych,

  • realizację badań kompetencji ruchowych w kolejnych latach w 100 proc. szkół,

  • przekazanie informacji rodzicom o wynikach testów ich dzieci,

  • monitoring ze strony kuratorów oświaty nad realizacją badania kompetencji ruchowych w kolejnych latach.

Program „Aktywna szkoła” zakłada organizację zajęć WF dla klas I-III przy wsparciu specjalistów

Ministerstwo Edukacji Narodowej współpracuje z Ministerstwem Sportu, by promować programy zwiększające aktywność fizyczną wśród dzieci i młodzieży, takie jak "Program Aktywna Szkoła". Celem tego programu jest wspieranie kultury fizycznej i budowanie aktywnego oraz zdrowego społeczeństwa. Program oferuje wszechstronne wsparcie dla aktywności fizycznej, skierowane przede wszystkim do młodych ludzi, ale także dorosłych. Wykorzystując infrastrukturę szkolną i samorządową oraz zapewniając profesjonalne wsparcie trenerskie, program umożliwia aktywizację na poziomie lokalnym. "Aktywna Szkoła" odpowiada na potrzeby osób zainteresowanych sportem poza zajęciami szkolnymi oraz podczas weekendów i wakacji. Program zakłada również organizację lekcji wychowania fizycznego dla klas I-III szkół podstawowych, które prowadzone są przy wsparciu specjalistów od edukacji fizycznej.

Systemowe zmiany w zakresie zajęć WF w szkołach – co planuje MEN?

W ramach zapewnienia uczniom, począwszy od pierwszego etapu edukacji, wysokiej jakości zajęć WF (z uwzględnieniem warunków, infrastruktury i zróżnicowania zasobów szkół oraz zróżnicowanych możliwości i potrzeb uczniów) MEN planuje następujące zmiany:

  • nowa podstawa programowa wychowania fizycznego ma dawać większe możliwości wyboru przez nauczycieli form aktywności fizycznej uwzględniających wymienione uwarunkowania;

  • zmieniona podstawa programowa ma zostać ograniczona w zakresie wymagań o charakterze wyłącznie wiedzowym;

  • nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej mają otrzymać wsparcie w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego dla klas I‐III przez nauczycieli wychowania fizycznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy