Nowelizacja ustawy Prawo oświatowe – co ma się zmienić od roku szkolnego 2026/2027

Dodano: 15 kwietnia 2025
  Nowelizacja ustawy Prawo oświatowe – co ma się zmienić od roku szkolnego 2026/2027

Trwają prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe oraz innych. Proponowane zmiany mają umożliwić wprowadzenie kompleksowej reformy programowej. Główne cele nowelizacji to zmiana definicji podstawy programowej, nowe podejście do planowania efektów uczenia się, wzmocnienie kompetencji uczniów oraz większa elastyczność dla nauczycieli. Zmiany mają wchodzić w życie stopniowo od roku szkolnego 2026/2027, będą obejmowały kwestie nadzoru pedagogicznego, organizacji zajęć dydaktycznych i cyfrowych narzędzi edukacyjnych. W artykule przedstawiamy szczegóły zmian przewidzianych w ustawie – Prawo oświatowe.

Zakres planowanej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe – zmiany i nowe regulacje

Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafiły założenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Planowana jest nowelizacja pięciu ustaw: ustawy Prawo oświatowe, ustawy Karta Nauczyciela, ustawa o systemie oświaty, ustawa o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Sprawdź, co ma zmienić się w ustawie Prawo oświatowe.

Planowane zmiany w ustawie – Prawo oświatowe

Planowana zmiana

Wyjaśnienie

1. Zmiana definicji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego

Nowa definicja podstawy programowej ma zawierać nie tylko cele, ale też oczekiwane efekty uczenia się i tzw. doświadczenia edukacyjne, czyli sytuacje, które pomagają rozwijać kompetencje uczniów.

2. Rozszerzenie możliwości zatrudnienia w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem.

Przedszkola publiczne będą mogły zatrudniać osoby bez kwalifikacji nauczycielskich do prowadzenia wszystkich zajęć, nie tylko zajęć rozwijających zainteresowania – jak jest obecnie.

3. Rozszerzenie katalogu osób posiadających wykształcenie średnie branżowe (rozszerzenie definicji „wykształcenie średnie branżowe”)

Osobą z wykształceniem średnim branżowym będzie także ktoś, kto ukończył szkołę zasadniczą lub równorzędną i zdał odpowiednie egzaminy eksternistyczne.

4. Rezygnacja z określania w art. 28 ustawy o systemie oświaty wymiaru godzin wychowania fizycznego (zmiana o charakterze porządkującym).

Z art. 28 ust. 2 ustawy o systemie oświaty ma zostać usunięty zapis określający liczbę godzin zajęć wychowania fizycznego w poszczególnych klasach i typach szkół.

5. Zmiany w zakresie usług cyfrowych dla edukacji w związku z planowanym uruchomieniem usługi bezpłatnego centralnego dziennika elektronicznego.

Planuje się rozszerzenie katalogu danych przetwarzanych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Ma to umożliwić uruchomienie bezpłatnego, centralnego dziennika elektronicznego.

6. Prowadzenie systemu teleinformatycznego umożliwiającego wspieranie funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz koordynowanie nadzoru pedagogicznego nad tymi ośrodkami.

Do ustawy o systemie oświaty ma zostać dodany art. 44f, przewidujący stworzenie systemu teleinformatycznego wspierającego pracę młodzieżowych ośrodków wychowawczych, umożliwiającego nadzór pedagogiczny nad nimi oraz ocenę ich działań i sytuacji wychowanków.

7. Zmiana przepisów art. 47 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty upoważniających ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do wydania odpowiednio rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół oraz w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – w związku ze zmianą definicji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Zmienione mają zostać przepisy art. 47 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty, które upoważniają ministra edukacji do wydania rozporządzeń w sprawie podstawy programowej i ramowych planów nauczania. Zmiana dostosuje przepisy do nowej definicji podstawy programowej i umożliwi określenie minimalnej liczby godzin na pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

8. Zmiany w zakresie nadzoru pedagogicznego:
1) rezygnacja z obowiązku opiniowania przez kuratora oświaty arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek,
2) doprecyzowanie kompetencji dyrektora specjalistycznej jednostki nadzoru – Centrum Edukacji Artystycznej,
3) wprowadzenie możliwości tworzenia narzędzi nadzoru pedagogicznego przez kuratora oświaty,
4) zmiana porządkująca w art. 60 ust. 2 ustawy o systemie oświaty w związku z wykreśleniem ewaluacji z form nadzoru pedagogicznego.

1) Proponuje się w art. 51 ust 1 ustawy o systemie oświaty skreślenie pkt 12 dotyczącego zadania kuratorów oświaty w zakresie opiniowania arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami.
2) Proponuje się uzupełnienie art. 53 ustawy o systemie oświaty przez dodanie ust. 1aa, w którym zostanie określone, że dyrektor specjalistycznej jednostki nadzoru – Centrum Edukacji Artystycznej wykonuje zadania organu wyższego stopnia w stosunku do dyrektorów szkół i placówek, w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów.
3) Proponuje się uzupełnienie przepisów art. 51 ustawy o systemie oświaty przez dodanie ust. 1a, który daje możliwość kuratorowi oświaty realizacji zadania opracowywania narzędzi nadzoru pedagogicznego oraz zmianę art. 60 ust. 2 ustawy o systemie oświaty w zakresie osób, które mają dostęp do elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego.

9. Wprowadzenie do katalogu form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły nowej formy tj. zajęć fakultatywnych.

Katalog form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły ma zostać rozszerzony o zajęcia fakultatywne. Równocześnie zaproponowano uzupełnienie art. 113 ustawy o systemie oświaty o przepisy upoważniające ministra kultury do określenia zasad nadawania imion zespołom szkół artystycznych.

10. Rozszerzenie upoważnienia ustawowego dla ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do wydania rozporządzenia dotyczącego organizacji publicznych szkół i placówek, w zakresie trybu nadawania imienia zespołom szkół artystycznych.

Proponuje się, aby Minister Kultury otrzymał legitymację do określenia zasad nadawania imienia zespołom szkół artystycznych.

11. Zmiana w zakresie warunków dotyczących uzyskania dofinansowania kształcenia młodocianych pracowników (wymóg dołączenia do wniosku o dofinansowanie kształcenia młodocianych pracowników potwierdzenia wniesienia opłaty za egzamin zawodowy).

Planuje się, a by pracodawcy musieli dołączyć do wniosku o dofinansowanie dokument potwierdzający opłatę za egzamin zawodowy. Okręgowe komisje egzaminacyjne będą mogły wydawać zaświadczenia o zdaniu egzaminu.

Nowelizacja ma stanowić pierwszy etap planowanej reformy systemu oświaty, której dalsze elementy – dotyczące m.in. systemu oceniania, egzaminów zewnętrznych i pomocy psychologiczno-pedagogicznej – mają zostać ujęte w kolejnych projektach. Przyjęcie obecnie procedowanego projektu przez Radę Ministrów planowane jest na III kwartał 2025 r.
Przeczytaj również:
  • Planowana nowelizacja ustawy o systemie oświaty do nowelizacji – definicje programów nauczania, egzaminy i ocenianie
Opracowanie: Marta Wysocka

Tematyka

Sprawdź inne serwisy