Zmiany w ocenie pracy nauczyciela: nowe kryteria oceny pracy nauczyciela obowiązujące od 28 listopada 2025 r.

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 28 listopada 2025
  Zmiany w ocenie pracy nauczyciela: nowe kryteria oceny pracy nauczyciela obowiązujące od 28 listopada 2025 r.

Od 28 listopada 2025 r. zaczynają obowiązywać jednolite dla wszystkich nauczycieli kryteria oceny pracy. Oznacza to standaryzację zasad oceniania oraz doprecyzowanie obowiązków dyrektora szkoły w całej procedurze. Z artykułu dowiesz się, jak wygląda nowe zestawienie kryteriów, w jaki sposób ustala się poziom ich spełniania oraz jakie dodatkowe prawa zyskali nauczyciele w toku oceny pracy.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie12 kryteriów oceny pracy nauczyciela obowiązuje od 28 listopada 2025 r.? Kiedy stosuje się nowe zasady oceny pracy, a kiedy nadal obowiązują przepisy dotychczasowe?
  • Na czym polega punktowa ocena spełniania kryteriów?
  • Jakie nowe obowiązki w procedurze oceny pracy ma dyrektor szkoły?

Zmiany w ocenie pracy nauczyciela: dyrektor szkoły będzie oceniać spełnienie 12 kryteriów

Od 28 listopada 2025 r. nauczyciele oceniani są według jednakowych dla wszystkich kryteriów oceny pracy. Oznacza to, że dyrektor szkoły i nauczyciel nie wybierają już kryteriów oceny pracy.

Nowe zasady stosuje się do ocen wszczętych w dniu 28 listopada 2025 i później. Oznacza to, że jeżeli proces oceny pracy nauczyciela rozpoczął się przed tą datą – należy stosować wówczas obowiązujące przepisy.

W ocenie uwzględnia się wszystkie wymienianie niżej 12 kryteriów oceny pracy nauczyciela:

  1. poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;
  2. analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;
  3. dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;
  4. znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;
  5. wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;
  6. kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej;
  7. współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;
  8. przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony;
  9. poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego;
  10. współpraca z rodzicami (nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w branżowej szkole II stopnia, szkole policealnej, szkole dla dorosłych, placówce kształcenia ustawicznego, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli);
  11. realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela;
  12. Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.

Ocena punktowa a ustalenie końcowej oceny pracy nauczyciela

Poziom spełniania kryteriów oceny pracy jest oceniany w punktach od 0 do 3, bez liczb ułamkowych. Dyrektor szkoły ustala poziom spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, a następnie ustala ocenę pracy nauczyciela.

Nowe uprawnienia nauczyciela w procedurze oceny pracy

Od 28 listopada 2025 r. na dyrektora szkoły nałożono dodatkowe obowiązki. Musi on:

  • przekazać nauczycielowi nie tylko projekt oceny pracy, ale również wszystkie opinie sporządzone w toku procedury oceniania,
  • zapewnić nauczycielowi możliwość zgłaszania uwag i zastrzeżeń zarówno do projektu oceny, jak i do wspomnianych opinii.

Jeżeli nauczyciel zdecyduje się złożyć odwołanie od oceny pracy, dyrektor przekazując je organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, dołącza pisemne stanowisko odnoszące się do zarzutów wskazanych w odwołaniu. Dokument ten musi zostać przekazany również samemu nauczycielowi.

Dodano: 28 listopada 2025

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy