Autor: Marta Wysocka
Dodano: 28 listopada 2025

Od 28 listopada 2025 r. zaczynają obowiązywać jednolite dla wszystkich nauczycieli kryteria oceny pracy. Oznacza to standaryzację zasad oceniania oraz doprecyzowanie obowiązków dyrektora szkoły w całej procedurze. Z artykułu dowiesz się, jak wygląda nowe zestawienie kryteriów, w jaki sposób ustala się poziom ich spełniania oraz jakie dodatkowe prawa zyskali nauczyciele w toku oceny pracy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie12 kryteriów oceny pracy nauczyciela obowiązuje od 28 listopada 2025 r.? Kiedy stosuje się nowe zasady oceny pracy, a kiedy nadal obowiązują przepisy dotychczasowe?
- Na czym polega punktowa ocena spełniania kryteriów?
- Jakie nowe obowiązki w procedurze oceny pracy ma dyrektor szkoły?
Zmiany w ocenie pracy nauczyciela: dyrektor szkoły będzie oceniać spełnienie 12 kryteriów
Od 28 listopada 2025 r. nauczyciele oceniani są według jednakowych dla wszystkich kryteriów oceny pracy. Oznacza to, że dyrektor szkoły i nauczyciel nie wybierają już kryteriów oceny pracy.
Nowe zasady stosuje się do ocen wszczętych w dniu 28 listopada 2025 i później. Oznacza to, że jeżeli proces oceny pracy nauczyciela rozpoczął się przed tą datą – należy stosować wówczas obowiązujące przepisy.
W ocenie uwzględnia się wszystkie wymienianie niżej 12 kryteriów oceny pracy nauczyciela:
- poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;
- analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy;
- dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;
- znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;
- wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;
- kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej;
- współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;
- przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony;
- poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego;
- współpraca z rodzicami (nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w branżowej szkole II stopnia, szkole policealnej, szkole dla dorosłych, placówce kształcenia ustawicznego, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli);
- realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela;
- Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.
Ocena punktowa a ustalenie końcowej oceny pracy nauczyciela
Poziom spełniania kryteriów oceny pracy jest oceniany w punktach od 0 do 3, bez liczb ułamkowych. Dyrektor szkoły ustala poziom spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, a następnie ustala ocenę pracy nauczyciela.
Nowe uprawnienia nauczyciela w procedurze oceny pracy
Od 28 listopada 2025 r. na dyrektora szkoły nałożono dodatkowe obowiązki. Musi on:
- przekazać nauczycielowi nie tylko projekt oceny pracy, ale również wszystkie opinie sporządzone w toku procedury oceniania,
- zapewnić nauczycielowi możliwość zgłaszania uwag i zastrzeżeń zarówno do projektu oceny, jak i do wspomnianych opinii.
Jeżeli nauczyciel zdecyduje się złożyć odwołanie od oceny pracy, dyrektor przekazując je organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, dołącza pisemne stanowisko odnoszące się do zarzutów wskazanych w odwołaniu. Dokument ten musi zostać przekazany również samemu nauczycielowi.
Dodano: 28 listopada 2025
Autor: Marta Wysocka
Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.