Kiedy trzeba wprowadzić w szkole racjonalne usprawnienia i jak to zrobić? W nowym darmowym poradniku IBE eksperci wyjaśniają w jaki sposób poszerzyć dostępność edukacji. Przedstawiono w nim racjonalne usprawnienia dla konkretnych typów potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności.
Uczniowie z dyskalkulią skarżą się, że trudności w uczeniu się matematyki powodują, że nie uzyskują oni pozytywnego wyniku na egzaminie maturalnym. Rzecznik Praw Obywatelskich zapytał Centralną Komisję Egzaminacyjną jak osoby z dyskalkulią radzą sobie na maturze z matematyki. Poznaj odpowiedź i wnioski z odpowiedzi CKE.
Do MEN trafiła interpelacja w sprawie hejtu wobec dzieci i młodzieży w Polsce. Jest on szczególnie groźny ze względu na szeroki zasięg i prędkość rozprzestrzeniania się w przestrzeni cyfrowej. Problem eskaluje. Dlatego w interpelacji poselskiej zaapelowano do MEN o podjęcie pilnych działań w zakresie zapobiegania problemowi hejtu w szkołach oraz zadano konkretne pytania w tej sprawie. Poznaj stanowisko i odpowiedzi MEN.
Rzeczniczka Praw Dziecka zwraca uwagę na sytuację dzieci cierpiących na choroby przewlekłe. Chodzi o brak uregulowań dotyczących opieki zdrowotnej nad dziećmi przewlekle chorymi w przedszkolu. RPD apeluje do Ministry Zdrowia o uregulowania prawne w tym temacie, tak jak zrobiono to w przypadku uczniów przewlekle chorych.
Od 15 sierpnia 2024 r. każda placówka oświatowa powinna posiadać standardy ochrony małoletnich. Minęło kilka miesięcy, ale wciąż pojawiają się nowe wątpliwości i fake newsy dotyczące stosowania „Ustawy Kamilka” w praktyce szkolnej. Podczas dzisiejszego webinaru, Rzeczniczka Praw Dziecka obali wszystkie mity i nieprawdziwe informacje, które do tej pory do niej dotarły.
31 października do opiniowania skierowano projekty nowelizacji rozporządzeń ME w sprawie dwóch nowych przedmiotów – edukacja zdrowotna oraz edukacja obywatelska. Konsultacje rozporządzeń potrwają do 21 listopada 2024 r., a nowe przepisy mają wejść w życie 1 września 2025 r.
30 października w Dzienniku Ustaw ogłoszono nowy tekst jednolity rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych. Oznacza to, że aktualnie powołując się na przepisy rozporządzenia trzeba uwzględnić nowy tekst jednolity. Sprawdź, jaki.
Asystent międzykulturowy to ważne stanowisko i wsparcie dla polskich szkół, szczególnie istotne po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 roku. Nie ma wątpliwości co do zasadności funkcji asystenta. Jednak do MEN wpłynęła interpelacja w sprawie promocji zatrudnienia asystentek i asystentów międzykulturowych wśród dyrektorów szkół, a także zwiększania wiedzy społeczeństwa na temat ich roli. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na zadane pytania.
Stale rośnie liczba godzin, którą młodzi ludzie poświęcają na technologie cyfrowe. Cierpi na tym ich zdrowie psychiczne, relacje, a także edukacja. Uczniowie korzystają z telefonów również podczas pobytu w szkole. MEN odpowiedziało na interpelację, w której wyjaśnia w jaki sposób pracuje nad ograniczaniem korzystania z telefonów przez uczniów.
W odpowiedzi na powtarzające się niepotwierdzone doniesienia o zawieszeniu programu Laptop dla Nauczyciela, Ministerstwo Cyfryzacji wydało komunikat, w którym zapewnia, że są one nieprawdziwe. Otrzymane bony można realizować do 31 grudnia 2025 roku w sklepach zarejestrowanych w programie.
IBE wydało publikację, w której przybliża efektywne podejście do edukacji dzieci i młodzieży przybyłych z Ukrainy. Poradnik zawiera rekomendacje i sprawdzone praktyki dla nauczycieli i dyrektorów, które pomogą uczniom ukraińskim odnaleźć się w polskim systemie edukacji i skutecznie się w niego włączyć.
Minister Edukacji i Minister Sprawiedliwości zapraszają uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w konkursie „Obiektyw Obywatelski”. Jest to pierwszy tak multimedialny konkurs, w którym uczniowie sami wybierają zwycięzców. Wygrać mogą zarówno zgłoszone drużyny uczniów, jak i szkoły. „Obiektyw Obywatelski” nagradza i udział, i zaangażowanie. Konkurs ma na celu zwiększenie świadomości młodzieży na temat Konstytucji i jej roli w codziennym życiu.
Ministerstwo Edukacji Narodowej otrzymało interpelację w sprawie pobierania, przez firmy prowadzące e-dzienniki, opłat od rodziców za podstawowe funkcje aplikacji mobilnej. Wielu rodziców poinformowano na początku roku szkolnego o takiej możliwości. MEN odpowiedziało m.in. na pytanie czy pracuje nad w pełni bezpłatną platformą do komunikacji rodziców ze szkołą, obejmującą bezpłatną aplikację mobilną.
Do MEN wpłynęła interpelacja poselska w sprawie zasad powierzania stanowiska dyrektora szkoły i placówki oświatowej. Czytamy w niej, iż zamknięty katalog trybów obsadzania stanowiska dyrektora powoduje, że organ prowadzący nie posiada żadnych uprawnień do ich modyfikowania. Drugim problemem według posła zgłaszającego interpelację jest kwestia maksymalnego okresu powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora i związanych z tym utrudnień. Poznaj odpowiedzi MEN na zadane w interpelacji pytania.
Niedawno wyjaśnialiśmy, czy nauczyciel może przyjąć od ucznia prezent z okazji Dnia Nauczyciela. Wielu pedagogów miało wówczas wątpliwości. Pytania związane z wdrażaniem „ustawy Kamilka” mnożą się w zależności od występowania różnych sytuacji szkolnych. Co kiedy dzieci podbiegają do nauczyciela, żeby się przytulić? Czy dyrektor szkoły może zabronić rodzicom wejścia na teren szkoły, powołując się na przepisy ustawy? Ministerstwo Sprawiedliwości zabrało najczęściej zadawane pytania i przygotowało odpowiedzi w formie Q&A.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.