Instytut Badań Edukacyjnych opublikował pełne projekty podstaw programowych z przedmiotów przyrodniczych biologii, chemii, fizyki, geografii i przyrody. Na zlecenie MEN przygotowano projekty podstaw dla przedszkola i szkoły podstawowej.
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej składamy nauczycielom, dyrektorom szkół oraz wszystkim pracownikom oświaty najserdeczniejsze życzenia – zdrowia, wytrwałości, niegasnącej pasji i codziennej satysfakcji z pracy, która ma ogromny wpływ na przyszłość kolejnych pokoleń.
Ośrodek Rozwoju Edukacji organizuje szkolenie online „Jak realizować zajęcia wychowania fizycznego w oparciu o nową podstawę programową na II i III etapie edukacyjnym?”. Szkolenie składa się z dwóch części, które odbędą się 22 i 30 października. Poznaj program szkolenia i sposób zapisu.
Do MEN trafiła poselska interpelacja w sprawie opłaty reprograficznej, która – zgodnie z zapowiedziami – ma zostać wprowadzona z dniem 1 stycznia 2026 roku. Jest ona wynikiem licznych obaw związanych z planami objęcia tzw. opłatą reprograficzną urządzeń niezbędnych do nauki i rozwoju kompetencji cyfrowych. Poznaj odpowiedź ministra edukacji w tej sprawie.
W środę 8 października 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Daje to podstawy prawne do wdrożenia nowoczesnego systemu nauczania i nowych podstaw programowych. „To bardzo dobry dzień dla oświaty. Dzisiejsza decyzja pozwala nam realnie wdrożyć reformę „Kompas Jutra”, czyli najważniejszą zmianę w edukacji od lat” – podsumowała ministra edukacji.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zmienia zasady organizacji ferii zimowych w 2026 roku. Zimowa przerwa zostanie podzielona na trzy tury, a nie jak było do tej pory – na cztery. Ministerstwo zapowiada, że nowy podział zmniejszy tłok w kurortach, uprości organizację wyjazdów i ułatwi przygotowania szkół. Poznaj oficjalne terminy ferii zimowych 2026 i zmiany w harmonogramie ogłoszone przez resort edukacji.
6 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenia w sprawie egzaminów zawodowych i czeladniczych. Pojawia się możliwość przystępowania do egzaminu zawodowego i czeladniczego osób, które ukończyły staż (jeżeli program stażu uwzględniał wymagania określone w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego). Co jeszcze się zmieni?
Wyczekiwany raport badawczy podsumowujący pierwsze efekty zmian w zadawaniu prac domowych jest już gotowy. Raport został przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych i przekazany do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zapoznaj się z podstawowymi wnioskami.
Zapraszam do przeglądu nowości z ostatniego tygodnia.
2 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Zobacz jakie zmiany wejdą w życie w październiku 2025 roku.
„Każde dziecko ma prawo do dorastania w świecie bez przemocy, w świecie, w którym dbamy o swoje potrzeby i wzajemnie respektujemy swoje prawa i obowiązki” – to główne stwierdzenie paktu na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej. Deklarację podpisano w MEN 1 października 2025 r. Sprawdź, do kogo jest kierowana i jakie zapisy zawiera.
Za nami pierwszy, wyjątkowy rok działania Akademii portalu ePedagogika – platformy stworzonej z myślą o nauczycielach, pedagogach, psychologach szkolnych i specjalistach, którzy chcą stale rozwijać swoje kompetencje i pracować jeszcze skuteczniej.
30 września 2025 r. ogłoszono w Dzienniku Ustaw rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Sprawdź, jakie zmiany obowiązują od 1 października 2025 r. w zakresie deklaracji egzaminacyjnych i nauki języka polskiego.
Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do MEN w sprawie dołączenia specjalistów prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, do katalogu osób uprawnionych do otrzymania dodatku do wynagrodzenia zasadniczego za warunki pracy. Jest to ponowny apel RPD w tej sprawie.
W Instytucie Badań Edukacyjnych trwają prace i analizy dotyczące kwestii zadawania uczniom prac domowych. Są to analizy kluczowe dla dalszych decyzji w tej sprawie i prac nad zmianami w prawie oświatowym. Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wysłuchanie i uwzględnienie głosu uczniów w tym zakresie.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.