IBE ocenił skutki braku prac domowych – raport trafił do MEN

Dodano: 6 października 2025
IBE ocenił skutki braku prac domowych – raport trafił do MEN

Wyczekiwany raport badawczy podsumowujący pierwsze efekty zmian w zadawaniu prac domowych jest już gotowy. Raport został przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych i przekazany do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zapoznaj się z podstawowymi wnioskami.

Nowe zasady zadawania prac domowych wprowadzono nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 marca 2024 roku.

Raport dotyczący efektów zmian w zadawaniu prac domowych przygotowano na podstawie danych z ponad 7500 ankiet z reprezentatywnej próby 2081 szkół. W badaniu dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych opisali sposób wdrożenia nowych rozwiązań oraz przedstawili swoje opinie i doświadczenia. Dodatkowo, w grupie 1468 szkół przeanalizowano zależność między wprowadzonymi zasadami dotyczącymi prac domowych a wynikami egzaminu ósmoklasisty.

Pierwszy raport dotyczący efektów zmian w zadawaniu prac domowych – główne wnioski z raportu, dobre praktyki dla szkół i MEN

Z raportu IBE w sprawie prac domowych dowiadujemy się, że:

  • „Ponad 60% dyrektorów szkół i ponad 50% nauczycieli uważa, że dzieci mają obecnie więcej czasu na odpoczynek, zabawę i aktywność fizyczną.
  • 52% nauczycieli ocenia, że wprowadzone zmiany zmniejszyły obciążenia uczniów obowiązkami edukacyjnymi.
  • W ocenie dyrektorów szkół, nowe zasady prac domowych zmniejszyły stres uczniów: o 41% w klasach IV-VIII i o 31% w klasach I-III.
  • 40% dyrektorów szkół deklaruje, że w ich placówce wypracowano dobre praktyki związane z nowymi zasadami prac domowych.
  • W 54% szkół nie wprowadzono innych obowiązkowych form zastępujących prace domowe, a w 6% szkół takie rozwiązania są stosowane regularnie.
  • Ponad dwie trzecie nauczycieli i dyrektorów szkół jest zdania, że osłabła motywacja uczniów do odrabiania prac domowych i ich samodzielność w procesie uczenia się.
  • 80% nauczycieli przyznaje, że nawet jeśli zadaje, to nie sprawdza prac domowych lub robi to sporadycznie.
  • Brak zadawania prac domowych nie miał wpływu lub w niewielki sposób wpłynął na wyniki egzaminu ósmoklasisty”.

Rezygnacja z prac domowych a wyniki egzaminu ósmoklasisty – najważniejsze ustalenia IBE dla szkół

IBE PIB zestawił również wyniki pierwszego egzaminu ósmoklasisty po pełnym roku obowiązywania nowych zasad prac domowych. Wyniki przedmiotowe tych analiz to brak lub bardzo słaby wpływ prac domowych na rezultaty z matematyki, języka polskiego i języków obcych.

W ramach zestawienia porównano placówki, które całkowicie zrezygnowały z prac domowych, z tymi, które kontynuowały ich zadawanie. W większości porównań różnice były nieistotne statystycznie. Wynika z tego, że rezygnacja z prac domowych nie poprawia wyników, ale nie powoduje też istotnych spadków osiągnięć uczniów.

Przeczytaj również:       

Tematyka

Sprawdź inne serwisy