Wyczekiwany raport badawczy podsumowujący pierwsze efekty zmian w zadawaniu prac domowych jest już gotowy. Raport został przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych i przekazany do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zapoznaj się z podstawowymi wnioskami.
Nowe zasady zadawania prac domowych wprowadzono nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 marca 2024 roku.
Raport dotyczący efektów zmian w zadawaniu prac domowych przygotowano na podstawie danych z ponad 7500 ankiet z reprezentatywnej próby 2081 szkół. W badaniu dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych opisali sposób wdrożenia nowych rozwiązań oraz przedstawili swoje opinie i doświadczenia. Dodatkowo, w grupie 1468 szkół przeanalizowano zależność między wprowadzonymi zasadami dotyczącymi prac domowych a wynikami egzaminu ósmoklasisty.
Z raportu IBE w sprawie prac domowych dowiadujemy się, że:
IBE PIB zestawił również wyniki pierwszego egzaminu ósmoklasisty po pełnym roku obowiązywania nowych zasad prac domowych. Wyniki przedmiotowe tych analiz to brak lub bardzo słaby wpływ prac domowych na rezultaty z matematyki, języka polskiego i języków obcych.
W ramach zestawienia porównano placówki, które całkowicie zrezygnowały z prac domowych, z tymi, które kontynuowały ich zadawanie. W większości porównań różnice były nieistotne statystycznie. Wynika z tego, że rezygnacja z prac domowych nie poprawia wyników, ale nie powoduje też istotnych spadków osiągnięć uczniów.