W Instytucie Badań Edukacyjnych trwają prace i analizy dotyczące kwestii zadawania uczniom prac domowych. Są to analizy kluczowe dla dalszych decyzji w tej sprawie i prac nad zmianami w prawie oświatowym. Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wysłuchanie i uwzględnienie głosu uczniów w tym zakresie.
Trwające w IBE analizy dotyczące problematyki zadawania dzieciom i młodzieży prac domowych są kluczowe dla dalszych decyzji resortu oświaty w tej sprawie. W piśmie z 24 września 2025 r. Rzecznika Praw Dziecka zwróciła się do MEN o wysłuchanie głosu uczniów przy okazji zmian przepisów oświatowych dotyczących prac domowych. W piśmie RPD czytamy „… wierzę, że przyjęte rozwiązania będą konstruktywnie wpływały na realizację prawa dzieci do bezpiecznych (również emocjonalnie) i przyjaznych warunków do nauki. Aby było to jednak możliwe i aby przeprowadzane analizy w pełny sposób odzwierciedlały obecną rzeczywistość szkolną uczniów, niezbędne będzie umożliwienie zabrania głosu w tej sprawie samym uczniom”.
RPD podkreśliła i przypomniała w swoim wystąpieniu, że zgodnie z art. 12 ust. 1 Konwencji o prawach dziecka: