Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do MEN w sprawie dołączenia specjalistów prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, do katalogu osób uprawnionych do otrzymania dodatku do wynagrodzenia zasadniczego za warunki pracy. Jest to ponowny apel RPD w tej sprawie.
RPD już 11 stycznia 2025 r. apelowała do MEN w sprawie dołączenia specjalistów prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, do katalogu osób uprawnionych do otrzymania dodatku za warunki pracy do wynagrodzenia zasadniczego. Ponowne pismo w tej sprawie ministerstwo edukacji narodowej otrzymało od Rzeczniczki 25 września 2025 r.
Rzeczniczka poparła wtedy apel pedagogów i dyrektorów szkół, w tym szkół specjalnych w sprawie uwzględnienia w kręgu osób uprawnionych do dodatku za pracę w warunkach trudnych i uciążliwych również specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. RPD wskazała na nieuzasadnione wykluczenie tej grupy nauczycieli z katalogu osób uprawnionych do otrzymywania dodatków.
W piśmie z 11 stycznia 2025 r. RPD poparła apel pedagogów oraz dyrektorów szkół – w tym szkół specjalnych – o rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do dodatku za pracę w warunkach trudnych i uciążliwych. Zwróciła uwagę, że w katalogu tym powinno się znaleźć także miejsce dla specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. RPD podkreśliła, że pominięcie tej grupy nauczycieli jest nieuzasadnione i pro; wadzi do ich niesłusznego wykluczenia z systemu dodatków.
W odpowiedzi z 3 kwietnia 2025 r. MEN wyjaśniło, że na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w:
mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Celem zespołów jest pobudzanie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka – od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole – poprzez działania prowadzone bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną. Jednocześnie MEN podkreśliło, że realizacja zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie jest obligatoryjną działalnością jednostek systemu oświaty.
W ocenie Rzeczniczki Praw Dziecka argumenty MEN nie uzasadniają różnicowania nauczycieli-specjalistów w zależności od formy udzielanego wsparcia. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju są przyznawane na podstawie opinii o potrzebie ich prowadzenia, a rolą systemu oświaty jest zapewnienie dzieciom prawa do wychowania i opieki adekwatnych do ich etapu rozwoju, w tym wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami.
Rzeczniczka zwraca uwagę, że specjaliści realizujący wczesne wspomaganie mogą stanowić zbyt małą grupę, by ich postulaty płacowe przebiły się wśród licznych wyzwań polskiej edukacji. Nie oznacza to jednak, że wolno o nich zapominać, ponieważ to właśnie oni zapewniają najmłodszym potrzebne, realne wsparcie. Jej zdaniem potrzebne są zmiany w rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.