Dodatek dla nauczycieli wczesnego wspomagania rozwoju za pracę w trudnych warunkach – ponowny apel RPD do MEN

Dodano: 30 września 2025
Dodatek dla nauczycieli zajęć wczesnego wspomagania rozwoju – ponowny apel RPD do MEN

Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do MEN w sprawie dołączenia specjalistów prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, do katalogu osób uprawnionych do otrzymania dodatku do wynagrodzenia zasadniczego za warunki pracy. Jest to ponowny apel RPD w tej sprawie.

RPD już 11 stycznia 2025 r. apelowała do MEN w sprawie dołączenia specjalistów prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, do katalogu osób uprawnionych do otrzymania dodatku za warunki pracy do wynagrodzenia zasadniczego. Ponowne pismo w tej sprawie ministerstwo edukacji narodowej otrzymało od Rzeczniczki 25 września 2025 r.

RPD w styczniu 2025 r.: brak dodatku za trudne warunki pracy dla nauczycieli wczesnego wspomagania rozwoju jest nieuzasadniony

Rzeczniczka poparła wtedy apel pedagogów i dyrektorów szkół, w tym szkół specjalnych w sprawie uwzględnienia w kręgu osób uprawnionych do dodatku za pracę w warunkach trudnych i uciążliwych również specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. RPD wskazała na nieuzasadnione wykluczenie tej grupy nauczycieli z katalogu osób uprawnionych do otrzymywania dodatków.

W piśmie z 11 stycznia 2025 r. RPD poparła apel pedagogów oraz dyrektorów szkół – w tym szkół specjalnych – o rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do dodatku za pracę w warunkach trudnych i uciążliwych. Zwróciła uwagę, że w katalogu tym powinno się znaleźć także miejsce dla specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. RPD podkreśliła, że pominięcie tej grupy nauczycieli jest nieuzasadnione i pro; wadzi do ich niesłusznego wykluczenia z systemu dodatków.

MEN: Prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie stanowi obowiązkowej działalności jednostek systemu oświaty

W odpowiedzi z 3 kwietnia 2025 r. MEN wyjaśniło, że na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w:

  • przedszkolach i szkołach podstawowych (w tym specjalnych),
  • innych formach wychowania przedszkolnego,
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i wychowawczych,
  • ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych (w tym poradniach specjalistycznych) spełniających warunki określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 19 pkt 1

mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Celem zespołów jest pobudzanie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka – od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole – poprzez działania prowadzone bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną. Jednocześnie MEN podkreśliło, że realizacja zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie jest obligatoryjną działalnością jednostek systemu oświaty.

Ponowny apel RPD: Brak podstaw do różnicowania specjalistów prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju

W ocenie Rzeczniczki Praw Dziecka argumenty MEN nie uzasadniają różnicowania nauczycieli-specjalistów w zależności od formy udzielanego wsparcia. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju są przyznawane na podstawie opinii o potrzebie ich prowadzenia, a rolą systemu oświaty jest zapewnienie dzieciom prawa do wychowania i opieki adekwatnych do ich etapu rozwoju, w tym wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami.

Rzeczniczka zwraca uwagę, że specjaliści realizujący wczesne wspomaganie mogą stanowić zbyt małą grupę, by ich postulaty płacowe przebiły się wśród licznych wyzwań polskiej edukacji. Nie oznacza to jednak, że wolno o nich zapominać, ponieważ to właśnie oni zapewniają najmłodszym potrzebne, realne wsparcie. Jej zdaniem potrzebne są zmiany w rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy