Rusza cykl całodniowych bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli i dyrektorów szkół w ramach projektu Cyberlekcje 3.0. Celem projektu jest wspieranie nauczania o bezpiecznym korzystaniu z internetu poprzez dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć. Przedstawiamy harmonogram szkoleń na pierwsze półrocze roku szkolnego 2025/2026.
Na stronie internetowej MEN opublikowano – ważny dla uczniów i nauczycieli – komunikat w sprawie egzaminów. W roku szkolnym 2025/2026 odbędą się próbne egzaminy przygotowujące uczniów do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego w Formule 2023.
Zapraszam do przeglądu nowości z ostatniego tygodnia.
W Systemie Informacji Oświatowej wprowadzono zmiany dotyczące rejestracji danych uczniów, nauczycieli i oddziałów. Od nowego roku szkolnego pojawiają się nowe obowiązki i funkcjonalności m.in. w zakresie edukacji zdrowotnej, profilu mundurowego, a także rejestracji danych cudzoziemców czy miejsc prowadzenia indywidualnego nauczania. Sprawdź, jakie modyfikacje w SIO będą obowiązywać od 1 września 2025 r.
3 września 2025 r. ogłoszono rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 29 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych. Zmiany dotyczą legitymacji szkolnych i wejdą w życie 17 września 2025 r.
Do MEN skierowano interpelację poselską w sprawie kontrowersji związanych z listą lektur szkolnych. Zapytano w niej o okoliczności, budzącego kontrowersje, ograniczenia liczby obowiązkowych lektur. W odpowiedzi MEN rozwiewa wątpliwości dotyczące kanonu i zmian w podstawie programowej.
Zapraszamy na czat on-line z ekspertem, który będzie udzielał odpowiedzi na pytania dotyczące prawa oświatowego. Już 3 września w godz. 17:00–18:00 na portalu ePedagogika.pl odbędzie się czat na żywo z ekspertem, Michałem Kowalskim, który odpowie na pytania dotyczące prawa oświatowego.
29 sierpnia w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji z 27 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie danych gromadzonych w SIO. Sprawdź, jakie zmiany w tym zakresie obowiązują od 1 września 2025 r.
W dniu 1 września 2025 w życie weszły zmiany w Karcie Nauczyciela, których celem jest m.in. uporządkowanie zasad organizowania godzin doraźnych zastępstw. Nowelizacja ustawy ma chronić nauczycieli przed nadużyciami i zapewnić, że wsparcie dla uczniów, w tym pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz inne zajęcia objęte tygodniowym pensum nauczyciela nie będą zakłócane przez dodatkowe obowiązki.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dnia 29 sierpnia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji z 28 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Aby zapobiec chaosowi organizacyjnemu na początku roku szkolnego, dotychczasowe zasady będą obowiązywać dłużej bo do 30 września (a nie do 31 sierpnia).
Nowelizacja z 5 sierpnia 2025 r. ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tzw. ustawa „Kamilka 2025”) nie wejdzie w życie wraz z początkiem roku szkolnego 2025/2026. Powodem jest decyzja Prezydenta RP o zawetowaniu przyjętych rozwiązań. W praktyce oznacza to konieczność dalszego stosowania dotychczasowych zasad weryfikacji niekaralności przy zatrudnianiu nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych.
28 sierpnia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono kolejne zmiany w ustawie z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać od 1 września 2025 r.
W ostatnich tygodniach toczyła się dyskusja o projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe, który zakładał rozszerzenie możliwości zatrudnienia w przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem. Jednak projekt nie został przyjęty, co oznacza, że zapowiadane zmiany nie wejdą w życie. Tym samym – nie ma możliwości zastosowania art. 15 ust. 1 ustawy prawo oświatowe do nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz specjalistów w przedszkolach.
MEN przypomina, że zgodnie z aktualnymi przepisami już teraz rozpoznawanie potrzeb oraz trudności uczniów jest zadaniem każdego nauczyciela, a nie tylko nauczyciela specjalisty. Celem oceny funkcjonalnej jest wspieranie uczenia się, a nie ocenianie jego efektów. To nie jest ocena ucznia, o której mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty. Przeczytaj czym jest OF, jak ją stosować i w jaki sposób związana jest ona z aktualnymi i planowanymi przepisami prawa oświatowego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.