Zapraszam do przeglądu nowości z ostatniego tygodnia.
W styczniu Rzecznika Praw Dziecka apelowała do MEN o wsparcie dla specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami. RPD chce, by nauczycielom pracującym z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, przysługiwał dodatek za specjalne warunki pracy. Sprawdź, jaka jest odpowiedź MEN w tej sprawie.
Dnia 15 kwietnia 2025 r. ogłoszono w Dzienniku Ustaw rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające w sprawie w sprawie organizacji zajęć dla mniejszości narodowych i etnicznych. Nowelizacja określa nowe terminy składania wniosków o zajęcia dla tych uczniów. Zmiany mają na celu usprawnienie organizacji roku szkolnego 2025/2026.
Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy Prawo oświatowe dotyczącym zasad powoływania Rzecznika Praw Ucznia. W projekcie określono otwarty katalog tych praw, dając szkołom możliwość uzupełniania go. Zdaniem MEN prawa ucznia powinny zostać określone na poziomie ustawowym. Dowiedz się więcej na temat nowej instytucji – Rzecznik Praw Uczniowskich.
Trwają prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe oraz innych. Proponowane zmiany mają umożliwić wprowadzenie kompleksowej reformy programowej. Główne cele nowelizacji to zmiana definicji podstawy programowej, nowe podejście do planowania efektów uczenia się, wzmocnienie kompetencji uczniów oraz większa elastyczność dla nauczycieli. Zmiany mają wchodzić w życie stopniowo od roku szkolnego 2026/2027, będą obejmowały kwestie nadzoru pedagogicznego, organizacji zajęć dydaktycznych i cyfrowych narzędzi edukacyjnych. W artykule przedstawiamy szczegóły zmian przewidzianych w ustawie – Prawo oświatowe.
Planowana nowelizacja ustawy o systemie oświaty, będąca częścią projektu nowelizacji ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, wprowadza szereg modyfikacji w zakresie definiowania programów nauczania, organizacji egzaminów oraz oceniania uczniów. Proponowane zmiany mają na celu dostosowanie przepisów do nowej koncepcji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Reforma zakłada między innymi precyzyjne określenie oczekiwanych efektów uczenia się i doświadczeń edukacyjnych, zmiany w zasadach dopuszczania programów i podręczników do użytku szkolnego, a także wprowadzenie nowych regulacji dotyczących egzaminów maturalnych i ósmoklasisty. Sprawdź szczegóły.
Opublikowany projekt zmian w przepisach dotyczących kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zaproponowano rozszerzenie katalogu nauczycieli uprawnionych do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego kształcenie. Jeżeli projekt zostanie przyjęty i przepisy wejdą w życie, stanowisko nauczyciela wspomagającego będzie można powierzyć nauczycielowi teoretycznych przedmiotów, bibliotekarzowi i nauczycielowi języka obcego. Sprawdź szczegóły.
W dniu 9 kwietnia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministra Edukacji z 3 kwietnia 2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów. Nowy dokument określa m.in. aktualne zasady punktacji.
W projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli przewidziano istotną zmianę dotyczącą kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego. Nowe brzmienie § 28 ust. 1 nie tylko porządkuje dotychczasowe przepisy, ale przede wszystkim likwiduje terminowość części kwalifikacji, która obecnie obowiązuje do dnia 31 sierpnia 2026 r.
Ministerstwo Edukacji przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Dotyczą one m.in. nauczycieli edukacji zdrowotnej, muzyki i plastyki, wychowania przedszkolnego, przedmiotów zawodowych i języków obcych. Sprawdź, jakie zmiany zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Wprowadzanie do szkół nowoczesnych technologii trwa od wielu lat. Postępuje rozwój cyfryzacji, który obejmuje nie tylko uczniów, ale też nauczycieli. Pojawiają się więc postulaty dotyczące wprowadzenia możliwości zdalnego uczestnictwa w zebraniach rad pedagogicznych. Taki model funkcjonował już w czasie pandemii. Czy wyciągnięto wnioski z tego okresu? Poznaj odpowiedź MEN na interpelację w tej sprawie.
Zapraszamy na czat on-line z ekspertem, który będzie udzielał odpowiedzi na pytania dotyczące prawa oświatowego. Już 16 kwietnia w godz. 18:00–19:00 na portalu ePedagogika.pl odbędzie się czat na żywo z ekspertem, Michałem Kowalskim, który odpowie na pytania dotyczące prawa oświatowego.
Chcesz dołączyć do sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej? „Kompetentny Mały Człowiek” to odpowiedź na rosnące zainteresowanie projektem „Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych”. Poznaj harmonogram spotkań i sprawdź, jak się zapisać do sieci wsparcia.
W dniu 4 kwietnia 2025 r. ogłoszono tekst jednolity ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Oznacza to, że powołując się na przepisy tej ustawy, należy uwzględnić nowy tekst jednolity.
W roku szkolnym 2025/2026 w życie mają wejść zmiany w Karcie Nauczyciela, których celem jest m.in. uporządkowanie zasad organizowania godzin doraźnych zastępstw. Nowelizacja ma chronić nauczycieli przed nadużyciami i zapewnić, że wsparcie dla uczniów, w tym pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz inne zajęcia objęte tygodniowym pensum nauczyciela nie będą zakłócane przez dodatkowe obowiązki.
Z tego artykułu dowiesz się:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.