Do MEN skierowano interpelację w sprawie zmian dotyczących nadzoru pedagogicznego nad niepublicznymi placówkami oświatowymi. Wątpliwości budzi ograniczenie roli kuratora oświaty w procesie ich tworzenia i funkcjonowania. Czy to samorządy będą udzielać zgody na rozpoczęcie działalności niepublicznych placówek oświatowych?
Interpelacja poselska dotyczy zapowiadanych zmian ustawowych, które ograniczyłyby rolę organu nadzoru pedagogicznego (kuratora oświaty) na rzecz samorządów w procesie tworzenia i funkcjonowania niepublicznych placówek oświatowych. Niepokoje dotyczącą nadania samorządom kompetencji decyzyjnych w zakresie udzielania zgody na rozpoczęcie działalności przez podmioty zamierzające prowadzić niepubliczne szkoły i przedszkola. Mogłoby to utrudniać lub nawet blokować zakładanie takich placówek. Przeciwnicy tych zmian w prawie oświatowym obawiają się również ich negatywnego wpływu na rozwój edukacji i ograniczenia konstytucyjnego prawa rodziców do wyboru formy kształcenia ich dzieci. W związku z tym w interpelacji poselskiej, do MEN skierowano następujące pytania:
W odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej czytamy, że możliwość wyboru przez rodziców szkół innych niż publiczne została wpisana do katalogu konstytucyjnych wolności rodzicielskich. Należy więc do rozstrzygnięć chronionych i opisanych przepisami rangi najwyższej. Nie mogą być zatem ograniczane.
W związku z powyższym MEN nie prowadzi prac nad projektami ustaw przypisującymi organom samorządowym uprawnienia umożliwiające wyznaczanie lokalnych granic dla powstawania i działania edukacji niepublicznej.