
Do MEN skierowano interpelację poselską w sprawie kontrowersji związanych z listą lektur szkolnych. Zapytano w niej o okoliczności, budzącego kontrowersje, ograniczenia liczby obowiązkowych lektur. W odpowiedzi MEN rozwiewa wątpliwości dotyczące kanonu i zmian w podstawie programowej.
Interpelacja skierowana do MEN to efekt kontrowersji wokół zmian zapowiadanych w postawie prawnej, w tym w kanonie lektur szkolnych. Do MEN skierowano następujące pytania:
Na początku swojej odpowiedzi MEN wyjaśnia kluczowe aspekty zagadnień z interpelacji:
MEN wraz z IBE pracują nad wspominaną kompleksową zmianę podstaw programowych kształcenia ogólnego na każdym etapie kształcenia – od wychowania przedszkolnego do kształcenia ponadpodstawowego w poszczególnych typach szkół. Reforma ma na celu wzmocnienie czytelnictwa i realnej znajomości przez uczniów kanonu lektur polskich.
Jednym z elementów tej reformy ma być nowe podejście do kwestii lektur w podstawie programowej – książki mają stać się elementem codziennego życia. Zdaniem ekspertów pracujących nad zmianami, kryzysu czytelnictwa nie naprawi długa lista obowiązkowych lektur (jak dotychczas), a swoboda wyboru. Zmiany mają zachęcić do czytania i planowania procesu czytania dłuższych tekstów. Nauka organizacji i planowania czytania ma zapobiec powszechnemu czytaniu streszczeń zamiast całych pozycji. Uczniowie mają nabywać te umiejętności w ramach nowego działu Praktyki lekturowe.
Nauczyciele i uczniowie będą mieli większy wybór, jednak pewne teksty i lektury będą obowiązkowe.
Zgodnie z przygotowywaną nową podstawą programową uczniowie:
1) w klasach IV-VI szkoły podstawowej będą obowiązkowo zapoznawać się z:
2) w klasach VII–VIII szkoły podstawowej będą musieli obowiązkowo przeczytać:
Nowa podstawa zakłada, że uczniowie w szkole podstawowej (w klasach IV-VIII) będą mieli do przeczytania obowiązkowo 20 książek (w tym część do wyboru z listy lektur lub spoza niej).
W ramach aktualnej podstawy programowej języka polskiego, uczniowie w trakcie kształcenia w szkole podstawowej muszą przeczytać 19 książek, w tym 11 wskazanych konkretnie i 8 do wyboru z aż 73 lektur uzupełniających (17 dla klas IV-VI oraz 56 dla klas VII-VIII). Aktualnie nauczyciele również mają możliwość omawiania z uczniami pozycji literackich nieujętych w kanonie lektur.
Aktualnie Instytut Badań Edukacyjnych organizuje webinary na temat propozycji nowych podstaw programowych. Podczas cyklu spotkań „#OdPodstaw” autorzy propozycji nowych podstaw odpowiadają na pytania widzów, a po webinarach zbierane są informacje zwrotne.