Świadome czytanie i większy wpływ uczniów na wybór lektur – to założenia nowej podstawy programowej z języka polskiego w szkołach podstawowych. Nowością będzie dział „Praktyki lekturowe”, czyli nauka planowania czytania i dzielenia się wrażeniami z tekstu. Uczniowie w klasach 4–8 będą czytać co najmniej cztery dłuższe utwory rocznie. Finalny projekt ma trafić do MEN jesienią.
Instytut Badań Edukacyjnych organizuje otwarte webinary na temat nowych podstaw programowych. Pierwszy z nich dotyczył zmian w lekcjach języka polskiego. Informacje o kolejnych webinarach znajdziesz na stronie internetowej IBE.
W nowej podstawie programowej z języka polskiego w szkołach podstawowych duży nacisk ma zostać położony na rozwój świadomego czytelnictwa wśród uczniów. Uczniowie będą uczyć się planować proces czytania i dzielić się wrażeniami z przeczytanego tekstu w ramach nowego działu w podstawie – „Praktyki lekturowe”.
Kanon obowiązkowych lektur w nowej podstawie programowej z języka polskiego
IBE przypomina, że poniższe teksty pozostają obowiązkowe dla uczniów klas podstawowych:
Klasy 4-6
|
- Wybrane fragmenty Biblii, w tym opisy stworzenia świata oraz przypowieści o miłosiernym Samarytaninie i o synu marnotrawnym.
- Wybrane mity greckie, w tym: o stworzeniu świata, o Syzyfie, o Dedalu i Ikarze, o Demeter i Korze.
- Baśnie i legendy ważne dla kultury światowej, europejskiej, narodowej i regionalnej.
|
Klasy 7-8
|
Teksty klasyki polskiej literatury:
- Jan Kochanowski, Tren VII, VIII, wybrane fraszki;
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
- Adam Mickiewicz, Dziady cz. II, Reduta Ordona, Śmierć pułkownika, Pan Tadeusz - wybrane fragmenty, w tym Inwokacja, wybrana ballada;
- Juliusz Słowacki, Balladyna;
- wybrana nowela Bolesława Prusa lub Henryka Sienkiewicza;
- Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
- wybrane opowiadanie lub jednoaktówka Sławomira Mrożka;
- utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opowiadanie Idy Fink.
|
Nowa podstawa programowa z języka polskiego – założenia
Założenia nowej podstawy programowej z języka polskiego:
- W każdej z klas 4-8 uczniowie będą czytać nie mniej niż cztery dłuższe teksty literackie rocznie.
- W klasach 4-6 nauczyciel we współpracy z uczniami będzie wybierać teksty, które poruszają zagadnienia bliskie uczniom takie jak chociażby przyjaźń, rodzina, relacje. Tak jak dotychczas, nauczyciele mogą skorzystać z listy lektur uzupełniających.
- W klasach 7-8 lista lektur obowiązkowych obejmuje 3 dłuższe teksty. Natomiast dłuższych tekstów nie może być mniej niż 4 w roku. Pozostałe lektury wybierze nauczyciel wspólnie z uczniami.
- Pojawi się nowy, osobny dział “Praktyki lekturowe”, w ramach którego uczniowie będą planować proces czytania i dzielić się wrażeniami z przeczytanego tekstu.
Na stronie IBE czytamy, że finalne wersje projektów 22 podstaw programowych zostaną opublikowane we wrześniu tego roku.
Przeczytaj również: