Nowa podstawa programowa w zakresie wychowania fizycznego

Dodano: 23 lipca 2025
  Nowa podstawa programowa w zakresie wychowania fizycznego

Minister Edukacji podpisała rozporządzenia zmieniające rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego. Zmiany będą obowiązywały od 1 września 2025 roku. Sprawdź, co zmieni się na lekcjach WF.

Nowa podstawa programowe w zakresie wychowania fizycznego

Nowa podstawa programowa wychowania fizycznego będzie dotyczyła uczniów w:

  • szkole podstawowej (klasy I–III i IV – VIII);
  • szkołach ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła I stopnia, branżowa szkoła II stopnia);
  • szkole policealnej.

Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego kładzie nacisk na rozwój podstawowych umiejętności ruchowych umożliwiających dzieciom i młodzieży podejmowanie różnorodnych form aktywności fizycznej przez całe życie. Opiera się na:

  • kształtowaniu kompetencji ruchowych,
  • budowaniu motywacji do podejmowania aktywności fizycznej,
  • promowaniu zdrowego stylu życia poprzez ruch i zabawę.

Zmiany nie ograniczają się jedynie do realizacji celów operacyjnych czy oceny wybranych elementów sprawności fizycznej.

Podstawa programowa wychowania fizycznego odwołuje się do następujących założeń:

  • paradygmatu zdrowotnego i jakości życia, w tym planowania, monitorowania oraz oceny aktywności i sprawności fizycznej;
  • edukacji włączającej oraz zasad sprawiedliwości społecznej, polegających na tworzeniu równych szans uczestnictwa w zajęciach dla wszystkich uczniów;
  • edukacji w terenie, wzmacnianiu odporności psychofizycznej oraz kształtowaniu prozdrowotnych i proekologicznych postaw uczniów;
  • edukacji dla zrównoważonego rozwoju, uwzględniającej działania na rzecz środowiska naturalnego i promującej formy aktywności fizycznej przyjaznej środowisku;
  • paradygmatu cyfrowego i technologicznego, zakładającego świadome i bezpieczne wykorzystywanie nowoczesnych technologii wspierających rozwój fizyczny, zdrowotny i edukacyjny.
W przypadku klas I–III szkoły podstawowej przewidziano również obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych. Analogiczne testy są obecnie przeprowadzane w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych.

Wychowanie fizyczne w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkołach ponadpodstawowych

Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego dla klas IV–VIII oraz dla szkół ponadpodstawowych uwzględnia kompetencyjne podejście do opisu treści nauczania:

  1. cele kształcenia – wymagania ogólne są powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami;
  2. wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności są ściśle powiązanie z celami kształcenia (każdy dział tematyczny ma pytanie wiodące, a każde wymaganie szczegółowe jest powiązane z celem ogólnym i obejmuje wiedzę oraz praktyczne umiejętności);
  3. korelacje międzyprzedmiotowe umożliwiają nauczycielom integrację i holistyczne podejście do treści nauczania.

Ponadto, w przypadku klas VII–VIII szkoły podstawowej uwzględniono fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami stosowanymi w trakcie rekrutacji do służb mundurowych i innych zawodów, w których wymagana jest wysoka sprawność fizyczna.

W szkołach ponadpodstawowych dział ten będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów.

Przed nowym rokiem szkolnym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej dostępny będzie Komentarz metodyczny dla nauczycieli wychowania fizycznego, przedstawiający cele i założenia nowej podstawy, a także ułatwi zrozumienie wprowadzonych zmian. 

Zapoznaj się z nowymi podstawami programowymi:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy