MEN: Tematyka szczepień ochronnych jest i będzie obecna w szkołach

Dodano: 7 sierpnia 2025
MEN Tematyka szczepień ochronnych jest i będzie obecna w szkołach

Ministerstwo Edukacji otrzymało interpelację w sprawie wprowadzenia do programu nauczania szkół średnich edukacji na temat szczepień profilaktycznych w ramach zajęć z "edukacji zdrowotnej". Zdaniem autorów interpelacji jest to szczególnie ważne w związku ze wzrostem liczby osób odmawiających szczepień. Poznaj stanowisko MEN w tej sprawie.

W związku ze spadkiem zaufania społeczeństwa do szczepień ochronnych oraz zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, w interpelacji poproszono MEN o rozważenie wprowadzenia obowiązkowego modułu edukacyjnego w ramach przedmiotu „edukacja zdrowotna“. Miałby on w sposób merytoryczny i oparty na dowodach naukowych, przybliżyć uczniom zagadnienia związane ze szczepieniami profilaktycznymi, mechanizmem ich działania, znaczeniem historycznym oraz wpływem na zdrowie publiczne.

Do MEN skierowano następujące pytania:

1. Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje w najbliższym czasie wprowadzenie do programu nauczania szkół średnich treści dotyczących szczepień ochronnych?

2. Czy rozważano włączenie tematyki szczepień do podstawy programowej przedmiotu „edukacja zdrowotna“?

3. Czy ministerstwo podejmuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie wspólnego opracowania materiałów edukacyjnych na temat szczepień dla uczniów i nauczycieli?

4. Jakie działania podejmuje lub planuje resort edukacji, aby przeciwdziałać dezinformacji zdrowotnej wśród młodzieży?

MEN: Tematyka szczepień ochronnych jest elementem profilaktyki zdrowotnej w szkołach

Na początku odpowiedzi MEN przypomina, że system oświaty w Polsce zapewnia upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

W ramach realizacji profilaktyki zdrowotnej szkoły upowszechniają materiały edukacyjno-informacyjnych dotyczące profilaktyki zdrowotnej, w tym również z zakresu szczepień profilaktycznych. Przykładem są materiały informacyjno-edukacyjne dla jednostek systemu oświaty w zakresie szczepień przeciw HPV.

Szkoły otrzymały zestaw materiałów informacyjnych dotyczących szczepień przeciw HPV o sprawdzonych naukowo treściach. Aktualnie materiały te (dla uczniów szkół podstawowych i ich rodziców) są dostępne są do wykorzystania w szkołach podczas lekcji przedmiotowych lub zajęć z wychowawcą.

Dyrektorzy szkół mają stałą możliwość organizacji szczepień na terenie szkoły zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia.

Materiały informacyjne na temat szczepień ochronnych

W ramach materiałów przekazanych do szkół, znajdują się:

1)        Informatory dla rodziców z poradami jak:

  • zgłosić na szczepienie,
  • jak będzie wyglądało szczepienie w szkole,
  • jak i o co zadbać przed szczepieniem dziecka,
  • w jaki sposób rozmawiać z nastolatkami o szczepieniu.

Dla rodziców, opiekunów prawnych dziecka zostały opracowane wzory: deklaracji, oświadczenia i zgody dotyczącej szczepienia przeciw HPV w szkole.

2)        Informatory dla dyrektorów i nauczycieli dotyczące:

  • organizacji szczepień na terenie szkoły,
  • zasad współpracy z przychodnią POZ,
  • scenariusze lekcji o szczepieniach przeciw HPV.

Tematyka szczepień w podstawie programowej dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Ponadto tematyka szczepień jest obecna w podstawie programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych w zakresie poniższych przedmiotów:

Edukacja zdrowotna

Dział II. Zdrowie fizyczne (szkoła podstawowa w klasach IV – VI):
(…) 7) Wyjaśnia, czym są szczepienia; wyjaśnia, dlaczego warto się szczepić.

Dział I. Wartości i postawy (szkoła podstawowa w klasach VII i VIII):
(…) 5) przyjmuje postawę prospołeczną w odniesieniu do zdrowia innych osób; rozumie ideę zachowań prozdrowotnych w kontekście zdrowia publicznego, w tym donacji krwi, szczepień ochronnych, badań profilaktycznych oraz unikania zażywania substancji psychoaktywnych; rozumie, na czym polega kultura wolontariatu i ma świadomość, że służy ona dobru innych osób, w tym działaniom na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Dział II. Zdrowie fizyczne (szkoła podstawowa w klasach VII i VIII):
(…) 4) wyjaśnia znaczenie szczepień w przeszłości i obecnie; rozróżnia szczepienia obowiązkowe i zalecane; omawia, czym są ruchy antyszczepionkowe, czym jest dezinformacja o szczepieniach i jak ją rozpoznać.

Biologia (szkoła podstawowa)

II. Różnorodność życia.
2. Wirusy – bezkomórkowe formy materii. Uczeń:
2) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS).

III. Organizm człowieka.

5. Układ odpornościowy. Uczeń:
(…) 3) przedstawia istotę działania szczepionek; podaje wskazania zastosowania szczepionek i uzasadnia konieczność stosowania obowiązkowych szczepień.

Biologia - zakres rozszerzony (liceum i technikum)

XII. Wirusy. Uczeń:
6) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C).

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy