
Ponad 102 tysiące uczniów i 22 tysiące nauczycieli specjalistów objęto wsparciem w ramach pilotażowego programu „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Podczas wczorajszej ogólnopolskiej konferencji w Centrum Nauki Kopernik podsumowano projekt i potwierdzono, że systemowa zmiana w kierunku edukacji włączającej jest nie tylko możliwa, ale przede wszystkim – konieczna.
Projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” został zrealizowany w latach 2023–2025 przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) we współpracy z UNICEF oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej. Była to inicjatywa pilotażowa skierowana do:
nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów, psychologów, logopedów i pedagogów specjalnych;
dyrektorów szkół i przedszkoli.
Celem programu było podniesienie kompetencji kadry w zakresie udzielania wsparcia dostosowanego do indywidualnych potrzeb uczniów, zwłaszcza:
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
uczniów z doświadczeniem migracji,
dzieci wymagających wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
24 listopada 2025 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się konferencja kończąca projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Organizatorem wydarzenia był Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB), we współpracy z UNICEF i Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Wydarzenie pod hasłem „Włączanie to działanie” miało na celu zaprezentowanie efektów projektu, a także przedstawienie praktycznych rozwiązań wspierających uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach i przedszkolach.
Program „Szkoła dostępna dla wszystkich” – liczby i efekty:
Projekt objął ponad 102 tys. uczniów, czyli trzykrotnie więcej niż pierwotnie zakładano (30 tys.).
Przeszkolono ponad 22 tys. nauczycieli specjalistów w prawie 900 szkołach.
Wyłoniono nową grupę ekspertów – ponad 2 tys. doradców ds. dostępności uczenia się.
Działania ewaluacyjne objęły m.in. wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, uczniów dwujęzycznych, imigrantów oraz uczniów zdolnych.
Systemowe rekomendacje i zmiany:
Wskazano na potrzebę integracji pracy dydaktycznej i specjalistycznej, aby pomoc była udzielana w momencie pojawienia się trudności, nie dopiero w gabinecie.
Zapowiedziano aktualizację standardów kształcenia nauczycieli, która włączy edukację włączającą do obowiązkowych kompetencji każdego przyszłego nauczyciela.
Rozwijany jest system cyfrowych odznak kompetencji dla nauczycieli oraz sieć współpracy między placówkami doskonalenia zawodowego.
IBE PIB zapowiedziało kontynuację wsparcia merytorycznego dla szkół oraz dalszy rozwój narzędzi i publikacji wspierających wdrażanie edukacji włączającej.
Eksperci podkreślali, że kluczowe jest odejście od indywidualnych, nieskoordynowanych działań, na rzecz podejścia systemowego. Należy łączyć wszystkich członków społeczności szkolnej we wspólnej strategii wspierania każdego ucznia indywidualnie.