godzina wychowawcza

Emocjonalny krąg

Za duży na bajki? – dorastanie, odpowiedzialność i emocje offline. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej

W świecie, w którym coraz więcej relacji przenosi się do przestrzeni cyfrowej, młodzi ludzie dorastają nie tylko wśród rówieśników, ale też wśród ekranów, powiadomień i komentarzy. Choć Internet daje ogromne możliwości kontaktu i rozrywki, niesie również wyzwania, takie jak hejt, izolacja emocjonalna czy trudność w budowaniu prawdziwych relacji. Film „Za duży na bajki” staje się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co znaczy dojrzewać w świecie online i offline – o odpowiedzialności za siebie i innych, o empatii, trosce i sile emocji.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Cele ogólne:
  • zainspirowanie uczniów do refleksji nad własnym dojrzewaniem emocjonalnym i społecznym
  • kształtowanie empatii wobec osób przeżywających trudności rodzinne
  • pogłębienie świadomości wpływu technologii na relacje i rozwój osobisty
Cele szczegółowe:
  • nazwanie i rozpoznanie emocji głównego bohatera
  • wskazanie momentów jego przemiany i dojrzałości
  • zidentyfikowanie, co w życiu głównego bohatera było źródłem wsparcia
  • zrozumienie, co oznacza „być obecnym” dla drugiego człowieka
  • wyciągnięcie wniosków dotyczących własnego życia
Potrzebne materiały:
  • projektor lub tablica multimedialna
  • dostęp do filmu „Za duży na bajki” (2022 r., reż. Rus)
  • Załącznik nr 1. Emocjonalny krąg
  • Załącznik nr 2. Mapa przemiany Waldka i lista cech dorosłości
  • Załącznik nr 3. Moje przemyślenia na temat filmu
  • tablica i kreda lub flipchart i markery
  • kartki A4
  • długopisy, pisaki
Liczba uczestników:
  • 1-2 klasy
Czas trwania:
  • 3-4 godziny lekcyjne (włączając oglądanie filmu)

Scenariusz doskonale sprawdzi się w ostatnich dniach przed wakacjami, kiedy oceny są już wystawione, a uczniowie myślami wybiegają ku letniemu odpoczynkowi – pozwala w angażujący sposób podsumować ważne tematy związane z dorastaniem, relacjami i emocjami.

Ostatnia godzina wychowawcza w takim składzie. Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych

Zmiana to naturalny element życia – podobnie jak pożegnanie i doświadczanie straty. Uczniowie zmieniają szkoły z różnych powodów: przeprowadzki, rozstania rodziców, trudności w relacjach rówieśniczych czy poszukiwanie środowiska lepiej dostosowanego do możliwości ucznia oraz oczekiwań jego i rodziny. W klasie mogą pojawić się różne emocje – złość, smutek, tęsknota, lęk przed utratą, ale także ulga, zwłaszcza jeśli relacja z odchodzącym uczniem była trudna. Pomoc w zorganizowaniu bezpiecznego, konstruktywnego pożegnania może wesprzeć nie tylko ucznia, który opuszcza szkołę, ale również jego rówieśników.

Uczestnicy Uczniowie szkół podstawowych z klas VI - VIII
Cel ogólny Pożegnanie z uczniem, który zmienia szkołę
Cele szczegółowe
  • wsparcie zespołu klasowego w opracowaniu sytuacji straty poprzez pomoc w konstruktywnym pożegnaniu z rówieśnikiem odchodzącym z klasy
  • rozwój umiejętności regulacji emocji poprzez zachęcanie do ich nazywania, wyrażania i rozumienia
  • rozwój kompetencji komunikacyjnych w zespole klasowym
  • wsparcie uczniów w budowaniu atmosfery szacunku i bezpieczeństwa w grupie
  • wsparcie grupy w prawidłowym przebiegu naturalnego procesu grupowego w trudnym momencie pożegnania z rówieśnikiem
Potrzebne materiały
  • dwa słoiki, puszki lub pudełka, które można ozdobić tak, by stały się „kapsułami wspomnień”
  • kolorowe karteczki
  • kartki w rozmiarze A5 (mogą być kolorowe)
  • karton np. 50x70 cm
  • farby plakatowe
  • kolorowe mazaki
  • długopisy
Opcjonalnie:
  • rama w rozmiarze pasującym do kartonu
  • wywołane lub wydrukowane zdjęcia z klasowych wycieczek, imprez etc.
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy: 20-30 osób
  Niewłaściwa realizacja godzin wychowawczych – jakie konsekwencje poniesie wychowawca?

Niewłaściwa realizacja godzin wychowawczych – jakie konsekwencje poniesie wychowawca?

Godziny wychowawcze pełnią ważną rolę w procesie kształcenia i wychowania uczniów. Stanowią przestrzeń do rozwijania kompetencji społecznych, wzmacniania relacji w grupie klasowej oraz kształtowania postaw i wartości zgodnych z celami edukacyjnymi szkoły. Zdarzają się jednak przypadki, w których godziny wychowawcze nie są realizowane zgodnie z ich założeniami. Niewłaściwa realizacja godzin wychowawczych, w szczególności polegająca na ignorowaniu zaplanowanych tematów i pozostawianiu uczniów bez merytorycznego wsparcia, może negatywnie wpływać na jakość pracy szkoły oraz powodować utratę zaufania ze strony uczniów i ich rodziców. Takie postępowanie może również stanowić podstawę do wyciągnięcia konsekwencji wobec nauczyciela. Celem niniejszego artykułu jest omówienie zakresu odpowiedzialności za nierealizowanie tematów godzin wychowawczych.

Sprawdź inne serwisy