Dzieci potrzebują przyjaciół. Chcą się komuś zwierzyć, kto jest w jakimś sensie podobny do nich, ma podobne przeżycia, kłopoty, radości, najlepiej więc, gdy jest rówieśnikiem. Wówczas ma się wspólne zainteresowania, doświadczenia, a może nawet i hobby. W trakcie lekcji Jak znaleźć przyjaciela? dzieci mają możliwość dokonania autodiagnozy swojego poziomu „przyjacielskości”. Umożliwia im to psychozabawa Czy jesteś dobrym przyjacielem? Mają także możliwość wypracowania sposobów zachowania, które zwiększą ich szanse na znalezienie przyjaciela.
Lekcja Gdy czegoś chcę… to zajęcia przede wszystkim o stosowaniu komunikatów „Ja”. Jest to sposób wyrażania swoich uczuć i chęci tak, aby akcent położony był na mówiącego, aby mówił on o swoich potrzebach, uczuciach, refleksjach. Lekcja ma na celu pokazanie skuteczności formuły komunikatu typu „Ja” w codziennym życiu.
Własne zdanie ma każdy. Nie każdy potrafi jednak zaprezentować je i uargumentować na forum. W jaki sposób przekonać innych, jak przestawią swój punkt widzenia? Jak dyskutować, nie obrażając rozmówcy? Sztuka dyskusji jest bardzo trudna, łatwo o zgubienie wątku czy trudne emocje. Celem lekcji Trudna sztuka dyskutowania jest nauczenie uczniów metod prowadzenia dyskusji. W jej przebiegu proponowana jest rozmowa na temat ściągania. Prawidłowe przeprowadzenie lekcji wymaga bezstronności i dystansu do omawianego tematu, tak by nie narzucać uczniom zdania, i tak by dyskusja mogła zaistnieć (a jak wiadomo, do tego niezbędne jest wystąpienie dwóch przeciwnych poglądów).
Decyzja to wybór jednej możliwości spośród co najmniej dwóch opcji. Odkładamy decyzje, ponieważ wybory nas „kosztują”, obawiamy się ich. Zdarza się, że unikamy podejmowania decyzji, starając się, w miarę możliwości zrzucić ten ciężar i przerzucić odpowiedzialność za wybór na kogoś innego. Lekcja Czy to moja decyzja? opiera się na analizie przypadku Pawła, który zastanawia się, czy iść na klasówkę z matematyki. Może ona stanowić wstęp do cyklu zajęć z zakresu profilaktyki.
Pierwszym krokiem w tworzeniu pozytywnych układów w klasie są dobrze przygotowane i atrakcyjnie przeprowadzone godziny wychowawcze. Zajęcia te mogą być zarówno okazją do nawiązania głębszej relacji z uczniami i rozmowy na ważne dla nich tematy, jak i szansą na rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki dotyczące budowania więzi między wychowawcom a uczniami oraz efektywnego wykorzystania godzin do dyspozycji wychowawcy.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.