Zmiana to naturalny element życia – podobnie jak pożegnanie i doświadczanie straty. Uczniowie zmieniają szkoły z różnych powodów: przeprowadzki, rozstania rodziców, trudności w relacjach rówieśniczych czy poszukiwanie środowiska lepiej dostosowanego do możliwości ucznia oraz oczekiwań jego i rodziny. W klasie mogą pojawić się różne emocje – złość, smutek, tęsknota, lęk przed utratą, ale także ulga, zwłaszcza jeśli relacja z odchodzącym uczniem była trudna. Pomoc w zorganizowaniu bezpiecznego, konstruktywnego pożegnania może wesprzeć nie tylko ucznia, który opuszcza szkołę, ale również jego rówieśników.
Uczestnicy
|
Uczniowie szkół podstawowych z klas VI - VIII
|
Cel ogólny
|
Pożegnanie z uczniem, który zmienia szkołę
|
Cele szczegółowe
|
- wsparcie zespołu klasowego w opracowaniu sytuacji straty poprzez pomoc w konstruktywnym pożegnaniu z rówieśnikiem odchodzącym z klasy
- rozwój umiejętności regulacji emocji poprzez zachęcanie do ich nazywania, wyrażania i rozumienia
- rozwój kompetencji komunikacyjnych w zespole klasowym
- wsparcie uczniów w budowaniu atmosfery szacunku i bezpieczeństwa w grupie
- wsparcie grupy w prawidłowym przebiegu naturalnego procesu grupowego w trudnym momencie pożegnania z rówieśnikiem
|
Potrzebne materiały
|
- dwa słoiki, puszki lub pudełka, które można ozdobić tak, by stały się „kapsułami wspomnień”
- kolorowe karteczki
- kartki w rozmiarze A5 (mogą być kolorowe)
- karton np. 50x70 cm
- farby plakatowe
- kolorowe mazaki
- długopisy
Opcjonalnie:
- rama w rozmiarze pasującym do kartonu
- wywołane lub wydrukowane zdjęcia z klasowych wycieczek, imprez etc.
|
Czas trwania
|
45 minut
|
Liczba uczestników
|
Zespół klasowy: 20-30 osób
|
Pozostało jeszcze 78% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.