Ostatnia godzina wychowawcza w takim składzie. Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 2 czerwca 2025

Zmiana to naturalny element życia – podobnie jak pożegnanie i doświadczanie straty. Uczniowie zmieniają szkoły z różnych powodów: przeprowadzki, rozstania rodziców, trudności w relacjach rówieśniczych czy poszukiwanie środowiska lepiej dostosowanego do możliwości ucznia oraz oczekiwań jego i rodziny. W klasie mogą pojawić się różne emocje – złość, smutek, tęsknota, lęk przed utratą, ale także ulga, zwłaszcza jeśli relacja z odchodzącym uczniem była trudna. Pomoc w zorganizowaniu bezpiecznego, konstruktywnego pożegnania może wesprzeć nie tylko ucznia, który opuszcza szkołę, ale również jego rówieśników.

Uczestnicy Uczniowie szkół podstawowych z klas VI - VIII
Cel ogólny Pożegnanie z uczniem, który zmienia szkołę
Cele szczegółowe
  • wsparcie zespołu klasowego w opracowaniu sytuacji straty poprzez pomoc w konstruktywnym pożegnaniu z rówieśnikiem odchodzącym z klasy
  • rozwój umiejętności regulacji emocji poprzez zachęcanie do ich nazywania, wyrażania i rozumienia
  • rozwój kompetencji komunikacyjnych w zespole klasowym
  • wsparcie uczniów w budowaniu atmosfery szacunku i bezpieczeństwa w grupie
  • wsparcie grupy w prawidłowym przebiegu naturalnego procesu grupowego w trudnym momencie pożegnania z rówieśnikiem
Potrzebne materiały
  • dwa słoiki, puszki lub pudełka, które można ozdobić tak, by stały się „kapsułami wspomnień”
  • kolorowe karteczki
  • kartki w rozmiarze A5 (mogą być kolorowe)
  • karton np. 50x70 cm
  • farby plakatowe
  • kolorowe mazaki
  • długopisy
Opcjonalnie:
  • rama w rozmiarze pasującym do kartonu
  • wywołane lub wydrukowane zdjęcia z klasowych wycieczek, imprez etc.
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy: 20-30 osób

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 2 czerwca 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy