edukacja włączająca

  Pedagog specjalny a edukacja włączająca – inicjator dobrej współpracy w przedszkolu i szkole

Pedagog specjalny a edukacja włączająca – inicjator dobrej współpracy w przedszkolu i szkole

Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych. 

Konieczność stworzenia zupełnie nowego stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego była uwarunkowana dostrzeganą różnorodnością funkcjonowania wśród dzieci i uczniów. A co za tym idzie – różnorodnością potrzeb i oczekiwań w kontekście ich zaspokajania przez nauczycieli i specjalistów, ale również całe środowisko przedszkola czy szkoły. Zauważane przez nauczycieli potrzeby rozwojowe i edukacyjne stawiają przed nimi nowe wyzwania – wymagają bowiem wejścia w posiadanie umiejętności i możliwości ich zaspokajania. Nieodzownym elementem systemu wspierającego, w związku z koniecznością zaspokajania zróżnicowanych potrzeb, staje się pedagog specjalny. Pełni on rolę inicjatora i organizatora wsparcia dla całej społeczności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie jest nowe znaczenie pedagoga specjalnego w kontekście edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych w Polsce?
  • Dlaczego wprowadzono stanowisko pedagoga specjalnego?
  • Jakie są główne zadania pedagoga specjalnego w ramach wspierania społeczności szkolnej i przedszkolnej?
  • Jak pedagog specjalny wpływa na budowanie kultury współpracy i włączania w przedszkolu i szkole?
  • Jakie konkretnie działania i inicjatywy podejmuje pedagog specjalny, aby wspierać edukację włączającą?
  • W jaki sposób pedagog specjalny przyczynia się do rozpoznawania i zaspokajania potrzeb różnych grup w społeczności szkolnej?
  • Jakie są wyzwania i możliwości związane z pracą pedagoga specjalnego w kontekście edukacji włączającej?
Edukacja włączająca: Inspirujące podobieństwo – podstawowe potrzeby

Edukacja włączająca: Inspirujące podobieństwo – podstawowe potrzeby

W klasach szkolnych z roku na rok coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Do szkół ogólnodostępnych uczęszczają często dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Inkluzja społeczna jest procesem, który powinien zaczynać się od najwcześniejszych lat, aby przyzwyczajać dzieci do różnorodności społecznej, do tego że każdy człowiek jest inny.

Uczestnicy Uczniowie klas VI–VIII (treści, ćwiczenia, język przekazu można zmodyfikować i wykorzystać do zajęć w klasach młodszych,  w zależności od wieku oraz dojrzałości uczniów i klimatu panującego w grupie)
Cele ogólne Kształtowanie i doskonalenie umiejętności psychospołecznych
Cele szczegółowe
  • Doskonalenie umiejętności empatii
  • Identyfikowanie swoich potrzeb – rozwijanie samoświadomości
  • Analizowanie sytuacji życiowej oraz potrzeb innych osób
  • Doskonalenie współpracy poprzez wykonanie pracy zbiorowej będącej efektem umiejętnie prowadzonej dyskusji
Czas trwania 45 min
Potrzebne materiały
  • Kolorowe karteczki w 4-5 kolorach – w zależności od liczebności grupy
  • Woreczek lub inne pomoce potrzebne do podziału na małe zespoły w zależności od propozycji prowadzącego
  • Kopia karty pracy nr 1 oraz kopia 4–5 sztuk karty pracy nr 2 (patrz: załączniki)
  • Piramida potrzeb Maslowa (patrz: załącznik)
Ważne: karta pracy nr 1 została tak zaprojektowana, aby zapewnić swobodę w jej uzupełnieniu. Należy zadbać o to, aby w przykładach nie znalazły się trudności, deficyty, choroby, niepełnosprawności, z którymi uczniowie znajdują się w danej klasie. Prowadzący zajęcia może zaproponować adekwatnie do grupy, z którą pracuje, inny dobór osób proponowanych w ćwiczeniu.
Liczba uczestników Oddział klasowy (20-28 uczniów)
Sprawdź inne serwisy