W dniu 22 sierpnia 2024 r. odbyło się spotkanie na żywo z ekspertką Aleksandrą Rodzewicz, w trakcie którego przeprowadzony został wykład na temat: Wspieranie dostępności edukacji dzieci i młodzieży – co nas czeka w roku szkolnym 2024/2025 oraz sesja pytań odpowiedzi na żywo. Wszyscy, którzy nie mogli uczestnicy w wydarzeniu mogą obejrzeć nagranie na portalu ePedagogika!
Obejrzyj również sesję Q&A, w trakcie której Aleksandra Rodzewicz żywo odpowiadała na zadawane pytania:
Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego 2024/2025 odbyło się spotkanie na żywo z ekspertką Aleksandrą Rodzewicz. Ekspertka, po wykładzie na temat Wspieranie dostępności edukacji dzieci i młodzieży – co nas czeka w roku szkolnym 2024/2025 na żywo odpowiadała na zadawane pytania. Wszyscy, którzy nie mogli uczestnicy w wydarzeniu mogą obejrzeć nagranie z sesji Q&A na portalu ePedagogika!
Obejrzyj również część z wykładem
Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Uniwersalne projektowanie w edukacji
Mądra i praktyczna indywidualizacja pracy na lekcji w zróżnicowanym zespole to nie lada wyzwanie. To nie tylko celne rozpoznanie potrzeb każdego dziecka, lecz także zróżnicowanie metod aktywizujących, jakimi posługujemy się do zrealizowania zaplanowanych zajęć czy też sprawiedliwe ocenianie. Przedstawiamy serię 3 artykułów, które w praktyczny sposób przedstawiają sposoby na indywidualizację pracy i które pomogą każdemu nauczycielowi zrozumieć, czym tak naprawdę jest edukacja włączająca.
Obejrzyj webinar poświęcony problematyce edukacji włączającej w doradztwie zawodowym. Ekspertka porusza w nim następujące tematy:
Na stronie www.doradztwoszkolne.pl możesz obejrzeć również następujące webinary:
W klasach szkolnych z roku na rok coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Do szkół ogólnodostępnych uczęszczają często dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Inkluzja społeczna jest procesem, który powinien zaczynać się od najwcześniejszych lat, aby przyzwyczajać dzieci do różnorodności społecznej, do tego że każdy człowiek jest inny.
Ministerstwo Edukacji i Nauki zaprasza dyrektorów oraz nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz integracyjnych do udziału w badaniach praktyki szkolnej związanej z realizacją założeń edukacji włączającej rozumianej jako edukacja o wysokiej jakości dla wszystkich uczniów. Badanie realizowane jest przez Uniwersytet Śląski w Katowicach na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Upowszechnianiu wiedzy na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych możemy poświęcić jedno lub kilka spotkań z rodzicami, w zależności od tego jakie niepełnosprawności lub zaburzenia dotyczą uczniów w danej społeczności szkolnej.
Wychowawca musi dbać o dobro całej klasy i działać na rzecz jej integracji oraz rozwoju. Jednym z nadrzędnych zadań wychowawcy jest rozpoznawanie potrzeb każdego z uczniów i próby zaspokajania ich. Gdy jednak do klasy uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, może być konieczne zaakcentowanie pewnych działań, w szczególności tych nakierowanych na integrowanie zespołu klasowego czy zindywidualizowane podejście do każdego ucznia. Sprawdź, jaką rolę pełni i jakie zadania powinien realizować wychowawca.
Statystycznie w każdej klasie może znaleźć się jeden lub kilku uczniów, którym trudniej dostosowywać się i podążać za wymaganiami szkolnymi. Mogą reagować w sposób odbiegający od przyjętych norm i oczekiwań społecznych i potrzebują szczególnego wsparcia, by tym oczekiwaniom sprostać. A artykułu dowiesz się, w jaki sposób o specjalnych potrzebach edukacyjnych dziecka rozmawiać z rodzicami oraz nim samym.
Ostatnimi czasy w polskich przedszkolach i szkołach coraz częściej się dzieci z diagnozą autyzmu. Ta nowa sytuacja skłania wychowawców i specjalistów do podejmowania działań w kierunku podnoszenia jakości włączania dziecka z autyzmem w środowisko przedszkolne. W pierwszej części artykułu przedstawione zostały prawne aspekty opracowania IPET. Część druga została poświęcona charakterystyce funkcjonowania dziecka z autyzmem.
W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych są coraz liczniej obecni nauczyciele współorganizujący edukację uczniów z niepełnosprawnością tzw. nauczyciele wspomagający. Są oni realnym wsparciem w procesie włączania dziecka, ucznia z niepełnosprawnością w grupę jak również w klasę. Chodzi tu przede wszystkim o uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jeśli nauczyciel wspomagający ma odpowiednio zaplanowaną i zorganizowaną pracę wzmacnia jakość edukacji włączającej we współczesnej szkole.
Wcześniejsze przygotowane przede mnie artykuły były formą wprowadzenia do tematu i teoretycznych rozważań o przeprowadzania warsztatów różnorodności. W tym materiale przedstawię propozycje ćwiczeń, które można wykorzystać podczas zajęć.
Klasy, do których przychodzą uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, są ze swej natury różnorodne; trudno pracować w nich według prostego, opartego na autorytecie nauczycielskim klucza. Wymagają zindywidualizowanego, relacyjnego kontaktu z wychowawcą i nauczycielami. Jak wprowadzić ją w życie na poziomie konkretnej szkoły i klasy, do których trafia całe spektrum indywidualności o zróżnicowanych potrzebach, możliwościach i celach?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.