Pedagog specjalny a edukacja włączająca – inicjator dobrej współpracy w przedszkolu i szkole

Autor: Aneta Żurek

Dodano: 30 listopada 2023
  Pedagog specjalny a edukacja włączająca – inicjator dobrej współpracy w przedszkolu i szkole

Edukacja włączająca na dobre zagościła w polskich przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Do tych właśnie szkół coraz liczniej zapisywani są bowiem uczniowie z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Żeby jednak edukacja włączająca spełniała swoje zadania, musi ulegać stałym przeobrażaniom i działaniom ukierunkowanym na podnoszenie jakości wsparcia oferowanego dzieciom i młodzieży oraz rodzicom. Ważnym krokiem w budowaniu optymalnego systemu wsparcia dla każdego ucznia jest pojawienie się w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych pedagogów specjalnych. 

Konieczność stworzenia zupełnie nowego stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego była uwarunkowana dostrzeganą różnorodnością funkcjonowania wśród dzieci i uczniów. A co za tym idzie – różnorodnością potrzeb i oczekiwań w kontekście ich zaspokajania przez nauczycieli i specjalistów, ale również całe środowisko przedszkola czy szkoły. Zauważane przez nauczycieli potrzeby rozwojowe i edukacyjne stawiają przed nimi nowe wyzwania – wymagają bowiem wejścia w posiadanie umiejętności i możliwości ich zaspokajania. Nieodzownym elementem systemu wspierającego, w związku z koniecznością zaspokajania zróżnicowanych potrzeb, staje się pedagog specjalny. Pełni on rolę inicjatora i organizatora wsparcia dla całej społeczności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie jest nowe znaczenie pedagoga specjalnego w kontekście edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych w Polsce?
  • Dlaczego wprowadzono stanowisko pedagoga specjalnego?
  • Jakie są główne zadania pedagoga specjalnego w ramach wspierania społeczności szkolnej i przedszkolnej?
  • Jak pedagog specjalny wpływa na budowanie kultury współpracy i włączania w przedszkolu i szkole?
  • Jakie konkretnie działania i inicjatywy podejmuje pedagog specjalny, aby wspierać edukację włączającą?
  • W jaki sposób pedagog specjalny przyczynia się do rozpoznawania i zaspokajania potrzeb różnych grup w społeczności szkolnej?
  • Jakie są wyzwania i możliwości związane z pracą pedagoga specjalnego w kontekście edukacji włączającej?

Pozostało jeszcze 80% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 30 listopada 2023

Autor: Aneta Żurek

Pedagog specjalny, terapeuta, trener. Specjalizuje się w pedagogice specjalnej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Posiada wieloletnie doświadczenie praktyczne w pracy z dzieckiem ze SPE. Autorka licznych publikacji i artykułów związanych z edukacją włączająca i pedagogiką specjalną.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy