Mądra i praktyczna indywidualizacja pracy na lekcji w zróżnicowanym zespole to nie lada wyzwanie. To nie tylko celne rozpoznanie potrzeb każdego dziecka, lecz także zróżnicowanie metod aktywizujących, jakimi posługujemy się do zrealizowania zaplanowanych zajęć czy też sprawiedliwe ocenianie. Przedstawiamy serię 3 artykułów, które w praktyczny sposób przedstawiają sposoby na indywidualizację pracy i które pomogą każdemu nauczycielowi zrozumieć, czym tak naprawdę jest edukacja włączająca.
W edukacji włączającej szkołę postrzega się jako miejsce, którego zadaniem jest rozpoznanie prowadzone w celu uwzględnienia potrzeb każdego dziecka. Rozpoznanie ma z jednej strony doprowadzić do indywidualizacji procesu kształcenia, z drugiej – umożliwić uczniom uczenie się we współpracy w dostosowanym do ich potrzeb tempie, z wykorzystaniem zróżnicowanych metod i technik pracy uwzględniających ich style uczenia oraz w warunkach biorących pod uwagę ograniczenia i możliwości poszczególnych uczniów. W tej części artykułu przedstawiamy, czym jest różnorodność oraz jak prowadzić rozpoznanie. Dodatkowo przedstawiamy wzór arkusza obserwacji prowadzonej podczas zajęć.
W oparciu o zyskane z rozpoznania informacje nauczyciel projektuje swoje działania edukacyjne i wychowawcze. W tej części przedstawiamy sposoby na wykorzystanie emocji w uczeniu się uczniów, a także sprawdzamy, jak uczniowie mogą się uczyć od siebie.
Aby ułatwić i zobrazować sposoby na edukację włączającą, przedstawiamy praktyczne wskazówki metodyczne do pracy z uczniami z różnych grup z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Ostatnia część artkułu to odpowiedź na pytania:
a także dodatkowe wskazówki metodyczne do pracy z uczniami z różnych grup z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.