scenariusz zajęć dla uczniów

Co zostało w mojej głowie po pierwszym półroczu. Scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza

Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W  ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.

Uczestnicy Uczniowie klas III
Cel ogólny Podsumowanie zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w pierwszym półroczu nauki.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • utrwali zdobytą wiedzę, umiejętności, postawy,
  • zaprojektuje grę dla młodszych dzieci,
  • tworzy i gra w grę tabu,
  • tworzy i układa domino matematyczne,
  • wykorzystuje karty metaforyczne do opowiadania o bohaterach i głównych wątkach akcji w lekturach szkolnych.
Czas trwania 135 minut – trzy jednostki lekcyjne
Potrzebne materiały Środki dydaktyczne:
  • Karty do gry w tabu – wykonane przez uczniów, 10 kartek w formacie A7 (¼ kartki z zeszytu), pisaki.
  • Karty metaforyczne – wykonane przez uczniów 10 kartek w formacie A6 (1/2 kartki z zeszytu), kredki, pisaki, klej, nożyczki, wycinki z gazet.
  • Komplet do gry w domino matematyczne – wykonane przez uczniów, kartki w kształcie prostokąta o wymiarach 5cm na 14cm.
Liczba uczestników Zespół klasowy
Narkotyki na śmietniki! – scenariusz warsztatów profilaktycznych dla uczniów klas VI–VIII

Narkotyki na śmietniki! Scenariusz warsztatów profilaktycznych dla uczniów klas VI–VIII

Dzisiejsze nastolatki żyją w świecie, w którym wszelkie informacje są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy wpisać hasło w wyszukiwarkę. Jest to również świat szybki i pełen presji. Łatwo się w nim pogubić. Narkotyki to od dekad zgubny i destrukcyjny sposób regulacji napięcia. Dla nastolatka to również czasem eksperyment, sposób na zaistnienie w grupie rówieśniczej, zaspokojenie ciekawości. Profilaktyka i poszerzanie świadomości na temat nie tylko wpływu, ale i funkcji narkotyków chroni młodzież przed podejmowaniem niebezpiecznych decyzji. Jednak najlepszą profilaktyką jest budowanie partnerskiej relacji z uczniami. Dzięki zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa mamy szansę na to, że dorastający uczeń poprosi o pomoc w kłopotach.

Uczestnicy Uczniowie klas VI–VIII szkoły podstawowej
Cel ogólny Profilaktyka uzależnień – używania oraz rozpowszechniania narkotyków i dopalaczy
Cele szczegółowe
  • psychoedukacja w zakresie mechanizmów uzależnienia od substancji psychoaktywnych
  • trening kreatywnego szukania rozwiązań w sytuacjach trudnych
  • trening asertywności
  • rozwój umiejętności identyfikowania, nazywania, rozumienia i wyrażania emocji w sytuacjach związanych z presją
Potrzebne materiały Załącznik nr 1. Dlaczego ludzie biorą narkotyki? Załącznik nr 2. Symulacja sytuacji rówieśniczej flipchart lub tablica długopisy małe karteczki samoprzylepne
Czas trwania zajęć 60 minut
Liczba uczestników 20–30 osób
Edukacja włączająca: Inspirujące podobieństwo – podstawowe potrzeby

Edukacja włączająca: Inspirujące podobieństwo – podstawowe potrzeby

W klasach szkolnych z roku na rok coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Do szkół ogólnodostępnych uczęszczają często dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Inkluzja społeczna jest procesem, który powinien zaczynać się od najwcześniejszych lat, aby przyzwyczajać dzieci do różnorodności społecznej, do tego że każdy człowiek jest inny.

Uczestnicy Uczniowie klas VI–VIII (treści, ćwiczenia, język przekazu można zmodyfikować i wykorzystać do zajęć w klasach młodszych,  w zależności od wieku oraz dojrzałości uczniów i klimatu panującego w grupie)
Cele ogólne Kształtowanie i doskonalenie umiejętności psychospołecznych
Cele szczegółowe
  • Doskonalenie umiejętności empatii
  • Identyfikowanie swoich potrzeb – rozwijanie samoświadomości
  • Analizowanie sytuacji życiowej oraz potrzeb innych osób
  • Doskonalenie współpracy poprzez wykonanie pracy zbiorowej będącej efektem umiejętnie prowadzonej dyskusji
Czas trwania 45 min
Potrzebne materiały
  • Kolorowe karteczki w 4-5 kolorach – w zależności od liczebności grupy
  • Woreczek lub inne pomoce potrzebne do podziału na małe zespoły w zależności od propozycji prowadzącego
  • Kopia karty pracy nr 1 oraz kopia 4–5 sztuk karty pracy nr 2 (patrz: załączniki)
  • Piramida potrzeb Maslowa (patrz: załącznik)
Ważne: karta pracy nr 1 została tak zaprojektowana, aby zapewnić swobodę w jej uzupełnieniu. Należy zadbać o to, aby w przykładach nie znalazły się trudności, deficyty, choroby, niepełnosprawności, z którymi uczniowie znajdują się w danej klasie. Prowadzący zajęcia może zaproponować adekwatnie do grupy, z którą pracuje, inny dobór osób proponowanych w ćwiczeniu.
Liczba uczestników Oddział klasowy (20-28 uczniów)

Zaplanuj z uczniami drugie półrocze. Scenariusz zajęć z uczniami

Po podsumowaniu pierwszego półrocza nauki, warto zaprojektować drugą część roku szkolnego. W pierwszych dniach szkoły po feriach zimowych musi znaleźć się czas na opowieści i dziecięce wrażenia z czasu wolnego. Druga część zajęć może dotyczyć refleksji i analizy celów ogólnych i osobistych, które stają przed dziećmi, podczas odbywania szkolnej przygody. Świadomie nie używam sformułowania „obowiązek szkolny". Ważne jest, aby systematyczność, dokładność, rzetelność sumienność w zdobywaniu wiedzy, okrasić nutami radości, niezwykłości. Powinno zależeć nam, aby sprawdziany i odpytywanie na terenie szkoły nie nosiły znamion rutyny, ale stanowiły konsekwencję działań, którym przyświecają wcześniej ustalone cele.

W scenariuszu zajęć dla uczniów zostały wykorzystanie karty metaforyczne OH. Kształtem przypominają karty do gry, ale służą rozwijaniu kreatywności, celności skojarzeń, umiejętności łączenia przyczyny i skutku. Można je wykorzystywać na tysiące sposobów jako zabawy na początek lub podsumowanie zajęć. Przykładowo: wybierz kartę, która kojarzy ci się z dzisiejszym tematem zajęć, opowiedz o swoim wyborze. Ewentualnie: wskaż kartę, która podsumowuje twoje zaangażowanie na zajęciach, uzasadnij.

Karty OH składają się z dwóch talii – jedną tworzą mniej lub bardziej rzeczywiste, ale niejednoznaczne obrazy. Druga talia składa się ze słów: czasowników, przymiotników, rzeczowników, np. sen, dawać, atak, wspaniały, twardy. Zabawa z dwiema taliami polega np. na tym, że nauczyciel wybiera kartę ze słowem i prosi, by dzieci dobrały do niej swoje skojarzenia w postaci obrazów. Następnie opowiadają o swoim wyborze. Na początku warto bawić się wspólnie siedzą w kole i zapraszając do działań tylko dzieci chętne.

Potem można przeprowadzić to zadanie w parach i mniejszych grupach. Sprzyja to lepszej komunikacji i poczuciu bezpieczeństwa. Mówienie o swoich odczuciach, uzasadnianie swoich wyborów jest bowiem często dla dzieci trudne.

Otwarte zadania zawsze pozostawiają ślad w postaci pytania, czy moja odpowiedź spodoba się innym uczestnikom zajęć. Potrzeba wiele czasu, by dzieci uzmysłowiły sobie ważny fakt, że w życiu trzeba mieć odwagę wypowiadania swoich przekonań, np. na terenie szkoły. Także, kiedy nie spotkają się z przychylnością otoczenia. Karty metaforyczne są dobrym środkiem do osiągnięcia tego celu.

Sprawdź inne serwisy