Zaplanuj z uczniami drugie półrocze. Scenariusz zajęć z uczniami

Małgorzata Swędrowska

Autor: Małgorzata Swędrowska

Dodano: 29 stycznia 2019

Po podsumowaniu pierwszego półrocza nauki, warto zaprojektować drugą część roku szkolnego. W pierwszych dniach szkoły po feriach zimowych musi znaleźć się czas na opowieści i dziecięce wrażenia z czasu wolnego. Druga część zajęć może dotyczyć refleksji i analizy celów ogólnych i osobistych, które stają przed dziećmi, podczas odbywania szkolnej przygody. Świadomie nie używam sformułowania „obowiązek szkolny". Ważne jest, aby systematyczność, dokładność, rzetelność sumienność w zdobywaniu wiedzy, okrasić nutami radości, niezwykłości. Powinno zależeć nam, aby sprawdziany i odpytywanie na terenie szkoły nie nosiły znamion rutyny, ale stanowiły konsekwencję działań, którym przyświecają wcześniej ustalone cele.

W scenariuszu zajęć dla uczniów zostały wykorzystanie karty metaforyczne OH. Kształtem przypominają karty do gry, ale służą rozwijaniu kreatywności, celności skojarzeń, umiejętności łączenia przyczyny i skutku. Można je wykorzystywać na tysiące sposobów jako zabawy na początek lub podsumowanie zajęć. Przykładowo: wybierz kartę, która kojarzy ci się z dzisiejszym tematem zajęć, opowiedz o swoim wyborze. Ewentualnie: wskaż kartę, która podsumowuje twoje zaangażowanie na zajęciach, uzasadnij.

Karty OH składają się z dwóch talii – jedną tworzą mniej lub bardziej rzeczywiste, ale niejednoznaczne obrazy. Druga talia składa się ze słów: czasowników, przymiotników, rzeczowników, np. sen, dawać, atak, wspaniały, twardy. Zabawa z dwiema taliami polega np. na tym, że nauczyciel wybiera kartę ze słowem i prosi, by dzieci dobrały do niej swoje skojarzenia w postaci obrazów. Następnie opowiadają o swoim wyborze. Na początku warto bawić się wspólnie siedzą w kole i zapraszając do działań tylko dzieci chętne.

Potem można przeprowadzić to zadanie w parach i mniejszych grupach. Sprzyja to lepszej komunikacji i poczuciu bezpieczeństwa. Mówienie o swoich odczuciach, uzasadnianie swoich wyborów jest bowiem często dla dzieci trudne.

Otwarte zadania zawsze pozostawiają ślad w postaci pytania, czy moja odpowiedź spodoba się innym uczestnikom zajęć. Potrzeba wiele czasu, by dzieci uzmysłowiły sobie ważny fakt, że w życiu trzeba mieć odwagę wypowiadania swoich przekonań, np. na terenie szkoły. Także, kiedy nie spotkają się z przychylnością otoczenia. Karty metaforyczne są dobrym środkiem do osiągnięcia tego celu.

Pozostało jeszcze 69% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 29 stycznia 2019

Autor: Małgorzata Swędrowska

Od 19 lat nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, wykładowca na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, trener PSPiA KLANZA, twórca koncepcji czytania wrażeniowego, animator warsztatów literackich i spotkań z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy