podsumowanie

Co zostało w mojej głowie po pierwszym półroczu. Scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza

Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W  ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.

Uczestnicy Uczniowie klas III
Cel ogólny Podsumowanie zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w pierwszym półroczu nauki.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • utrwali zdobytą wiedzę, umiejętności, postawy,
  • zaprojektuje grę dla młodszych dzieci,
  • tworzy i gra w grę tabu,
  • tworzy i układa domino matematyczne,
  • wykorzystuje karty metaforyczne do opowiadania o bohaterach i głównych wątkach akcji w lekturach szkolnych.
Czas trwania 135 minut – trzy jednostki lekcyjne
Potrzebne materiały Środki dydaktyczne:
  • Karty do gry w tabu – wykonane przez uczniów, 10 kartek w formacie A7 (¼ kartki z zeszytu), pisaki.
  • Karty metaforyczne – wykonane przez uczniów 10 kartek w formacie A6 (1/2 kartki z zeszytu), kredki, pisaki, klej, nożyczki, wycinki z gazet.
  • Komplet do gry w domino matematyczne – wykonane przez uczniów, kartki w kształcie prostokąta o wymiarach 5cm na 14cm.
Liczba uczestników Zespół klasowy

Zaplanuj z uczniami drugie półrocze. Scenariusz zajęć z uczniami

Po podsumowaniu pierwszego półrocza nauki, warto zaprojektować drugą część roku szkolnego. W pierwszych dniach szkoły po feriach zimowych musi znaleźć się czas na opowieści i dziecięce wrażenia z czasu wolnego. Druga część zajęć może dotyczyć refleksji i analizy celów ogólnych i osobistych, które stają przed dziećmi, podczas odbywania szkolnej przygody. Świadomie nie używam sformułowania „obowiązek szkolny". Ważne jest, aby systematyczność, dokładność, rzetelność sumienność w zdobywaniu wiedzy, okrasić nutami radości, niezwykłości. Powinno zależeć nam, aby sprawdziany i odpytywanie na terenie szkoły nie nosiły znamion rutyny, ale stanowiły konsekwencję działań, którym przyświecają wcześniej ustalone cele.

W scenariuszu zajęć dla uczniów zostały wykorzystanie karty metaforyczne OH. Kształtem przypominają karty do gry, ale służą rozwijaniu kreatywności, celności skojarzeń, umiejętności łączenia przyczyny i skutku. Można je wykorzystywać na tysiące sposobów jako zabawy na początek lub podsumowanie zajęć. Przykładowo: wybierz kartę, która kojarzy ci się z dzisiejszym tematem zajęć, opowiedz o swoim wyborze. Ewentualnie: wskaż kartę, która podsumowuje twoje zaangażowanie na zajęciach, uzasadnij.

Karty OH składają się z dwóch talii – jedną tworzą mniej lub bardziej rzeczywiste, ale niejednoznaczne obrazy. Druga talia składa się ze słów: czasowników, przymiotników, rzeczowników, np. sen, dawać, atak, wspaniały, twardy. Zabawa z dwiema taliami polega np. na tym, że nauczyciel wybiera kartę ze słowem i prosi, by dzieci dobrały do niej swoje skojarzenia w postaci obrazów. Następnie opowiadają o swoim wyborze. Na początku warto bawić się wspólnie siedzą w kole i zapraszając do działań tylko dzieci chętne.

Potem można przeprowadzić to zadanie w parach i mniejszych grupach. Sprzyja to lepszej komunikacji i poczuciu bezpieczeństwa. Mówienie o swoich odczuciach, uzasadnianie swoich wyborów jest bowiem często dla dzieci trudne.

Otwarte zadania zawsze pozostawiają ślad w postaci pytania, czy moja odpowiedź spodoba się innym uczestnikom zajęć. Potrzeba wiele czasu, by dzieci uzmysłowiły sobie ważny fakt, że w życiu trzeba mieć odwagę wypowiadania swoich przekonań, np. na terenie szkoły. Także, kiedy nie spotkają się z przychylnością otoczenia. Karty metaforyczne są dobrym środkiem do osiągnięcia tego celu.

Sprawdź inne serwisy