Jak znaleźć przyjaciela? Jak być dobrym kolegą? Co zrobić, aby mieć dobry humor? Na te inne pytania mogą odpowiedzieć sami uczniowie. Skorzystaj ze scenariusza zajęć integracyjnych, podczas których uczniowie będą nabywali również umiejętności związane z wyrażaniem własnych uczuć.
Ten scenariusz zajęć polecam do wykorzystania podczas godzin do dyspozycji wychowawcy, lekcji wychowania do życia w rodzinie lub warsztatowych zajęć pozalekcyjnych. Pomoże on grupie stworzyć atmosferę życzliwości w codziennych relacjach. Każdemu dziecku umożliwi nawiązanie indywidualnego kontaktu z innym uczestnikiem zajęć. Być może w czasie tych zajęć uczniowie po raz pierwszy będą mieli okazję usłyszeć pozytywne informacje zwrotne na swój temat. Może okazać się, że to ćwiczenie da szansę na korekcję sądów i uprzedzeń dzieci.
Pomóż poznającym się uczniom lepiej się poznać. Proponujemy krótkie ćwiczenie integracyjne, które ułatwi uczniom zapamiętanie imion kolegów i koleżanek.
Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy. Pomoże uczniom w lepszym poznaniu kolegów z klasy. Zazwyczaj budzi zaciekawienie uczniów rodzajem skojarzeń innych dzieci, jakie mają na swój temat. Jest okazją do dawania i przyjmowania pozytywnych informacji zwrotnych. To ćwiczenie może przyczynić się do tworzenia dobrej atmosfery w grupie.
Lekcja stanowi kontynuację zajęć „Klasa na wyspie” i refleksji na temat organizacji życia grupy. Dzieci zastanawiają się nad tym, w jaki sposób mogą pomagać i przyczyniać się do dobrego funkcjonowania zespołu. Uczą się mówić o własnych potrzebach i prosić o pomoc w obszarach, w których jej potrzebują.
Lekcja jest pierwszym spotkaniem uczniów klasy III z nowym wychowawcą. Powinna odbyć się w ostatnich tygodniach nauki w klasie III. Służy zbudowaniu poczucia bezpieczeństwa i pozytywnego nastawienia dzieci do nadchodzącego etapu edukacji. Dla nowego wychowawcy jest ważnym elementem przygotowania się do pracy z grupą.
Od 25 maja w szkoły rozpoczną swoją działalność na nowych zasadach – dzieci w małych grupach będą mogły korzystać z zajęć opiekuńczo-wychowawczych z elementami dydaktyki. Czeka je jednak ogrom zmian, których na pewno się nie spodziewają, jak np. dalsze oddzielenie od części kolegów, którzy zostaną w domach z woli rodzica lub zwyczajnie zostaną przydzieleni do innej grupy. Innymi niespodziankami mogą być zmiany w organizacji życia klasy – unikanie bezpośredniego kontaktu wśród dzieci, zabaw które wymagają zbliżania się, restrykcyjne dbanie o higienę. Scenariusz ma na celu ułatwienie grupie przejście przez adaptację do nowych realiów poprzez wzmocnienie umiejętności interpersonalnych i zintegrowanie grupy.