Kontrakt klasowy to nie tylko spis zasad – to narzędzie, które angażuje uczniów we współtworzenie życia klasy i uczy odpowiedzialności za wspólnotę. W odróżnieniu od regulaminów narzucanych „z góry”, kontrakt daje poczucie sprawczości i sprawiedliwości, ponieważ powstaje w wyniku rozmowy, negocjacji i kompromisów. Zajęcia, których efektem będzie opracowanie kontraktu klasowego, mają wartość wychowawczą i edukacyjną – pozwalają dzieciom doświadczyć, że ich głos ma znaczenie, a wspólnie wypracowane reguły służą wszystkim.
Adresaci | Uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej (10–12 lat) |
Cele ogólne | Rozwijanie poczucia odpowiedzialności i współodpowiedzialności za atmosferę w klasie. |
Cele szczegółowe |
Uczniowie: • rozumieją różnicę między regulaminem a kontraktem klasowym, • potrafią wskazać, jakie zasady sprzyjają dobrej atmosferze, • uczą się negocjować i uzgadniać kompromisy, • współtworzą kontrakt klasowy i podpisują go jako wspólne zobowiązanie. |
Metody pracy | burza mózgów, dyskusja kierowana, praca w grupach, negocjacje, tworzenie plakatu |
Formy pracy | praca indywidualna, w grupach i zespołowa |
Środki dydaktyczne | arkusze papieru A1, kolorowe markery, karteczki samoprzylepne, taśma, miejsce w sali do wyeksponowania kontraktu |
Czas trwania | 2 godziny lekcyjne (2 × 45 minut |
Przeczytaj również: