W pracy wychowawczej jednym z największych wyzwań jest budowanie odpowiedzialności uczniów za własne zachowanie i za atmosferę panującą w klasie. Tradycyjne podejścia oparte na regulaminach narzuconych „z góry” mogą prowadzić do oporu, poczucia niesprawiedliwości lub braku identyfikacji z zasadami. W tym kontekście kontrakt klasowy może stać się narzędziem, które wesprze proces wychowawczy, zaangażuje uczniów i wzmocni ich poczucie wpływu oraz współodpowiedzialności.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wykorzystaj również scenariusz zajęć:
Kontrakt klasowy to nie tylko spis zasad – to narzędzie, które angażuje uczniów we współtworzenie życia klasy i uczy odpowiedzialności za wspólnotę. W odróżnieniu od regulaminów narzucanych „z góry”, kontrakt daje poczucie sprawczości i sprawiedliwości, ponieważ powstaje w wyniku rozmowy, negocjacji i kompromisów. Zajęcia, których efektem będzie opracowanie kontraktu klasowego, mają wartość wychowawczą i edukacyjną – pozwalają dzieciom doświadczyć, że ich głos ma znaczenie, a wspólnie wypracowane reguły służą wszystkim.
Przeczytaj również:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.