Kontrakt klasowy jako narzędzie wzmacniania odpowiedzialności uczniów

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 15 września 2025
Kontrakt klasowy jako narzędzie wzmacniania odpowiedzialności uczniów

W pracy wychowawczej jednym z największych wyzwań jest budowanie odpowiedzialności uczniów za własne zachowanie i za atmosferę panującą w klasie. Tradycyjne podejścia oparte na regulaminach narzuconych „z góry” mogą prowadzić do oporu, poczucia niesprawiedliwości lub braku identyfikacji z zasadami. W tym kontekście kontrakt klasowy może stać się narzędziem, które wesprze proces wychowawczy, zaangażuje uczniów i wzmocni ich poczucie wpływu oraz współodpowiedzialności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym różni się kontrakt klasowy od tradycyjnego regulaminu szkolnego?
  • Jakie funkcje wychowawcze i edukacyjne pełni kontrakt klasowy?
  • W jaki sposób krok po kroku stworzyć kontrakt klasowy z uczniami?
  • Jaką rolę odgrywa nauczyciel w procesie tworzenia i stosowania kontraktu klasowego?
  • Jakie korzyści daje kontrakt klasowy uczniom i nauczycielom w codziennej pracy szkolnej?

Wykorzystaj również scenariusz zajęć: 

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 15 września 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy