Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka niewidomego lub słabowidzącego – specyfika potrzeb, zalecane oddziaływania terapeutyczne

Anita Buda, Maria Wójcik

Autor: Anita Buda, Maria Wójcik

Dodano: 22 września 2025
  Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka niewidomego lub słabowidzącego – specyfika potrzeb, zalecane oddziaływania terapeutyczne

Integracja sensoryczna stanowi fundament prawidłowego rozwoju dziecka – pozwala mu organizować bodźce z otoczenia, kształtować orientację przestrzenną, rozwijać koordynację ruchową i budować obraz własnego ciała. W przypadku dzieci niewidomych i słabowidzących ten proces przebiega jednak w odmienny sposób, ponieważ brakuje jednego z kluczowych źródeł informacji – wzroku. To sprawia, że inne zmysły muszą przejąć funkcje orientacyjno-regulacyjne, co wiąże się zarówno z potencjałem, jak i z licznymi wyzwaniami. Niniejszy artykuł przybliża specyfikę zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową oraz wskazuje kierunki oddziaływań terapeutycznych, które mogą wspierać ich harmonijny rozwój. Zawarte tu treści będą szczególnie przydatne dla nauczycieli, terapeutów integracji sensorycznej, tyflopedagogów i psychologów, którzy poszukują praktycznych sposobów pracy z uczniem wymagającym specjalistycznego wsparcia. Tekst zwraca uwagę zarówno na charakterystyczne trudności rozwojowe, jak i na konkretne rozwiązania terapeutyczne oraz organizacyjne, możliwe do wdrożenia w szkole i w domu.

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Jak brak bodźców wzrokowych wpływa na rozwój integracji sensorycznej u dziecka niewidomego lub słabowidzącego?
  • Z jakimi trudnościami w zakresie percepcji, koordynacji i planowania ruchu najczęściej mierzą się uczniowie z niepełnosprawnością wzrokową?
  • Jakie techniki terapeutyczne wspierają rozwój schematu ciała, równowagi i orientacji przestrzennej u dzieci niewidomych i słabowidzących?

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 22 września 2025

Autor: Anita Buda, Maria Wójcik

Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy