
Czy dziecko z wadą słuchu może czuć się pełnoprawnym członkiem klasy, w której większość uczniów słyszy bez trudności? Edukacja włączająca stawia sobie właśnie takie wyzwanie – otworzyć przed nim dostęp do wiedzy, relacji i doświadczeń szkolnych. To zadanie znacznie bardziej złożone niż mogłoby się wydawać. Aparat słuchowy czy implant nie rozwiążą bowiem wszystkich problemów. Za tym, aby uczeń z wadą słuchu mógł uczyć się „na równych prawach”, stoją konkretne strategie dydaktyczne, rozwiązania organizacyjne i świadomość całej społeczności szkolnej. W artykule wyjaśniamy, jak wygląda codzienność ucznia z dysfunkcją słuchu w zwykłej szkole, jakie bariery na-potyka i co może zrobić nauczyciel, aby nie były one przeszkodą w nauce ani w budowaniu relacji z rówieśnikami.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie wartości i filary tworzą podstawę edukacji włączającej ucznia z wadą słuchu?
- Z jakimi typowymi trudnościami spotyka się uczeń z dysfunkcją słuchu w szkole ogólnodostępnej?
- Jak nauczyciel może dostosować swoje metody pracy, aby wspierać ucznia słabosłyszącego na lekcjach?
- Jaką rolę odgrywa nauczyciel wspomagający w procesie edukacji włączającej dziecka z wadą słuchu?
- Jak współpraca nauczycieli, specjalistów i rówieśników wpływa na sukces edukacyjny ucznia słabosłyszącego?
- W artykule zamieszczono konkretne wskazówki do zastosowania przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Kamila Miszczyk-Walczak
Surdopedagog, logopeda, specjalista WWRD, certyfikowany diagnosta ADOS-2. Od kilkunastu lat pracuje z dziećmi jako nauczyciel i terapeuta. Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nieustannie podnosi swoje kwalifikacje. Na stałe związana z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym nr 13 w Warszawie.