Czy dziecko z wadą słuchu może czuć się pełnoprawnym członkiem klasy, w której większość uczniów słyszy bez trudności? Edukacja włączająca stawia sobie właśnie takie wyzwanie – otworzyć przed nim dostęp do wiedzy, relacji i doświadczeń szkolnych. To zadanie znacznie bardziej złożone niż mogłoby się wydawać. Aparat słuchowy czy implant nie rozwiążą bowiem wszystkich problemów. Za tym, aby uczeń z wadą słuchu mógł uczyć się „na równych prawach”, stoją konkretne strategie dydaktyczne, rozwiązania organizacyjne i świadomość całej społeczności szkolnej. W artykule wyjaśniamy, jak wygląda codzienność ucznia z dysfunkcją słuchu w zwykłej szkole, jakie bariery na-potyka i co może zrobić nauczyciel, aby nie były one przeszkodą w nauce ani w budowaniu relacji z rówieśnikami.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Możliwość zwolnienia ucznia z nauki języka obcego odnosi się do drugiego języka nauczanego w danej szkole. Nie jest możliwe zwolnienie go z tzw. pierwszego języka – dotyczy to także uczniów niesłyszących. Innymi słowy – niesłyszący uczeń musi realizować naukę jednego języka obcego nowożytnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.