uczeń niesłyszący

Uczeń z wadą słuchu w edukacji włączającej w szkole

Uczeń z wadą słuchu w edukacji włączającej w szkole

Czy dziecko z wadą słuchu może czuć się pełnoprawnym członkiem klasy, w której większość uczniów słyszy bez trudności? Edukacja włączająca stawia sobie właśnie takie wyzwanie – otworzyć przed nim dostęp do wiedzy, relacji i doświadczeń szkolnych. To zadanie znacznie bardziej złożone niż mogłoby się wydawać. Aparat słuchowy czy implant nie rozwiążą bowiem wszystkich problemów. Za tym, aby uczeń z wadą słuchu mógł uczyć się „na równych prawach”, stoją konkretne strategie dydaktyczne, rozwiązania organizacyjne i świadomość całej społeczności szkolnej. W artykule wyjaśniamy, jak wygląda codzienność ucznia z dysfunkcją słuchu w zwykłej szkole, jakie bariery na-potyka i co może zrobić nauczyciel, aby nie były one przeszkodą w nauce ani w budowaniu relacji z rówieśnikami.  

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie wartości i filary tworzą podstawę edukacji włączającej ucznia z wadą słuchu?
  • Z jakimi typowymi trudnościami spotyka się uczeń z dysfunkcją słuchu w szkole ogólnodostępnej?
  • Jak nauczyciel może dostosować swoje metody pracy, aby wspierać ucznia słabosłyszącego na lekcjach?
  • Jaką rolę odgrywa nauczyciel wspomagający w procesie edukacji włączającej dziecka z wadą słuchu?
  • Jak współpraca nauczycieli, specjalistów i rówieśników wpływa na sukces edukacyjny ucznia słabosłyszącego?
  • W artykule zamieszczono konkretne wskazówki do zastosowania przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
Sprawdź inne serwisy