Integracja uczniów. Scenariusz zajęć integracyjnych dla pierwszych klas szkół ponadpodstawowych. Warsztat dostosowany do potrzeb grup neuroróżnorodnych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 26 sierpnia 2024

Pierwsze tygodnie nauki w szkole ponadpodstawowej to dla nastolatków czas wzmożonego napięcia wynikającego z adaptacji do nowych warunków. Zawiązuje się grupa, w której uczniowie przyjmują różne role, nawiązują nowe relacje, budują podgrupy, szukają podobnych sobie i zauważają różnice interpersonalne. To naturalne, że na początku poczucie bezpieczeństwa uczniów jest niższe. Nastolatki na rożne sposoby próbują sobie radzić z napięciem. Rozładowują je często śmiechem, pojawiają się konflikty. W grupach, w których funkcjonują uczniowie z ASD warto zadbać szczególnie o integrację i budowanie spójności całego zespołu klasowego. Ze względu na odmienne potrzeby i wzorce zachowań mogą oni zostać narażeni na wykluczenie. Praca nad integracją może temu zapobiec. 

Grupa docelowa uczniowie pierwszych klas szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny integracja zespołu klasowego, w którym są uczniowie w spektrum autyzmu
Cele szczegółowe
  • wzrost spójności grupy rówieśniczej
  • rozwój akceptacji dla różnic w grupie i odmienności
  • poprawa komunikacji pomiędzy uczniami
  • wzrost poczucia bezpieczeństwa w grupie
  • obniżenie poziomu lęku i napięcia
Potrzebne materiały
  • motek wełny lub sznurka
  • papier pakowy (duży arkusz sklejony z kilku, minimum 2 m x 2 m
  • kredki lub flamastry (mogą być to kredki pastelowe)
  • karteczki samoprzylepne z imionami i nazwiskami wszystkich uczniów z klasy i prowadzącego
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób

Pozostało jeszcze 70% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 26 sierpnia 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy