integracja w klasie

Podróż do Krainy Marzeń. Scenariusz zajęć na Dzień Marzyciela

Każdego roku 8 września obchodzimy Dzień Marzyciela, święto, które zachęca do zatrzymania się na chwilę i spojrzenia w głąb siebie. To idealny moment, aby dać upust wyobraźni, pomyśleć o swoich najskrytszych pragnieniach i odważyć się marzyć o przyszłości. Dzieci w szczególności, dzięki swojej naturalnej ciekawości i kreatywności, są doskonałymi marzycielami, a ten dzień jest doskonałą okazją, aby te zdolności rozwijać i pielęgnować. Proponowane zajęcia mają na celu nie tylko rozwijanie wyobraźni i kreatywności uczniów, ale także wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez współpracę i wzajemne wsparcie. Uczniowie będą mieli okazję wspólnie stworzyć Krainę Marzeń, miejsce, w którym wszystkie ich pragnienia mogą się spełnić.

Grupa docelowa uczniowie klas I-III szkoły podstawowej
Cele zajęć
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności u dzieci
  • zachęcanie do snucia marzeń i planowania przyszłości
  • integracja grupy i wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych
  • kształtowanie postawy szacunku dla marzeń i celów innych osób
  • promowanie współpracy, wzajemnej pomocy i budowanie poczucia wspólnoty
Potrzebne materiały
  • kolorowe kartki
  • kredki, flamastry, kleje, nożyczki
  • naklejki, brokat, różne dekoracje
  • balony
  • tablica/flipchart i markery
  • nagranie relaksacyjnej muzyki
Czas trwania 2x 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy

Integracja uczniów. Scenariusz zajęć integracyjnych dla pierwszych klas szkół ponadpodstawowych. Warsztat dostosowany do potrzeb grup neuroróżnorodnych

Pierwsze tygodnie nauki w szkole ponadpodstawowej to dla nastolatków czas wzmożonego napięcia wynikającego z adaptacji do nowych warunków. Zawiązuje się grupa, w której uczniowie przyjmują różne role, nawiązują nowe relacje, budują podgrupy, szukają podobnych sobie i zauważają różnice interpersonalne. To naturalne, że na początku poczucie bezpieczeństwa uczniów jest niższe. Nastolatki na rożne sposoby próbują sobie radzić z napięciem. Rozładowują je często śmiechem, pojawiają się konflikty. W grupach, w których funkcjonują uczniowie z ASD warto zadbać szczególnie o integrację i budowanie spójności całego zespołu klasowego. Ze względu na odmienne potrzeby i wzorce zachowań mogą oni zostać narażeni na wykluczenie. Praca nad integracją może temu zapobiec. 

Grupa docelowa uczniowie pierwszych klas szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny integracja zespołu klasowego, w którym są uczniowie w spektrum autyzmu
Cele szczegółowe
  • wzrost spójności grupy rówieśniczej
  • rozwój akceptacji dla różnic w grupie i odmienności
  • poprawa komunikacji pomiędzy uczniami
  • wzrost poczucia bezpieczeństwa w grupie
  • obniżenie poziomu lęku i napięcia
Potrzebne materiały
  • motek wełny lub sznurka
  • papier pakowy (duży arkusz sklejony z kilku, minimum 2 m x 2 m
  • kredki lub flamastry (mogą być to kredki pastelowe)
  • karteczki samoprzylepne z imionami i nazwiskami wszystkich uczniów z klasy i prowadzącego
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób
Ważny i chciany uczeń. Dziecko z zespołem Downa w szkole ogólnodostępnej

Ważny i chciany uczeń. Dziecko z zespołem Downa w szkole ogólnodostępnej

Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów. Wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Każde z nich rozwija się inaczej, często ich możliwości są ograniczane przez innego rodzaju współwystępujące problemy. Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W artykule przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorka podpowiada, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.

Drugi rok w tej samej klasie. Jak chronić ucznia powtarzającego klasę przed wykluczeniem w grupie szkolnej

Drugi rok w tej samej klasie. Jak chronić ucznia powtarzającego klasę przed wykluczeniem w grupie szkolnej

Spadochroniarz to jedno z najbardziej popularnych i nieprzyjemnych określeń, które słyszą o sobie dzieci powtarzające klasę. Wśród rówieśników często funkcjonuje na ich temat ogrom stereotypowych przekonań. Jak bywają postrzegani są uczniowie, którzy trafiają znów do tej samej klasy? Jako mniej inteligentni, zaniedbani, pochodzący z patologicznych środowisk. Trudno o bardziej krzywdzący obraz. Repetujący klasę jest ogromnie narażony na stygmatyzację i wykluczenie z grupy rówieśniczej. Dowiedz się, jak chronić uczniów powtarzających klasę przed wykluczeniem.

W jakich sytuacjach uczniowie powtarzają klasę? Zgodnie z art. 44o ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty,  wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. Faktyczne powody decyzji, by pozostawić ucznia na drugi rok mogą być bardzo różne. 
Jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie? Zapobieganie wykluczeniu w praktyce

Jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie? Zapobieganie wykluczeniu w praktyce

Wejście w nową społeczność zawsze niesie ze sobą stres. Przeżył to każdy dorosły, który rozpoczynał nową pracę. Niezależnie od wieku, obawa przed brakiem akceptacji nowego otoczenia jest zupełnie naturalna. Dziecko, które dochodzi do nowej klasy ma absolutne prawo do poczucia dyskomfortu. Nie tak łatwo znaleźć dla siebie miejsce w grupie, która ma już swoją historię i proces integracji za sobą. Jak pomóc tym, którzy dołączają do zgranej już klasy? Sprawdź, jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca lub pedagog i psycholog szkolny, aby sprawić, że nowy kolega lub koleżanką spotkają się z postawą otwartości i dialogu.

Wszyscy się tam znają, ja będę jedyny nowy. Jak znajdę kogoś bliskiego, skoro pewnie już inni mają swoich przyjaciół. Z kim będę siedzieć w ławce? Co będzie, jeśli mnie nie polubią? Takie myśli mogą pojawić się w głowie nowego ucznia. I są zupełnie uzasadnione. Wchodzi do grupy, która ma już ustalony podział sił, wewnętrzne, nieznane nowemu układy i doświadczenia. Jak wesprzeć nowego ucznia? Jak pomóc mu znaleźć w klasie przestrzeń dla siebie?
Sprawdź inne serwisy