Pierwsze tygodnie nauki w szkole ponadpodstawowej to dla nastolatków czas wzmożonego napięcia wynikającego z adaptacji do nowych warunków. Zawiązuje się grupa, w której uczniowie przyjmują różne role, nawiązują nowe relacje, budują podgrupy, szukają podobnych sobie i zauważają różnice interpersonalne. To naturalne, że na początku poczucie bezpieczeństwa uczniów jest niższe. Nastolatki na rożne sposoby próbują sobie radzić z napięciem. Rozładowują je często śmiechem, pojawiają się konflikty. W grupach, w których funkcjonują uczniowie z ASD warto zadbać szczególnie o integrację i budowanie spójności całego zespołu klasowego. Ze względu na odmienne potrzeby i wzorce zachowań mogą oni zostać narażeni na wykluczenie. Praca nad integracją może temu zapobiec.
Grupa docelowa | uczniowie pierwszych klas szkół ponadpodstawowych |
Cel ogólny | integracja zespołu klasowego, w którym są uczniowie w spektrum autyzmu |
Cele szczegółowe |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 60 minut |
Liczba uczestników | 20-30 osób |
Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów. Wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Każde z nich rozwija się inaczej, często ich możliwości są ograniczane przez innego rodzaju współwystępujące problemy. Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W artykule przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorka podpowiada, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wykorzystaj scenariusze zajęć integracyjnych:
Przeczytaj również:
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole? O czym pamiętać, mając na uwadze, że adaptacja uczniów pierwszych klas w szkole ponadpodstawowej może zostać ponownie przerwana przez pandemię?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wykorzystaj scenariusz zajęć, dzięki któremu adaptacja uczniów pierwszych klas w szkole ponadpodstawowej będzie łatwiejsza: W grupie raźniej – zajęcia integracyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Powrót do szkoły po długim okresie nauczania zdalnego niesie ze sobą różne trudności. Najmłodsi uczniowie najbardziej potrzebują realnych, bliskich kontaktów. Nie potrafią jeszcze w taki sposób, jak ich starsi koledzy utrzymywać relacji w świecie wirtualnym. Ponowne spotkanie w klasie może być trudne, wymagać odbudowania przyjaźni, ponownej adaptacji do grupy. Proponowany scenariusz ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju kompetencji interpersonalnych.
Uczestnicy | uczniowie klas I-III szkoły podstawowej |
Cele ogólne | wsparcie rozwoju kompetencji interpersonalnych |
Cele szczegółowe |
|
Potrzebne materiały | 2x 45 minut |
Czas trwania |
|
Liczba uczestników | zespół klasowy |
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:
Rola zabawy w nauczaniu i terapii dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
|