Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III. Już najmłodsi uczniowie funkcjonują wśród stereotypów – dostrzegają czyjś wygląd, pochodzenie, status ekonomiczny i dokonują oceny na jego podstawie. Nieświadomie przejmują od dorosłych schematy zachowań, które powodują, że w ich grupach rówieśniczych pojawiają się niebezpieczne mechanizmy wykluczenia. Praca nad rozumieniem stereotypów, rozpoznawaniem ich jest bardzo ważna już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Warsztat ma na celu zwiększenie wrażliwości dzieci na ryzyko wykluczenia, rozwój ich umiejętności komunikacyjnych.
Omówienie inspirujących pomysłów na zajęcia integracyjne z wykorzystaniem książek dla dzieci i młodzieży.
Przejście do klasy czwartej to dla dzieci czas wielu zmian i konieczność integracji w nowym środowisku, choć najczęściej z tą samą grupą klasową. W tym roku w niektórych szkołach integrację będzie trzeba przeprowadzić zdalnie. To interesujące, ale również trudne wyzwanie dla wychowawcy klasy. Jak przeprowadzić reintegrację grupy?
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole?
Propozycja zajęć integracyjnych dla uczniów klas pierwszych szkoły średniej ułatwiających wzajemne poznanie się i znalezienie własnego miejsca w grupie. Wszystkie ćwiczenia nadają się do przeprowadzenia zarówno w szkole jak i zdalnie.
Lekcja służy wzbudzeniu refleksji na temat tego, jak organizować życie grupy. Dzięki niej dzieci uczą się identyfikować potrzeby grupy i poszczególnych osób. Ćwiczą umiejętności dokonywania demokratycznych wyborów – podczas zabawy dowiadują się, jak przedstawić program wyborczy.
Ćwiczenie ma na celu wsparcie uczniów w poznawaniu siebie nawzajem. Warto wykorzystać je również w razie dostrzeżenia spadku aktywności uczniów podczas lekcji.
Pomóż poznającym się uczniom lepiej się poznać. Proponujemy krótkie ćwiczenie integracyjne, które ułatwi uczniom zapamiętanie imion kolegów i koleżanek.
Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy. Pomoże uczniom w lepszym poznaniu kolegów z klasy. Zazwyczaj budzi zaciekawienie uczniów rodzajem skojarzeń innych dzieci, jakie mają na swój temat. Jest okazją do dawania i przyjmowania pozytywnych informacji zwrotnych. To ćwiczenie może przyczynić się do tworzenia dobrej atmosfery w grupie.
Celem zajęć jest kształtowanie u uczniów postaw tolerancji i akceptacji dla odmienności. Podczas zajęć uczniowie będą poddawali analizie własne przekonania dotyczące różnic fizycznych i psychicznych u ludzi.
Lekcja jest pierwszym spotkaniem uczniów klasy III z nowym wychowawcą. Powinna odbyć się w ostatnich tygodniach nauki w klasie III. Służy zbudowaniu poczucia bezpieczeństwa i pozytywnego nastawienia dzieci do nadchodzącego etapu edukacji. Dla nowego wychowawcy jest ważnym elementem przygotowania się do pracy z grupą.
Wcześniejsze przygotowane przede mnie artykuły były formą wprowadzenia do tematu i teoretycznych rozważań o przeprowadzania warsztatów różnorodności. W tym materiale przedstawię propozycje ćwiczeń, które można wykorzystać podczas zajęć.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.