Propozycja zajęć integracyjnych dla uczniów klas pierwszych szkoły średniej ułatwiających wzajemne poznanie się i znalezienie własnego miejsca w grupie. Wszystkie ćwiczenia nadają się do przeprowadzenia zarówno w szkole jak i zdalnie.
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole?
Lekcja służy wzbudzeniu refleksji na temat tego, jak organizować życie grupy. Dzięki niej dzieci uczą się identyfikować potrzeby grupy i poszczególnych osób. Ćwiczą umiejętności dokonywania demokratycznych wyborów – podczas zabawy dowiadują się, jak przedstawić program wyborczy.
Lekcja jest pierwszym spotkaniem uczniów klasy III z nowym wychowawcą. Powinna odbyć się w ostatnich tygodniach nauki w klasie III. Służy zbudowaniu poczucia bezpieczeństwa i pozytywnego nastawienia dzieci do nadchodzącego etapu edukacji. Dla nowego wychowawcy jest ważnym elementem przygotowania się do pracy z grupą.
Celem zajęć jest kształtowanie u uczniów postaw tolerancji i akceptacji dla odmienności. Podczas zajęć uczniowie będą poddawali analizie własne przekonania dotyczące różnic fizycznych i psychicznych u ludzi.
Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy. Pomoże uczniom w lepszym poznaniu kolegów z klasy. Zazwyczaj budzi zaciekawienie uczniów rodzajem skojarzeń innych dzieci, jakie mają na swój temat. Jest okazją do dawania i przyjmowania pozytywnych informacji zwrotnych. To ćwiczenie może przyczynić się do tworzenia dobrej atmosfery w grupie.
Pomóż poznającym się uczniom lepiej się poznać. Proponujemy krótkie ćwiczenie integracyjne, które ułatwi uczniom zapamiętanie imion kolegów i koleżanek.
Ćwiczenie ma na celu wsparcie uczniów w poznawaniu siebie nawzajem. Warto wykorzystać je również w razie dostrzeżenia spadku aktywności uczniów podczas lekcji.
Wcześniejsze przygotowane przede mnie artykuły były formą wprowadzenia do tematu i teoretycznych rozważań o przeprowadzania warsztatów różnorodności. W tym materiale przedstawię propozycje ćwiczeń, które można wykorzystać podczas zajęć.
Zabawy interaktywne to techniki integracji grupy poprzez doświadczanie podobnych przeżyć. Jednym z powodów skuteczności tego typu zajęć jest koncentracja uczestników zabaw na wykonaniu zadania, a nie na sobie. Drugi ważny argument za ich stosowaniem to przywoływanie radosnych doświadczeń z dzieciństwa, czasu beztroski i zabaw z rówieśnikami.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.