Jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie? Zapobieganie wykluczeniu w praktyce

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 10 sierpnia 2022
Jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie? Zapobieganie wykluczeniu w praktyce

Wejście w nową społeczność zawsze niesie ze sobą stres. Przeżył to każdy dorosły, który rozpoczynał nową pracę. Niezależnie od wieku, obawa przed brakiem akceptacji nowego otoczenia jest zupełnie naturalna. Dziecko, które dochodzi do nowej klasy ma absolutne prawo do poczucia dyskomfortu. Nie tak łatwo znaleźć dla siebie miejsce w grupie, która ma już swoją historię i proces integracji za sobą. Jak pomóc tym, którzy dołączają do zgranej już klasy? Sprawdź, jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca lub pedagog i psycholog szkolny, aby sprawić, że nowy kolega lub koleżanką spotkają się z postawą otwartości i dialogu.

Wszyscy się tam znają, ja będę jedyny nowy. Jak znajdę kogoś bliskiego, skoro pewnie już inni mają swoich przyjaciół. Z kim będę siedzieć w ławce? Co będzie, jeśli mnie nie polubią? Takie myśli mogą pojawić się w głowie nowego ucznia. I są zupełnie uzasadnione. Wchodzi do grupy, która ma już ustalony podział sił, wewnętrzne, nieznane nowemu układy i doświadczenia. Jak wesprzeć nowego ucznia? Jak pomóc mu znaleźć w klasie przestrzeń dla siebie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czego o nowym uczniu powinien dowiedzieć się wychowawca?
  • W jaki sposób dowiedzieć się, co czuje nowy uczeń?
  • Jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie?
  • Za pomocą jakich narzędzi przeprowadzić ponowną integrację zgranej już klasy?
  • Jak rozmawiać o emocjach wśród członków grupy rówieśniczej?

Wykorzystaj scenariusz zajęć:

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 10 sierpnia 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy