Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla młodzieży VI-VIII klas ze spektrum autyzmu oraz dzieci neurotypowych. Słuchowisko i zadania do niego mają na celu uświadomić, jak z rozmowy wyłapywać ważniejsze komunikaty, jak reagować na smutek przyjaciela oraz jak utożsamić się z osobą przeżywającą smutek za pomocą własnych doświadczeń. Dla uczniów neurotypowych zestaw może posłużyć jako przykład różnorodności wśród ludzi oraz niewykluczanie osób, które wydają się inne.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla uczniów klas VI-VIII. Adresowany jest dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Słuchowisko i karty pracy mają na celu ułatwić młodzieży samodzielny trening komunikacji oraz rozwijanie umiejętności kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania a następnie sprawdzenie swojego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowania uczuć i intencji, które towarzyszą 3 bohaterkom.
Karty pracy dla uczniów klas IV-VI, w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest wpisanie w puste dymki wypowiedzi osób, znajdujących się w konkretnych sytuacjach społecznych na przedstawionych obrazkach. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.
Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Zadaniem ucznia jest rozpoznanie stresu na podstawie zdjęć i przykładowych dialogów oraz wybranie odpowiedniego komunikatu dla danej sytuacji. Zadanie zostało przygotowane w tłumaczeniu na język ukraiński, aby możliwe było wykorzystanie go w pracy z uczniami nieznającymi języka polskiego. Wersję z ćwiczeniami dla uczniów w posługujących się językiem polskim znajdziesz tutaj: Jak rozpoznać i zareagować na stres?
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI, w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadaniem ucznia jest nadanie obrazkowi nazwy, która będzie odpowiadała emocjom i uczuciom wyrażanym przez osoby na obrazku oraz temu, co się na nim dzieje. Ćwiczenie wpisuje się w obszar zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.
Ćwiczenie skierowane jest do uczniów klas VI–VIII, w szczególności dla osób z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Karty pracy mają na celu podniesienie jakości życia osób, które mają kłopot w rozumieniu sytuacji społecznych, motywów postępowań innych, ich decyzji i zachowania.
Karta pracy dla uczniów klas VI-VIII mających problemy z rozumieniem ciągu przyczynowo-skutkowego. Ćwiczenia mogą być wykorzystane w terapii uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Zadanie polega na połączeniu ilustracji w taki sposób, aby pokazać, co powstaje z różnych składników.
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI mających problemy z przewidywaniem skutków wypowiadanych przez siebie komunikatów. Ćwiczenia można wykorzystać w pracy z uczniami z zespołem Aspergera. Zadanie polega na dopasowaniu wypowiedzi, którymi można zastąpić komunikaty wywołujące negatywne uczucia i emocje.
Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Praca z ćwiczeniami przygotuje ucznia do identyfikowania stresu u innych osób, zrozumienia przyczyn niepokoju i jego oznak. Zadaniem ucznia jest rozpoznanie stresu na podstawie zdjęć i przykładowych dialogów oraz wybranie odpowiedniego komunikatu dla danej sytuacji.
Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Praca z karami pomoże uczniom rozróżnić odpowiedni sposób nawiązania rozmowy od takiego, który może utrudnić kontakt. Zadaniem ucznia jest wybrać sposób reakcji w sytuacji towarzyskiej oraz dobrać komentarze wyjaśniające, dlaczego pozostałe reakcje nie były adekwatne.