Stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych jest jednym z zadań systemu oświaty. Dlatego wspieranie nauczycieli w stosowaniu nowatorskich rozwiązań wpisuje się w obowiązki dyrektora szkoły. Z kolei motywacją do rozwoju dla nauczycieli jest uwzględnianie innowacji w awansie zawodowym. Czym jest zatem innowacja pedagogiczna? Które przepisy regulują jej opracowanie i realizację? Czym powinna się charakteryzować, jak ją napisać, dokumentować i ewaluować?
Działalność innowacyjna jest integralnym elementem działalności szkoły. Oznacza to, że dyrektor powinien zachęcać nauczycieli do zgłaszania i wspierać w realizowaniu innowacji pedagogicznych. Definicję można wywieść z przepisów. Wskaże ona, że innowacja to każde nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne, którego celem jest poprawa jakości pracy szkoły.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest innowacja pedagogiczna i jakie warunki musi spełniać?
- Jakie rodzaje innowacji pedagogicznych się wyróżnia?
- Jakie regulacje dotyczące innowacji zawierają przepisy ustawy Prawo oświatowe?
- Czy można określić elementy karty innowacji z wytycznymi do tworzenia opisu innowacji?
- Jakie informacje musi zawierać opis innowacji?
- Jak wygląda procedura zatwierdzania innowacji pedagogicznej?
- Czy innowację trzeba zgłaszać do kuratorium i uwzględniać w statucie?
Pozostało jeszcze 87% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marta Wysocka
Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.