Powrót do zdalnego nauczania to także powrót do problemów, które większość nauczycieli zauważyła wiosną. Nie wszyscy uczniowie mają w domu odpowiednie warunki do pracy, ale też nie wszystkie są zachęcane do pracy przez własnych rodziców. Rodzice nie zawsze pozytywnie odnoszą się do kształcenia na odległość i zamiast motywować - demotywują swoje dzieci, ograniczając lub uniemożliwiając im pełne wykorzystanie własnego potencjału. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel?
Od poniedziałku kolejna grupa uczniów będzie uczyła się z domu. Wprowadzenie nauki zdalnej kardynalnie zmieni ich życie, tak jak wcześniej zmieniło się życie starszych dzieci i nastolatków. Niektórzy odnajdują się w nauce online, innych ta sytuacja przytłacza. Ten okres jest szczególnie trudny dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują zupełnie innego rodzaju wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających, a jednocześnie – potrzebują go bardziej niż na co dzień.
Podobnie jak wiosną, dziś również nauczyciele stoją przed trudnym zadaniem – organizacji nauczania w formie zdalnej. MEN zapowiada modyfikację podstawy programowej, a szkoły podjęły różne decyzje, w jednych obowiązkowe jest korzystanie z kamery, w innych nauczyciele pozostają z uczniami w kontakcie mailowym. Wciąż jednak nie ma konkretnych wytycznych dla nauczycieli wychowawców i specjalistów. A przecież szkoła poza funkcjami edukacyjnymi realizuje wiele innych zadań. Nie tak wymiernych jak oceny w dzienniku, ale często dużo ważniejszych w kontekście zdrowia psychicznego. Jak w tych czasach może wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Jak swoje zadania może realizować psycholog lub pedagog pracujący zdalnie?
Alkoholu w rodzinach uczniów szukamy najczęściej w rękach rodziców. Czujny wychowawca obserwuje dziecko, którego rodzic nie pojawia się punktualnie, zapomina o spotkaniach a jego fizjonomia zdradza uzależnienie. Uczniowie z domów, w których dorośli nadużywają alkoholu sprawiają wrażenie przeciążonych, na ich barki spada zbyt wiele. Czasem jednak sytuacja jest niejasna – zwłaszcza, gdy to nie bezpośredni opiekun jest uzależniony, a babcia czy dziadek. Jak wesprzeć taką rodzinę?
Poddanie się kwarantannie nałożonej przez inspektora sanitarnego jest obowiązkowe. W wielu przypadkach nauczyciele poddani temu obowiązkowi nie wykazują jednak żadnych objawów chorobowych i chcieliby świadczyć pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, aby nie tracić części wynagrodzenia. Jakie wynagrodzenie przysługuje nauczycielowi za czas kwarantanny? Jakie warunki trzeba spełnić, aby w tym czasie móc prowadzić zdalne nauczanie? O czym jeszcze powinien pamiętać nauczyciel oraz dyrektor szkoły?
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.
Zbliżające się Święto Zmarłych to czas, w którym w głowach dzieci pojawia się wiele trudnych pytań, na które dorośli nie zawsze potrafią odpowiedzieć. Temat śmierci, utraty bliskich osób, dbania o ich pamięć niesie ze sobą silne emocje, z którymi niektórzy próbują poradzić sobie unikając rozmowy. Jednak strata to naturalny fragment życia człowieka, nie da się od niej uciec – jedyne, co można zrobić, to ją oswoić.
Rosnąca liczba zachorowań na koronawirusa niepokoi rodziców, w szczególności zaś rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemami zdrowotnymi. Zwracają się oni do dyrektorów szkół z prośbą o zorganizowanie dla swoich dzieci nauczania w formie zdalnej, mimo że szkoły pracują stacjonarnie. Jakie możliwości ma dyrektor? Czy ze względu na wyjątkowe okoliczności związane z pandemią koronawirusa może w indywidualnych przypadkach zorganizować zdalne nauczanie dla wybranych uczniów?
Przygotowany na początku roku szkolnego Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań związanych z doradztwem zawodowym podejmowanych w szkole. Przygotowując go uwzględniliśmy potrzeby, możliwości i dotychczasowe doświadczenia, specyfikę środowiska, w tym aktualną sytuację na rynku pracy. Starannie zaplanowaliśmy i opisaliśmy wszystkie działania. Pamiętaliśmy, że WSDZ ma zapewnić ciągłość, spójność i systemowość wszystkich działań doradczych i wpisywać się w procesy dydaktyczno-wychowawcze zachodzące w szkole. Przystąpiliśmy do realizacji. Wiele udało nam się zrobić, ale wciąż w naszych głowach pojawiają się pytania: czy to, co robimy, robimy dobrze? Kto i jakiego wsparcia udzielił już uczniom? Co możemy zrobić, żeby nasze działania udoskonalić?
Obowiązkiem nauczyciela wspomagającego jest towarzyszenie uczniowi lub uczniom podczas lekcji oraz prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Jego obecność na lekcjach może wywoływać zainteresowanie i zdziwienie u innych uczniów, dlatego klasa musi być odpowiednio przygotowana na jego obecność w czasie zajęć.