
Nauczyciel wspomagający to nie pomoc nauczyciela ani asystent jednego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Jego rola w szkołach i przedszkolach jest znacznie szersza i została szczegółowo określona w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. Zadania tego nauczyciela obejmują nie tylko współorganizowanie zajęć, ale również współpracę z pedagogiem, psychologiem, logopedą i terapeutami oraz udział w opracowywaniu dokumentacji, takiej jak IPET czy WOPFU. W artykule wyjaśniamy, czym zajmuje się nauczyciel wspomagający, jakie są jego najważniejsze zadania oraz dlaczego jego obecność nie może być sprowadzana do roli „prywatnego nauczyciela” jednego dziecka lub ucznia.

Znowelizowane rozporządzenie MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli rozszerza katalog nauczycieli, którzy posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego w publicznych i niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przeczytaj artykuł i sprawdź, kto od 28 sierpnia 2025 r. może zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego.

Nauczyciel początkujący w okresie odbywania przygotowania do wykonywania zawodu ma obowiązek przeprowadzenia co najmniej dwóch lekcji obserwowanych. Pierwsza lekcja pokazowa ma mniej formalny charakter, ma pomóc nauczycielowi przygotować się do spotkania z drugą komisją. Kolejna obserwacja ma bowiem duży wpływ na dalsze losy awansu zawodowego nauczyciela. Od uzyskanej opinii zależy bowiem to, czy nauczyciel początkujący będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Sprawdź, kiedy przeprowadzić tę lekcję i dowiedz się, jak się do niej przygotować.

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to moment, w którym wychowawcy klas stają przed koniecznością zmierzenia się z szeregiem istotnych zadań i obowiązków, które wynikają z przepisów prawa oświatowego. Ważne, aby na starcie roku szkolnego dokładnie przemyśleć, jakie działania należy podjąć, aby sprostać wymaganiom zarówno w zakresie organizacyjnym, jak i prawnym. Warto upewnić się, że wszystkie aspekty pełnienia funkcji wychowawcy są jasne. Przeczytaj artykuł, aby mieć pewność, że znasz najważniejsze zadania wychowawcy.

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły z powodów wynikających w szczególności ze stanu zdrowia. Jej organizacja i realizacja wciąż budzą wiele wątpliwości wśród dyrektorów, nauczycieli i rodziców. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Wyjaśniamy, co ścieżka oznacza dla szkoły i ucznia. Podajemy przykłady organizacji kształcenia w tej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wchodzące w życie 1 września 2025 r. zmiany w zasadach zdobywania stopnia nauczyciela mianowanego budzą wiele wątpliwości nauczycieli rozpoczynających oraz już odbywających przygotowanie do zawodu nauczyciela. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to dotyczące obowiązkowej dokumentacji nauczyciela odbywającego przygotowanie do wykonywania zawodu. Sprawdź, jakie wymagania w tym zakresie wynikają z nowych przepisów Karty Nauczyciela. W artykule omówiono również różnice między przygotowaniem do zawodu nauczyciela a dawnym stażem nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole oraz omówiono zadania mentora.

Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.

Od 1 września 2025 r. wejdą w życie zmiany w przepisach dotyczących obowiązku zatrudniania nauczycieli specjalistów w publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach. Nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela została już podpisana i oczekuje na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw, natomiast rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zostało opublikowane i zacznie obowiązywać 28 sierpnia 2025 r. Zmiany te mają istotnie ułatwić sprostanie standardom zatrudniania nauczycieli specjalistów. Sprawdź, co dokładnie się zmieni od nowego roku szkolnego i dowiedz się, ilu specjalistów zatrudnić w roku szkolnym 2025/2026.

Początek roku szkolnego bywa dla nauczycieli źródłem napięcia, a nie mobilizacji. Stan psychicznego i fizycznego zmęczenia, z którym wielu pedagogów wraca do pracy, bywa mylnie przypisywany postawom uczniów lub ich rodziców. Tymczasem to nie uczniowie są główną przyczyną frustracji, lecz narastające przeciążenie i brak skutecznej regeneracji. Artykuł porusza kwestie związane z wypaleniem zawodowym, chronicznym stresem oraz deficytem odpoczynku w środowisku pracy nauczyciela. Przedstawia również konkretne mechanizmy i możliwe działania wspierające dobrostan psychiczny w codziennej praktyce szkolnej.

Dziennik psychologa szkolnego jest podstawowym dokumentem pracy specjalisty, który w sposób systematyczny i rzetelny odzwierciedla podejmowane działania na rzecz wsparcia uczniów. Jego właściwe prowadzenie jest nie tylko wymogiem formalnym, ale także narzędziem służącym do monitorowania postępów, planowania kolejnych kroków oraz współpracy z nauczycielami, rodzicami i innymi specjalistami. W artykule zamieszczamy najważniejsze zasady oraz praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia wpisów do dziennika psychologa szkolnego. Zachęcamy również do pobrania przykładowych wpisów do dziennika psychologa szkolnego z podziałem na zadania, które dokumentuje nauczyciel.