Jakie kwalifikacje powinna posiadać pomoc nauczyciela? Jakie są jej obowiązki i jak nawiązać stosunek pracy? Czy zatrudnienie takiej osoby jest obligatoryjne czy fakultatywne? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule, który kompleksowo omawia wszystkie aspekty związane z zatrudnieniem pomocy nauczyciela w szkołach i przedszkolach. Dowiedz się, jakie są wymagania prawne, jak przebiega i czego dotyczy weryfikacja niekaralności kandydata, na czym polega praca oraz jakie wynagrodzenie przysługuje osobie zatrudnionej na tym stanowisku. Możesz również sprawdzić, jakie zadania nie powinny być przydzielane pracownikom niepedagogicznym. Artykuł zawiera praktyczne informacje i wskazówki ważne zarówno dla kandydatów, jak i osób już zatrudnionych.
Jednym z zadań systemu oświaty jest wspomaganie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny. W codziennej praktyce nauczyciele, pedagodzy i psychologowie szkolni stykają się z sytuacjami, które wykraczają poza ramy dydaktyczne – dotyczą one zaniedbań, problemów opiekuńczo-wychowawczych, kryzysów psychicznych, uzależnień, przemocy czy skrajnego ubóstwa. W takich przypadkach skuteczne wsparcie ucznia nie jest możliwe bez współpracy ze służbami społecznymi, w tym z asystentem rodziny. Asystent rodziny to specjalista, którego rola bywa w szkole nie do końca rozumiana – niekiedy mylona z kuratorem sądowym, a czasem traktowana jako zewnętrzne wsparcie z pominięciem rodziców. Tymczasem to właśnie w bezpośredniej współpracy między szkołą a asystentem, przy zaangażowaniu rodziny, tkwi potencjał realnej poprawy sytuacji dziecka. W artykule wyjaśniono, kim jest asystent rodziny, jakie ma kompetencje oraz jak wygląda jego współpraca z przedstawicielami oświaty.
Współczesna szkoła stawia przed uczniami wiele wyzwań. Presja wyników, intensywny program nauczania oraz nadmiar bodźców cyfrowych mogą prowadzić do stresu, zmęczenia i obniżonej motywacji do nauki. Jako psycholog szkolny, zajmujący się również prozdrowotną praktyką kontaktu z naturą, wiem, jak ważne jest wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów. W tym kontekście coraz częściej mówi się o kąpielach leśnych i ich korzystnym wpływie na rozwój młodych ludzi. Wpisuje się to także w podejście systemowe określone w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które podkreśla znaczenie wspierania dobrostanu dzieci poprzez działania profilaktyczne i środowiskowe. Jednym z narzędzi, które warto rozważyć w procesie edukacji, są kąpiele leśne – praktyka inspirowana japońskim shinrin-yoku, polegająca na świadomym obcowaniu z naturą.
Do końca kwietnia przedszkole musi wydać rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Realizacja tego obowiązku w odniesieniu do dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rodzi wątpliwości. Dodatkowe problemy pojawiają się w przypadku dzieci z odroczonym obowiązkiem szkolnym oraz dzieci, które nie posiadają polskiego obywatelstwa. Dowiedz się jakie problemy dotyczące informacji o gotowości szkolnej mogą się pojawić i jak im zaradzić.
Codzienność ucznia jest ściśle związana z funkcjonowaniem w sieci przeróżnych relacji społecznych. Jedne z nich są równe – jak relacje rówieśnicze, inne podlegają pewnej społecznej hierarchii, jak te z nauczycielami. Każdego dnia dziecko nawiązuje, buduje i próbuje utrzymać kontakt z innymi. Kontakt ten z wiekiem staje się coraz bardziej złożony. Dla uczniów w spektrum autyzmu to szczególnie trudny obszar. Zwłaszcza, jeśli pojawia się konflikt i konieczność jego rozwiązania. W jaki sposób wspierać dzieci i młodzież w rozwijaniu tej umiejętności społecznej?
Proces samoregulacji zachodzi w ciele i umyśle każdego człowieka nieustająco. Część z tego procesu dzieje się w sposób nieuświadomiony (dotyczy to regulacji stanów ciała), część ma charakter intencjonalny (na przykład poradzenie sobie z jakąś emocją). Zadaniem samoregulacji jest dążenie do osiągnięcia stanu równowagi (homeostazy), między innymi w odpowiedzi na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne. Efektem tego jest określone adekwatne do sytuacji zachowanie, stan, regulacja emocjonalna.
Rozwód to dla dziecka niewątpliwie wydarzenie krytyczne. Wymusza nieodwracalne zmiany w życiu ucznia i postrzeganiu rodziny. Sprawia, że konieczna staje się adaptacja do zmian. Rozwód rodziców często przebiega w atmosferze silnego, wymykającego się spod kontroli konfliktu. W jaki sposób wesprzeć dziecko, które przeżywa rozwód rodziców? Jak komunikować się z rodzicami, którzy trwają w konflikcie, są w trakcie sprawy rozwodowej lub posiadają już wyrok rozwodowy?
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkołach i placówkach. Jest to wsparcie ukierunkowane na zwiększenie efektywności procesu nauczania poprzez rozwijanie kompetencji niezbędnych do skutecznego przyswajania wiedzy, zarządzania czasem, selekcji informacji oraz stosowania strategii uczenia się dostosowanych do indywidualnych możliwości ucznia. Istotnym aspektem ich skuteczności jest nie tylko prawidłowa diagnoza trudności uczniów, ale także dobór odpowiednich metod pracy oraz właściwe kwalifikacje nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia. W artykule omawiamy formalne i praktyczne aspekty prowadzenia zajęć rozwijających umiejętności uczenia się.
Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale także przestrzeń, w której uczniowie mierzą się z różnymi wyzwaniami – emocjonalnymi, społecznymi i edukacyjnymi. Wsparciem w trudnych sytuacjach służy psycholog szkolny, który pomaga dzieciom i młodzieży lepiej radzić sobie z problemami, budować relacje oraz rozwijać umiejętności potrzebne do harmonijnego funkcjonowania. Jego rola nie ogranicza się jedynie do interwencji w kryzysowych momentach. Obejmuje również działania profilaktyczne, współpracę z nauczycielami i rodzicami oraz dbanie o dobrostan całej społeczności szkolnej. Z jakimi trudnościami uczniowie najczęściej trafiają pod opiekę psychologa? Jakie formy wsparcia oferuje w szkole i gdzie leżą granice jego kompetencji? Na te pytania odpowiadam w poniższym artykule.
Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który mimo zaleceń, odmawia indywidualizowania pracy z uczniem.