Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole. Są to zajęcia organizowane dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. Kto może prowadzić zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze? Ile powinny trwać? W artykule szczegółowo omawiamy zasady organizowania i realizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów. Poznaj zasady organizacji zajęć i sprawdź, czy odpowiednio stosujesz przepisy prawa oświatowego.
Istotną rolę w zjawisku przemocy rówieśniczej odgrywają mechanizmy społeczne, które wzmacniają jej przejawy i utrudniają reakcję na problem. Dlaczego uczniowie, którzy na co dzień wydają się wrażliwi i odpowiedzialni, mogą stać się sprawcami przemocy lub biernymi świadkami, wspierającymi agresora swoim milczeniem czy aprobatą? W artykule przyglądamy się mechanizmom społecznym, które wpływają na takie zachowania, oraz pokazujemy, jak skutecznie im zapobiegać w codziennej pracy z uczniami. Dowiedz się, jakie działania profilaktyczne mogą pomóc w budowaniu atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w grupie.
Godziny wychowawcze pełnią ważną rolę w procesie kształcenia i wychowania uczniów. Stanowią przestrzeń do rozwijania kompetencji społecznych, wzmacniania relacji w grupie klasowej oraz kształtowania postaw i wartości zgodnych z celami edukacyjnymi szkoły. Zdarzają się jednak przypadki, w których godziny wychowawcze nie są realizowane zgodnie z ich założeniami. Niewłaściwa realizacja godzin wychowawczych, w szczególności polegająca na ignorowaniu zaplanowanych tematów i pozostawianiu uczniów bez merytorycznego wsparcia, może negatywnie wpływać na jakość pracy szkoły oraz powodować utratę zaufania ze strony uczniów i ich rodziców. Takie postępowanie może również stanowić podstawę do wyciągnięcia konsekwencji wobec nauczyciela. Celem niniejszego artykułu jest omówienie zakresu odpowiedzialności za nierealizowanie tematów godzin wychowawczych.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.
W erze cyfrowej technologie informacyjno-komunikacyjne są nieodłącznym elementem życia młodych ludzi. Media społecznościowe, takie jak: Instagram, TikTok, Snapchat czy Facebook, z jednej strony umożliwiają łatwe komunikowanie się, rozwijanie pasji i dostęp do wiedzy, ale z drugiej mogą generować problemy psychiczne. Jednym z najbardziej destrukcyjnych zjawisk związanych z mediami społecznościowymi jest FOMO (ang. Fear of Missing Out) – lęk przed pominięciem. W połączeniu z uzależnieniem od ciągłego korzystania z urządzeń cyfrowych staje się to poważnym wyzwaniem dla zdrowia psychicznego uczniów. W jaki sposób można wspierać młodych ludzi w radzeniu sobie z tymi trudnościami? Kluczem jest edukacja, budowanie świadomości, wdrażanie zdrowych nawyków cyfrowych oraz stworzenie środowiska wsparcia zarówno w szkole, jak i w domu. W artykule wyjaśniamy, jak życie w otoczeniu nowych technologii, bez oderwania ręki od smartfona, wpływa na młodych ludzi. Podpowiadamy również, jak kształtować u dzieci i młodzieży umiejętność zrównoważonego korzystania z internetu oraz mediów społecznościowych.
Prowadzenie dokumentacji przez psychologa szkolnego to zadanie, które wymaga nie tylko rzetelności, ale także doskonałej znajomości przepisów prawa oświatowego i ochrony danych osobowych. Sprawdź, jakie dokumenty musi prowadzić psycholog zatrudniony w szkole i jak robić to zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Jak uniknąć najczęstszych błędów w dokumentacji, które mogą wpłynąć na pracę i bezpieczeństwo danych uczniów? Jakie znaczenie mają notatki własne i jak sporządzać notatki służbowe? Jak prowadzić dokumentację, aby nie dopuścić do wyjawienia tajemnicy zawodowej? W artykule zamieszczamy odpowiedzi na te oraz inne pytania. Skorzystaj z praktycznych wskazówek oraz przykładów zapisów, które ułatwią wykonywanie codziennych obowiązków.
Współczesne wyzwania edukacyjne wymagają poszukiwania nowych, skutecznych form wsparcia dzieci w ich rozwoju. Jednym z coraz bardziej popularnych i efektywnych podejść jest terapia pedagogiczna prowadzona w naturalnym środowisku – na świeżym powietrzu. Taka forma działań nie tylko wspiera rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny, ale również odpowiada na naturalne potrzeby dzieci, łącząc edukację z aktywnością fizyczną. Czy ruch na świeżym powietrzu może skutecznie poprawić motorykę, koncentrację i integrację sensoryczną? Jakie korzyści dla uczniów przynosi terapia w plenerze? Z artykułu dowiesz się, jak za pomocą prostych metod wprowadzić elementy edukacji outdoorowej do pracy z dziećmi i młodzieżą. Poznaj innowacyjne podejście, które nie tylko wspiera rozwój, ale również buduje zdrowe relacje z otaczającym światem.
Nabór do przedszkola publicznego, w zależności od liczby kandydatów, może zakończyć się po jednym lub dwóch etapach. W etapie pierwszym komisja rekrutacyjna bierze pod uwagę tzw. kryteria ustawowe, w etapie drugim – tzw. kryteria samorządowe. Na poświadczenie spełniania kryteriów w obu kategoriach powinny być dokumenty dołączone do wniosku. Jakie dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów w rekrutacji do przedszkola weźmie pod uwagę komisja? Sprawdź.
Do 31 marca 2025 r. pracownicy szkół i placówek oświatowych, w tym także nauczyciele oraz nauczyciele specjaliści, otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2024 r. Aby nabyć prawo do trzynastki, należy spełnić podstawowy warunek przepracowania co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym. Od tego wymogu przewidziane zostały liczne wyjątki. Z artykułu dowiesz się, kto otrzyma trzynastkę za 2024 r.
Dyrektor przedszkola lub szkoły może zobowiązać każdego nauczyciela do przygotowania sprawozdania z pracy w kończącym się półroczu. Przepisy nie zawierają wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w szkołach. Wobec tego, jak opisać pracę i działania podejmowane na rzecz uczniów? Sprawdź, jakie informacje może uwzględniać podsumowanie pracy psychologa i pedagoga szkolnego po pierwszym półroczu.